معرفی کتاب طرحواره درمانی هیجانی 2015

 مدل طرحواره ای هیجان بیانگر این است که همزمان با فعال شدن هیجان ها، ما نیز تفاسیر خاصی از آنها داریم، و این تفاسیر با راهبردهایی که برای کنارآمدن با هیجان ها (سبک های مقابله ای) استفاده می کنیم مرتبط است.

( صرفا جهت معرفی کتاب ها - در این وب سایت هیچگونه کتابی ارائه نمی شود )


مدلی که این کتاب توضیح می دهد، نشان دهنده ی این است که چگونه افراد راجع هیجانات خود و دیگران فکر می کنند.

در طول این کتاب تعدادی از احساسات، غرایز و تجاربی را شرح می دهد که آن ها را هیجاناتی از جمله ناراحتی،اضطراب،خشم،گیجی،حسادت ،خشم احساسات جنسی ربط می دهیم.

ما لغت طرحواره های هیجانی را برای تشریح باورها در مورد علل، هنجاربودن، طول مدت زمان، درست بودن و تحمل پیچیدگی هیجان ها به کار می بریم. 


وقتی یک هیجان برانگیخته می شود،مثلا اضطراب، شخص به ارزیابی طبیعت این هیجان می پردازد:
آیا این هیجان می خواهد به طور نامحدود ادامه پیدا کند؟
آیا دیگران نیز احساسی مشابه من دارند؟
آیا من باید بابت احساسم شرمنده باشم؟
آیا این معمول است که من مخلوطی از احساسات را تجربه کنم؟
آیا می توانم احساساتم را بیان کنم؟
آیا دیگران به من حق می دهند که این احساس را داشته باشم؟
آیا احساس من معنی می دهد؟
و گروهی از دیگر تفاسیر و ارزیابی ها در مورد تجربه هیجانی فرد. آیا شخص باور دارد که برخی هیجانات مثل خشم،درست هستند در حالی که دیگر هیجانات مثل اضطراب خیر؟ و وقتی که یک هیجان برانگیخته می شود، فرد چه راهبردهایی را برای کنار آمدن با این هیجانات استفاده می کند؟ آیا فرد به دنبال اطمینان دهی مجدد، کناره گیری از دیگران ،نشخوار فکری، مقصر دانستن دیگران، اجتناب، انفعال، سومصرف مواد، تعبیر متفاوت مسائل، درگیری در حل مساله، فعال سازی رفتارهای سودمند، پرت کردن حواس، تجزیه کردن، پرخوری، پذیرش هیجان و درگیر دیگر پاسخ ها شدن؟ 

علاوه بر این طرحواره های هیجانی مربوط به این هستند که فرد چگونه راجع به هیجانات دیگران فکر می کنند و چگونه به آن ها پاسخ می دهد.

به طو مثال وقتی دوست صمیمی فردی ناراحت است،آیا آن فرد فکر می کند که هیجان دوستش معنی نمی دهد و آیا سعی می کند که هیجاناتش را غیر سالم و نابهنجار جلوه دهد، آیا باور دارد که این هیجانات به طور نامحدود ادامه می یابد، آیا این شخص این حالات بی ارزش می شمارد؟ و آیا فرد باور دارد که این هیجانات با عقلانیت و توانایی حل مساله در تداخل است؟ و بنا بر این تفاسیر،آیا آن فرد را نقد می کند. و به دوستش اعتراض می کند، و یا سعی می کند دوستش را قانع کند که نباید این احساسات را تجربه کند  .سلامت و مهر  


در این کتاب من مدلی را توضیح می دهم که مردم چگونه در مورد هیجان ها نظریه پردازی می کنند و چگونه این نظریه پردازی ها باعث دامنه ی وسیع آسیب ها می شود. اهمیت این نظریه پردازی ها زمانی مشخص می شود که تفاسیر منفی وقایع به ناراحتی،اضطراب،اجتناب و انفعال و به تبع آن افسردگی ختم می شود. 

مدل طرحواره ای هیجان تلاش می کند توضیح دهد که وقتی یک هیجان برانگیخته می شود نظریه ی پنهان هیجان ها نیز فعال می شود. و این می تواند به سبک های مفید و مضر مقابله ای منجر شود. ساده تر این که وقتی شما ناراحت می شوی،چه فکری راجع به ناراحتی می کنی و اقدام بعدیت چه خواهد بود؟مثلا اگر من فکر کنم که ناراحتی هم چنان ادامه دار خواهد بود،ممکن است از پیدا کردن راه حل دلسرد شوم و به سوءمصرف مواد و یا کناره گیری ساده روی آورم.  در شرایطی که من فکر کنم که این تجربه موقتی است و هیجان به کسی که با او در ارتباطم مربوط است،ممکن است رفتارهای انطباقی فعال شود. تفاسیر به راهبردها منجر می شود و راهبردها می توانند اوضاع را بهتر یا بدتر کنند. 
 
برگرفته از مقدمه کتاب : Emotional schema therapy
نویسنده: Robert Leahy
مترجم: ماندانا شعبان (طرحواره درمانگر)

migna.ir

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی