میانگین نرخ خوشبختی در دنیا 95000 دلار در سال است

میانگین نرخ خوشبختی در دنیا 95000 دلار در سال است

 آیا پول می‌تواند شما را واقعا خوشبخت کند؟

 پژوهشگران دانشگاه آمریکایی پوردو، به این سئوال پاسخ مثبت داده‌اند.

به گزارش سلامت و مهر به نقل از بی بی سی، ولی هشدارهایی هم داده شده: هزینه خوشبختی در نقاط مختلف جهان متفاوت است و پول شما هم باید در حد متعادل باشد؛ اگر درآمدتان بیش از حد زیاد باشد باید انتظار "عوارض جانبی" آن را نیز داشته باشید.

در ارتباط با این موضوع، موسسه نظرسنجی گالوپ جهانی، تحت سرپرستی اندرو جب، زندگی یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را در ۱۶۴ کشور جهان، بررسی کرده است.

حاصل این بررسی‌ها این است که با درآمد سالانه ۹۵ هزار دلار باید احساس خوشبختی کنید.


این پژوهشگران نتیجه‌گیری کردند که رقم ۹۵ هزار دلار حد متوسط یک درآمد سالانه جهانی است که موجب رضایت از زندگی می‌شود.


ارزیابی رضایت از زندگی، به معنی سنجش کلی کیفیت زندگی شخص است و این که چطور احتمال دارد او بیشتر تحت تاثیر هدف‌های عالی‌تر و مقایسه موقعیت اجتماعی خودش با دیگران قرار بگیرد.

وقتی ثروت شما از حد معینی بیشتر می‌شود، نگرانی و اضطراب شروع می‌شود.

اندرو جب، و گروه تحت نظر او دریافتند که زمانی که ثروت شخص به حد معینی می‌رسد، افزایش بیشتر درآمد با کاهش رضایت از زندگی و خوشحالی و سلامت شخص ارتباط پیدا می‌کند.

گروه بررسی کننده، در توجیه این نتیجه گیری می‌گویند وقتی نیازهای مالی شخص برآورده شد ممکن است به فکر مقایسه اجتماعی بیافتد و این امر می تواند در سلامت او اثر منفی بگذارد.

در کشورهایی که مردم مرفه‌تر هستند مانند دانمارک، حداقل درآمدی که موجب احساس رضایت از زندگی می‌شود، بیشتر است. اندرو جب، می‌گوید: "چیزی که از این داده ها دستگیرمان شد این بود که وقتی ثروت شخص به حد معینی رسید می‌تواند در خوشحالی و سلامت او تاثیر بگذارد."salamatomehr

او می‌افزاید افراد به مرحله‌ای می‌رسند که از خودشان می‌پرسند تا چه حد موفقند و در مقایسه با دیگران خودشان را چگونه می‌بینند.

اندرو جب، خاطر نشان می‌سازد که هدف برنامه‌ها و آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیونی این است که به ما بفهمانند به چه چیزهایی احتیاج داریم و به ما القا می‌کنند که مقدار پولی که برای احساس خوشبختی و رضایت از زندگی لازم است حد و حدودی ندارد.

اندرو جب، همچنین به "عوارض جانبی" درآمد بیشتر اشاره می‌کند.

 افزایش درآمد اغلب با صرف وقت و کار و مسئولیت بیشتر همراه است که ممکن است فرصت برای تجربه‌های مثبت -به طور مثال فعالیت‌های تفریحی را محدود کند.

      
عامل خوشبختی در همه جا یکسان نیست مثلا در آمریکای لاتین گروه تحقیقاتی دانشگاه پوردو، همچنین دریافتند که مقدار درآمدی که برای احساس خوشبختی و رضایت از زندگی لازم است، در نقاط مختلف جهان فرق می‌کند.

در کشورهایی که مردم مرفه ترند، حداقل درآمدی که موجب احساس رضایت از زندگی می‌شود، بیشتر است. در اروپای غربی و کشورهای اسکاندیناوی این مبلغ ۱۰۰ هزار دلار در سال و در آمریکای شمالی ۱۰۵ هزار دلار است.

ولی در استرالیا و نیوزیلند و خاورمیانه، حداقل درآمد لازم برای احساس خوشبختی ورفاه، بیشتر از سایر کشورهای جهان است: ۱۲۵هزار دلار برای استرالیا و نیوزیلند و ۱۱۵ هزار دلار برای خاورمیانه.

در کشورهای آمریکای لاتین و حوزه دریای کارائیب این رقم، در پایین ترین سطح است یعنی معادل ۳۵ هزار دلار.

اندرو جب، می گوید این الگو نشان می دهد عامل خوشبختی در همه جا یکسان نیست و چگونه سایر عوامل در آن نقش دارد. او به اهمیت این نکته تاکید می‌کند که خوشحالی و سلامت شخص تنها به دلیل دارایی‌اش نیست و ارزش‌ها هم نقش دارند.

پژوهشگران همچنین دریافتند که سقف تعیین کننده میزان درآمد مطلوب بر حسب درجه سواد و جنسیت فرق می‌کند. به این معنی که حد متوسط جهانی "درآمد مطلوب" برای زنان۱۰۰ هزار دلار در سال است در حالی که میزان درآمد ایده‌ال برای مردان ۹۰هزار دلار برآورد شده است.

نظر شما درباره این پژوهش چیست؟ آیا با این توضیحات فکر می‌کنید پول می‌تواند شما را واقعا خوشبخت کند؟ برای فرارو بنویسید، نظرات شما منتشر خواهد شد.

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی