(12 ژوئن - 22 خرداد)، روز جهانی مبارزه با کار کودکان

(12 ژوئن - 22 خرداد)، روز جهانی مبارزه با کار کودکان

   امروز (12 ژوئن - 22 خرداد)، روز جهانی مبارزه با کار کودکان است. این روز از سوی سازمان ملل در سال 2002، برای افزایش آگاهی و فعالیت در زمینه جلوگیری کار کودکان پیشنهاد شد.

به گزارش سلامت و مهر به نقل از زندگی آنلاین، کار کودک صدمه بسیاری به کودکان می زند. آنها از رشد فردی و تحصیل باز می مانند و از نظر ذهنی، فیزیکی، اجتماعی و یا اخلاقی در خطر آسیب قرار می گیرند.

کودکان کار از زیبایی ها و معصومیت کودکی، استعدادهای بالقوه و شکوه و ارزش خود محروم می شوند.بنابر آمار ارائه شده، در حال حاضر بیش از 200 میلیون کودک 5 تا 17 ساله در سراسر دنیا به کار گرفته شده اند که بیش از نیمی از آنها در معرض کارهای خطرناک قرار دارند.


سازمان بین المللی کار، کار کودک را به صورت زیر تعریف می کند:

"کاری که کودک را از نظر ذهنی، فیزیکی، اجتماعی و یا اخلاقی در معرض آسیب قرار می دهد و جلوی تحصیل او را می گیرد. یا اینکه کودک مجبور می شود در کنار کار طولانی و سنگین، به زحمت درس بخواند."


و ادامه می دهد:

" کار کودک در شدیدترین شکل خود، شامل به بردگی کشاندن کودکان، جدا کردن آنها از خانواده هایشان، قرار دادن آنها در برابر خطرات و بیماری ها و بی پناه رها کردن آنها در خیابان های شهرهای بزرگ تا خودشان به تنهایی خرج خود را درآورند، است."

همه ما در قبال کودکان سرزمین خود مسئول هستیم و باید روش های پایان دادن به این پدیده را بیاموزیم.


با کارهای ساده زیر می توان تا حد زیادی جلوی کار کودک را گرفت:


1- ابتدا از خود شروع کنید.

برخی از خانواده ها کودکان خود را با این بهانه ها که به جای اینکه آنها دچار گرسنگی و محرومیت شوند، زندگی کردن و بقاء را بیاموزند، آنها را در خانه به کار می گیرند و فرصت های تحصیل و آموزش شان را از بین می برند.

اما برای اینکه جلوی کار کودک در جامعه گرفته شود، باید از خودتان شروع کنید. کودکان تان را به تمیز کردن خانه، مراقبت از خواهر و برادرهای کوچکتر و غیره وادار نکنید.سلامت ومهر

به جای این کار چنانچه توانایی مالی دارید، افراد فقیر که نیازمند شغل هستند را برای انجام این کارها استخدام کنید.


2- مشتری هوشیار باشید.

هنگام خرید کالایی، مطمئن باشید از برند یا محصولی خریداری می کنید که با به کارگیری کودکان تولید نشده باشد.

حتی می توانید از سازنده بپرسید که تولید محصول خاصی با استفاده از کودک کار بوده یا خیر.

بدین ترتیب حداقل تولید کننده محصول متوجه می شود که مردم نسبت به این موضوع حساس هستند و کمتر به فکر استفاده از کار کودک می افتد.


3- قوانین را شناخته و به آنها اهمیت بدهید.

زمانی که تمام قوانین مربوط به حمایت کودکان را به خوبی بدانید، بهتر می توانید به کودکان کار کمک کنید و جلوی زورگویی های افرادی که کودکان را به کار می گیرند، بگیرید.

4- هشدار دهید.

ابتدا به آن دست از افرادی که کودکان را به کار می گیرند، مضرات این کار را توضیح دهید و به آنها بفهمانید که کودکان نیز مانند بزرگسالان احساس دارند و نباید آنها را به کارهای سخت و بردگی کشاند و معصومیت کودکی شان را از آنها ربود.

اما اگر این توضیحات را نپذیرفتند، به آنها قوانین و مجازات های مربوط به استفاده از کودکان را هشدار دهید.


5- گزارش کنید.

با مشاهده هر نوع سوء استفاده یا استثمار کودکان، بلافاصله موضوع را به مراجع ذیربط گزارش دهید.

البته همیشه بدانید که کدام یک از سازمان ها به این موضوع رسیدگی می کنند تا مسیر مناسبی را انتخاب کرده باشید.


6- والدین کودکان کار را آگاه سازید.

بسیاری مواقع والدین کودکان کار را می شناسیم. در اینگونه مواقع بهتر است با آنها صحبت کنید و آنها را از خطراتی که کودکان کار را تهدید می کند و از اینکه آنها فرصت های آموزشی زندگی شان را از دست خواهند داد، آگاه سازید.

اگر آنها در فقر و بی سوادی زندگی می کنند، به آنها بگویید با بی سواد نگهداشتن فرزندان شان، از این چرخه شوم فلاکت نجات پیدا نخواهند کرد.salamatomehr


7- داوطلب مبارزه با کار کودک شوید.

به کمک سازمان ها و مراکزی که با کار کودک مبارزه می کنند و سعی در بهبود شرایط کودکان دارند، بروید.

در هفته حداقل چند ساعت به این مراکز اختصاص دهید و هر کاری که از دست تان برمی آید را انجام دهید. دیگران را هم برای کمک به این سازمان ها تشویق کنید.

8- رای دهنده آگاهی باشید.

در انتخابات مختلف، آگاهانه عمل کنید. تمام سخنان داوطلبان انتخابات را در نظر بگیرید و به کسی رای بدهید که یکی از اولویت های او، از میان برداشتن کار کودک است.

اگر داوطلبی به این موضوع اشاره نکرد و حتی در برنامه کاری اش نبود، به او رای ندهید. خواسته مربوط به توقف کار کودک را میان دیگر رای دهنده ها نیز گسترش دهید.


9- تلاش کنید، جامعه ای بدون کودک کار داشته باشید.

در هر سازمانی که کار می کنید و وارد هر جمع و یا جلسه ای می شوید، موضوع کار کودک و عوارض آن بر کودک و همچنین بدنه جامعه را مطرح کنید و دیگران را به مبارزه با کار کودک تشویق نمایید.

بدین ترتیب به تدریج شاهد از میان برداشته شدن این پدیده شوم خواهید شد.


حقایق در مورد کودکان کار

* 218 میلیون کودک بین 5 تا 17 ساله در سراسر دنیا به کار گرفته شده اند.

* 152 نفر از این کودکان، قربانیان کار کودک و بین سنین 5 تا 11 سال هستند و تقریبا نیمی از آنها (73 میلیون نفر) در کارهای خطرناک مشغول به کارند.

* 72.1 میلیون کودک در آفریقا، 62.1 میلیون کودک در آسیا و کشورهای اقیانوس آرام، 10.7 میلیون کودک در آمریکا، 1.2 میلیون کودک در کشورهای عرب و 5.5 میلیون کودک در اروپا و آسیای مرکزی مشغول به کار هستند.

* 88 میلیون از کودکان کار، پسر و 64 میلیون کودک دختر هستند. پسرها بیش از دخترها مجبور به انجام کارهای خطرناک می شوند. اما گزارش های کاملی از شرایط کار دختران در دست نیست.

* این کودکان عمدتا در کشاورزی (71 درصد) به کار گرفته می شوند و 17 درصد در بخش خدمات و 12 درصد در صنایع مشغول به کارند.


منبع: https://www.thebetterindia.com


 

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی