دستنامۀ تشخیص‌های افتراقی DSM-5

دستنامۀ تشخیص‌های افتراقی DSM-5

نویسنده/ مترجمان: مایکل فرست/ دکتر فرزین رضاعی، علی اکبر فروغی
تشخیص دادن بیماری بیماران، مستلزم توانایی استخراج اطلاعات از بیماران، شناسایی علایم وپی‌بُردن به الگوهای موجود، تعیین علل احتمالی، و سپس مطرح کردن نوعی تشخیص صحیح است.

بالینگران باتجربۀ عرصۀ سلامت روان، دریافته‌اند که تشخیص افتراقی، هم علم است و هم هنر؛ آنان از آشنایی با ابزارهایی که آنان را یاری می‌دهند، استقبال می‌کنند.

«دستنامۀ تشخیص‌های افتراقیDSM-5»، به‌ آن دسته از بالینگران و دانشجویانی که در حال فراگیری تشخیص روان‌پزشکی هستند، کمک می‌کند تا تشخیص‌های افتراقی جامعی را فراروی خود قرار دهند؛ این کتاب برای تحقق چنین هدفی، انواع گوناگونی از رویکردهای مختلف و از جمله چارچوب تشخیصی شش مرحله‌ای، 29 «درخت‌ تصمیم‌گیری»، و 66 جدول تشخیص افتراقی را ارائه کرده است تا پس از مطرح شدن نوعی تشخیص احتمالی، مورد استفاده قرار گیرند.


در این دستنامه، طبقه‌بندیDSM-5 گنجانده شده است تا هم عمل کُدگذاری تسهیل شود و هم مروری بر تمامی تشخیص‌هایDSM-5 فراهم آید که باید در هنگام مطرح کردن تشخیص افتراقی، مد نظر قرار گیرند.سلامت و مهر

«دستنامۀ تشخیص‌های افتراقیDSM-5»، راه حلی را برای تشخیص‌ افتراقی ارائه داده و در این راستا، پیچیدگی شخصیت انسان و کاربُردهای ساختاری طبقه‌بندی DSM-5 را نیز لحاظ کرده است. آن دسته از بالینگران و دانشجویانی که در حال فراگیری تشخیص‌های تشخیص‌های روان‌پزشکی بوده و با این آزمایۀ بسیار مهم روبرو هستند، دستنامۀ حاضر را بسیار مفید خواهند یافت.

انتشارات ارجمند

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی