سرقت بیمارگونه Kleptomania و تفاوت آن با اعتیاد به سرقت Addictive Compulsive Theft

سرقت بیمارگونه Kleptomania  و تفاوت آن با اعتیاد به سرقت  Addictive Compulsive Theft

klep به معنی اجبار به سرقت است  

o حرف ربط است  

mania به معنی جنون و شیدایی است  

کلپتومانیا به معنی جنون سرقت  است .

جنون دزدی (به انگلیسی: Kleptomania)‏ یک تمایل غیر قابل مقاومت برای دزدیدن وسایل کم ارزش است. افراد مبتلا به این اختلال به دنبال دزدیدن اشیا نه چندان ارزشمند مانند خودکار، گیرهٔ کاغذ، چسب و نظیر آنها هستند.

جنون دزدی برای نخستین بار در ایالات متحده به عنوان یک اختلال روانی شناخته شد.

افراد مبتلا به جنون دزدی ممکن است دچار اختلالات دیگری نظیر همایندی مرضی، اختلال شخصیت اسکیزوئید  و اختلال شخصیت مرزی نیز باشند .


 - سبب شناسی :

-  احتمال بروز بعد از اعمال جراحی تومورهای مغزی  یا مسمومیت با گاز  کربن مونوکسید .

-  اختلالی شدید در ناحیه پیشانی بر اثر تومور یا هر عارضه‌ای مثل ضربه و انسفالیت که در این ناحیه آسیب ایجاد کند  که علت اصلی شرایط، آموزش و الگوبرداری است .

-  درصد کمی هم علل وراثتی  دارد . 

البته ممکن است این عارضه‌ها منجر به رفتارهای دیگری مثل برهنه راه رفتن در خیابان و انجام رفتارهای توهین آمیز در جامعه هم بشوند.

علائم و نشانه شناسی :

-   این بیماران اغلب به وسایل خاصی علاقه نشان می‌دهند که بیشتر شامل وسایل شیک و آنتیک می‌شود.

- در مواردی این افراد وسایل را استفاده نمی‌کنند و در گوشه‌ای بی‌استفاده رها می‌کنند.حتی دیده شده که این افراد زمانی که به مهمانی می روند قاشق و یا چنگال را از منزل دیگران برمی‌دارند.

- خصوصیت اصلی جنون دزدی، ناتوانی مکرر برای مقاومت درمقابل تکانه های دزدی اشیایی است که برای مصرف شخصی ضرورتی نداشته یا ارزش مادی خاصی ندارند

-  اشیای دزدیده شده اغلب دورانداخته، به طور پنهانی بازگردانده یا در خفا و پنهان نگهداری می شوند.  

- مبتلایان به جنون دزدی معمولاً توانایی خرید اشیایی که به طور تکانشی می دزدند را دارند.

- در جنون دزدی مانند سایر اختلالات تکانشی شخص قبل از ارتکاب عمل تنش قابل ملاحظه ای دارد و پس از انجام آن احساس رضایت و کاهش تنش می کند و ممکن است با احساس گناه، پشیمانی یا افسردگی همراه باشد یا نباشد.

- دزدی برنامه ریزی شده نبوده، شخص کسی را در آن درگیر نمی کند.( دزدی معمولی از قبل برنامه ریزی شده و با مشارکت سایر افراد شاید باشد )  

- این افراد با دیدن وسایل از منظر عصبی تحریک می‌شوند و بعد از دزدیدن وسیله موردنظر ارضا می شوند.

- این بیماری با سیستم هیجانی نیز ارتباط مستقیم دارد و اگر فرد کمبودی در سیستم هیجانی یا عاطفی‌اش احساس کند، در مواردی با انجام سرقت در این سیستم‌ها تعادل ایجاد می‌کند.

- این افراد بعد از ارتکاب جرم دچار عذاب وجدان نمی شوند و معمولا از رفتار اشتباه خود بازداری نمی کنند.

- جنون سرقت را می‌توان در دسته آسیب‌های رشد شخصیتی قرار داد و افرادی که در بازه‌ای از زندگی خود کمبودات شدیدی را احساس کردند ممکن است به این عارضه دچار شوند. 

نمی‌توان به طور قطع نام مریضی را به این رفتار نسبت داد زیرا در مواردی که فرد بیمار باشد سهمی در رفتاری که انجام می‌دهد ندارد. اما افراد مبتلا به کلپتومانیا آگاه هستند بنابراین نمی‌توانند از جرم‌شان سلب مسئولیت کنند.

- همچنین ابتلا به کلپتومانیا ارتباطی با شرایط مالی فرد ندارد و هم در بین افراد ثروتمند و هم افراد فقیر دیده می‌شود. البته این بیماری در وسایل و اجسام در دسترس افراد تفاوت دارد به عنوان مثال تمایلات فردی که در یک روستا زندگی می‌کند با افرادی که در شهرها زندگی می‌کنند تفاوت دارد.سلامت و مهر

- هرچند سرقت ها درمواردی که احتمال دستگیری فوری وجود دارد روی نمی دهد ولی مبتلایان به احتمال گرفتار شدن خود نمی اندیشند، حتی اگر دستگیری های مکرر منجر به رنج و تحقیر شود.


- مبتلایان ممکن است پس از ارتکاب دزدی دچار اضطراب یا گناه شوند ولی احساس خشم یا انتقام نمی کنند.
هر گاه شی دزدیده شده هدف باشد، تشخیص جنون دزدی گذاشته نمی شود. در جنون دزدی نفس دزدی هدف است.

اعتیاد  اجباری به سرقت چیست  Addictive Compulsive Theft  

نوعی از جنون سرقت است  که در آن رفتار ها و افکارهای وسواسی و اجباری بیشتری دیده می شود . 

رابطه مشترکی بین جنون دزدی و مصرف مواد مخدر وجود دارد  

مهمترین نقطه مشترک بین انها این است که شخص قادر به کنترل رفتارهای  خود نیست و مجبور به انجام کاری است که می  داند اشتباه است.

 مسله مشترک بین جنون سرقت و اعتیاد به مواد مخدر لذت  ناشی از آن است.


روشهای درمان بیماری


روان درمانی


ازآنجاکه جنون دزدی واقعی نادر است، گزارش های درمان محدود به موارد انفرادی یا گروه کوچکی از موارد است. روان درمانی بینش گرا و روان کاوی موفقیت آمیز بوده اند ولی این امر بستگی به انگیزه بیمار دارد. درمواردی که بیمار دچار احساس گناه و شرم شده است، به دلیل انگیزه قوی او برای تغییر رفتار می توان با روان درمانی بینش گرا به او کمک کرد.

رفتار درمانی


رفتار درمانی از جمله حساسیت زدایی تدریجی، شرطی سازی اجتنابی و ترکیبی از شرطی سازی اجتنابی و تغییر وابستگی های اجتماعی حتی در مواردی که انگیزه ای وجود نداشته است موفقیت آمیز بوده اند.

دارو درمانی


مهار کننده های بازجذب اختصاصی سروتونین نظیر فلوکستین و فلووکسامین در برخی بیماران مبتلا به جنون دزدی مفید بوده اند  .

 

-  اگر علائمی مثل دزدیدن وسایل توسط کودکان دیده شود می توان از راهکار و روش توضیح خواستن از کودک استفاده کرد تا بتوان باجلوگیری زودهنگام از تشدید کلپتومانیا جلوگیری کرد. 

- در جامعه‌ای که فقر وجود دارد باید عامل فقر را جدا در نظر گرفت زیرا زمانی که فردی فقیر است برای رفع نیاز دست به دزدی می زند.افرادی که دست به سرقت هایی مثل سرقت خودرو و یا موتورسیکلت می زنند عمدتا مبتلا به کلپتومانیا نیستند.

منابع: - rhodium

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی