مراسم معارفه دکتر محمد حاتمی به عنوان رئیس جدید سازمان نظام روانشناسی و مشاوره

مراسم معارفه دکتر محمد حاتمی به عنوان رئیس جدید سازمان نظام روانشناسی و مشاوره

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ؛ مراسم معارفه دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روا‌‌ن‌شناسی و مشاوره روز چهارشنبه مورخ 1397/12/15 با حضور روان‌شناسان و مشاوران، اعضاء هیأت علمی دانشگاه‌ها، مسئولان اجرایی ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان کلیه نهادهای کشور در دانشکده روا‌‌ن‌شناسی و مشاوره دانشگاه تهران برگزار شد.

در این جلسه پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیات قرآن کریم سرکار خانم دکتر نوابی نژاد نایب رئیس شورای مرکزی سازمان نظام طی سخنانی با خیر مقدم به حاضرین از ریاست جمهوری، دفتر ریاست جمهوری به خاطر تنفیذ حکم ریاست سازمان تشکر کرد و اظهار داشت من دکتر حاتمی را از سال 1366 در دانشگاه تربیت مدرس دانشجوی کارشناسی ارشد بودند می‌شناسم ایشان با تجربه مدیریتی که در سازمان داشتند، مطمئن هستم که به خوبی از عهده وظایف و مسئولیت‌های سنگین مدیریت سازمان و این خانواده عزیز روان‌شناسان و مشاوران برمی‌آیند.

سپس پروفسوردکتر خدیوی زند استاد برجسته دانشگاه طی سخنانی اظهار داشت، من در دوران دانشجویی دکتر حاتمی را می‌شناختم، همان موقع شخصیتی ممتاز و دانشجویی ساعی و تأثیرگزار بود.نقش و سهم ایشان در تأسیس اولین مراکز روان‌شناسی و مشاوره در بعد از جنگ تحمیلی زیاد است. به شورای مرکزی بخاطر این انتخاب تبریک می‌گویم.

دکتر غلامعلی افروز رئیس دو دوره قبلی سازمان و رئیس شورای مرکزی فعلی طی سخنانی بیان داشتند، من از چند سال گذشته از نزدیک شاهد تلاش های آقای دکتر حاتمی بودم و سوابق اجرایی درخشان و دارای توان مدیریتی بالا هستند. ایشان شخصی مدیر و مدبر هستند و می‌توانند با تدبیرهای سنجیده خود کار را پیش ببرند همه باید همدل و همگام پیش برویم، اگر وقفه‌ای در چند ماه گذشته ایجاد شده است، الان وقت جبران و اقتدارو همگامی است، تا بتوانیم شاهد حاکمیت ارزشی روان‌شناسی و مشاوره در جامعه باشیم. تنها مرجعی که می تواند پروانه خدمات روان‌شناسی و مشاوره در کشور بدهد، سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره است که قانون و مجلس تصویب و شورای نگهبان تأیید کرده‌اند.


در ادامه این برنامه، بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب درباره روان‌شناسی و مشاوره در دیدار شورای مرکزی پخش شد. آنگاه حجت الاسلام والمسلمین دکتر مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس طی سخنانی گفت : سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران، یکی از سازمان‌های مهم و تأثیر گذار در مدیریت و انسجام‌بخشی و ایجاد هم‌افزایی بین عناصر تعیین کننده در این حوزه چه بین اعضاء خودش و چه به عنوان تنظیم‌کننده رابطه بین اعضاء با حاکمیت، با دولت، با مجلس، با قوه قضائیه و همچنین هدایت و نظارت ارتباط بین روان‌شناسان و مشاوران با مردم و جامعه هدف است. ایجاد نظام‌های صنفی یکی از کارهای مهم مجلس شورای اسلامی است. حاکمیت باید استقبال کند. حاکمیت باید کارها را بسپارد به نظام‌های صنفی نه اینکه همه کارها را در دست داشته باشد و توان اجرای آن را نداشته باشد. در کشور غیر از سازمان نظام روان‌شناسی هیچ نهاد و ارگانی دیگری نباید مجوز فعالیت بدهد ما در مجلس آماده‌ایم در صورتی در کارسازمان نهادی دخالت نماید، جلوی آن را بگیریم من دکتر حاتمی را از زمانی در بنیاد شهید و صداو سیما بودند می‌شناسم، ایشان مدیری توانمند و با برنامه است، مطمئن هستم سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره به جایگاه اصلی خود باز می‌گردد. همه با کارهای مدیریتی ایشان خصوصا" تهیه سریال گل پامچال در دهه هفتاد آشنا هستید و تأسیس مراکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره در بنیاد شهید و امور ایثارگران و امروز در قامت ریاست این سازمان مهم و تأثیرگزار منتظر خبرهای خوبی خواهیم بود.

در ادامه بخشی از زندگی‌نامه دکتر حاتمی توسط مجری قرائت شد، زادگاه دکتر حاتمی شهرستان جیرفت استان کرمان است، او کارش را از جبهه و جنگ آبادان به عنوان خبرنگار و گزارشگر صدا و سیما آغاز کرد سپس مسئول تولید و پخش سیمای کرمان شد. در سال 1365 به فرمان حضرت امام خمینی ( ره ) گروه سیمای شاهد را در صدا و سیما تأسیس کرد. در این مجموعه کارهای بزرگی انجام داد از جمله سریال گل پامچال، سیمرغ و مجموعه‌های زیاد دیگری تولید کرد بطوریکه دو مرتبه از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تقدیر قرار گرفت. ایشان علاوه بر مسئولیت‌هایی که در سازمان نظام روان‌شناسی داشتند، در کارنامه خود مشاو روزیر علوم، آموزش وپرورش و سازمان ملی جوانان را دارد و اکنون دانشیار گروه روان‌شناسی بالینی دانشگاه خوارزمی است.

در ادامه با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضاء شورای مرکزی آئین اهداء حکم اجراء شد.

دکتر حاتمی برای دریافت حکم ریاست سازمان ابتدا به حضور دکتر منصور و دکتر خدیوی زند رفتند با بوسیدن دست این استادان خود به محل دریافت حکم رفتند و حکم خود را از دست حجت الاسلام و المسلمین مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و دکتر زاهدی عضو کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس شورای اسلامی و وزیر سابق علوم دریافت کرد و در انتها دکتر حاتمی طی سخنانی پس از تشکر از تمام کسانی‌که در مدت 15 روز با ارسال پیام از طرق مختلف و حضور خود در دانشگاه تهران از مسئولیت ایشان استقبال کردند، تشکر کرد و اظهار داشت، این موج استقبال شور و شعف مسئولیت مرا سنگین می‌کند و گویای آن است که جایگاه سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره چه میزان مهم است. رئیس جدید سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره گفت: 15 سال است که از عمر این سازمان می‌گذرد. لازم می‌دانم از رؤسای قبلی دکتر الهیاری و دکتر افروز تشکر کنم، زحمات زیادی کشیدند، در موقع مغتضی در مراسم دیگر از زحمات دکتر الهیاری تشکر خواهیم کرد. به یمن وجود سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره نگاه مردم به روان‌شناسی و مشاوره تغییر کرده است و همه برای مشکلاتشان به روان‌شناس و مشاور مراجعه می‌کنند و به یک فرهنگ تبدیل شده است و از طرف دیگر نگاه مسئولان نسبت به خدمات روان‌شناسی و مشاوره تغییر کرده است. امروز ما بیش از 200 هزار دانشجو و فارغ‌التحصیل رشته روا‌ن‌شناسی و مشاوره داریم، ما در سازمان 26 هزار عضو رسمی و حدود 800 مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره داریم، 32 درصد فضاهای مجازی مطالب روان‌شناسی و مشاوره بین مردم رد و بدل می شود، این‌ها آمارهای مهمی هستند.

سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره سه وظیفه مهم دارد. اول به عنوان سازمان معیار باید استانداردها را مشخص کند، یعنی اینکه هر نوع فعالیت روان‌شناسی و مشاوره انحصارا" با مجوز این سازمان امکان پذیر است. دخالت نهادهای دیگر غیر قانونی است باید جلوی آن را گرفت. در یک کشور نباید دو یا سه مرجع صدور مجوز باشد. نتیجه آن همین وضعیت نا‌‌بسامان کنونی است. اگر آسیب‌های اجتماعی افزایش یافته است، یک دلیل آن ناهماهنگی در مقابله با آن است و مجوز گرفتن افراد بی‌صلاحیت از بعضی نهادهای غیر مسئول جهت مقابله با آسیب‌های اجتماعی و روانی است. در دوره مسئولیتم تلاش می‌کنم این چندگانگی را از بین ببریم.

دوم نظارت است، قانون گذار این مسئولیت را به سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره به عنوان نهادی تخصصی و فرابخشی واگذار کرده است. اما تاکنون سازمان از این وظیفه و حق خود هیچ استفاده ای نکرده است. باید درهای سازمان بهزیستی و سایر جاها که خدمات روان‌شناسی و مشاوره ارائه می‌کنند به روی ناظرین ما باز شود. تا ما بر اساس دفاع از حقوق مراجعین یعنی مردم ببینیم خدمات ارائه شده علمی و تخصصی هستند یا خیر. در دوره مسئولیتم سازمان کنترل نظارت و بازرسی ایجاد می‌کنم و تمام کشور زیر نظارت تخصصی ما قرار خواهد گرفت. خصوصا" فضاهای مجازی و افراد بی صلاحیت که از طریق فضاهای مجازی با عناوین جعلی حقوق مردم را تضییع می‌کنند، ما با قدرت و صلابت اینکار را می‌کنیم و از ظرفیت نهادهای نظارتی و مسئولین جهت پیشتیبانی این امر استفاده می‌کنیم و نمی‌گذاریم هر کسی هر کاری خواست در این کشور بکند.

سوم بحث توانمندسازی است، سازمان در این خصوص ضعیف عمل نموده است، ما برنامه‌ای داریم توانمندسازی حرفه‌ای فارغ‌التحصیلان رشته‌ای روان‌شناسی و مشاوره به حد استاندارها برسانیم. تبلیغات روان‌شناسی و مشاوره را کنترل می‌کنیم و هرکس بخواهد کارگاه بگذارد، دوره برگزار نماید باید از سازمان مجوز بگیرد این شامل تمام ارگان‌ها، نهادها، انجمن‌های علمی، مراکز، اشخاص و..... می‌شود.

بالاخره ما باید سازمان را به مردم و مسئولین معرفی کنیم. اکنون سازمان خوب شناخته شده نیست سواد و سلامت روان مردم را باید افزایش داد، تا در صورتی دچار مشکل شوند، بدانند باید به چه کسی مراجعه نمایند.امروز با افتخار اعلام می‌نمایم شما من بعد سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره دیگر خواهید دید ( تشویق حاضرین ) و فصل نوینی در تاریخ روان‌شناسی و مشاوره کشور آغاز شده است که انتهای آن نشاط و آرامش جامعه و قرار گرفتن روان‌شناسی و مشاوره برقله برنامه‌ریزی‌های سلامت کشور است.

از حضور ارزشمند شما و از ریاست‌محترم جمهوری، معاون اول، دفتر ریاست‌جمهوری، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، مسئولان قوه قضائیه به ویژه دادستانی و دادگستری تهران، فرماندهان نیروهای مسلح و نیروی انتظامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، صدا و سیما، آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی ، مدیریت شهری، شورای شهر تهران، سازمان بهزیستی، سازمان فرهنگی خانواده سپاه پاسداران، انجمن‌های علمی، سازمان اتحاد مشاوران ‌وروانشناسان ایران( سامرا)، خانه روان‌شناسان و مشاوران، سازمان مردم نهاد پندار، نمایندگان نهادها و ارگان‌های حاضر در جلسه خصوصا" روان‌شناسان و مشاوران، اعضاء هیأت علمی دانشگاه، دانشجویان، شورای مرکزی، شوراهای استانی، همکارانم در سازمان نظام و همه کسانی که در جلسه حضور دارند تقدیر و تشکر می‌کنم.

گفتنی است، مراسم معارفه با اینکه هیچگونه اعلام عمومی نشده بود، بیش از 400 نفر حضور داشتند و از تمام سازمان‌ها و نهادها افرادی به عنوان نماینده شرکت داشتند. این موفقیت را به جامعه روان‌شناسی و مشاوره تبریک می‌گوئیم انشاءالله با وحدت و همدلی تلاش ‌کنیم سازمان را به جایگاه اصلی خود برگردانیم. انشاءالله

روابط عمومی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی