مادران افسرده بهره هوش کلامی کودکان خود را کاهش می دهند

مادران افسرده بهره هوش کلامی کودکان خود را کاهش می دهند

 نتایج یک مطالعه نشان می دهد که افسردگی مادر تکامل شناختی و بهره هوشی کودک را تحت تاثیر قرار می دهد و این تاثیر تا ۱۶ سالگی ادامه دارد. به گزارش سلامت و مهر به نقل از ایرنا، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو  آمریکا که این مطالعه را انجام داده اند، می گویند:زنان زیادی در سراسر جهان به افسردگی مبتلا می شوند و عواقب این وضعیت می تواند به کودکان آنها نیز گسترش یابد.

محققان در این مطالعه، ۹۰۰ کودک سالم و مادران آنها را در سانتیاگو در شیلی در فواصل پنج ساله از ابتدای تولد کودک تا ۱۶ سالگی مورد بررسی قرار دادند.


محققان در این مطالعه بررسی کردند که مادران در این فواصل زمانی چه میزان در برابر فرزندان خود رافت و پاسخگویی داشتند و چه اندازه به تامین اقلام کمک آموزشی مناسب سن آنها مقید بودند. در هر یک از سنجش ها، کودکان نیز با استفاده از آزمون های استاندارد بهره هوشی در زمینه توانایی های کلامی شناختی مورد ارزیابی قرار گرفتند و مادران نیز در زمینه علائم افسردگی آزمایش شدند.

محققان دریافتند مادرانی که به شدت افسرده بودند به اندازه مادران غیرافسرده، به لحاظ عاطفی برای فرزندان خود سرمایه گذاری نمی کردند و تمایلی به تهیه تجهیزات کمک یادگیری – مانند اسباب بازی یا کتاب– برای آنها نداشتند.

این موضوع به نوبه خود بر بهره هوشی کودکان در سنین یک تا ۱۶ سالگی تاثیر داشت و بر این اساس، تداوم و مدت این نتایج بیان کننده تاثیر ماندگاری است که افسردگی بر فرزندپروری مادر و تکامل کودک دارد.

در این مطالعه متوسط امتیاز بهره هوشی کلامی برای تمام کودکان شرکت کننده در یک مقیاس از ۱ تا ۱۹ در پنج سالگی برابر با ۷٫۶۴ بود. اما این امتیاز در کودکانی که مادران افسرده داشتند ۷٫۳۰ و در کودکانی که مادران افسرده نداشتند ۷٫۷۸ بود. محققان گفتند: با وجود اینکه تفاوت میان بهره هوشی از ۷٫۷۸ تا ۷٫۳۰ به نظر کم می رسد اما این تفاوت به لحاظ مهارت های کلامی و واژگان کودک بسیار معنی دار است. آنها خاطرنشان کردند که نتایج مطالعه آنها بیان کننده عواقب طولانی مدتی است که یک کودک به دلیل افسردگی مزمن مادر متحمل می شود. یافته های این مطالعه در شماره آوریل مجلهChild Development منتشر شده است.

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی