کشف ارتباط میزان پایین تا متوسط استرس با افزایش و بهبود عملکرد حافظه

کشف ارتباط میزان پایین تا متوسط استرس با افزایش و بهبود عملکرد حافظه

به گزارش سلامت و مهر به نقل از مهر : یافته ها نشان می‌دهد که میزان پایین تا متوسط استرس منجر به عملکرد ذهنی بهتر می‌شود.

به گزارش مدیسن نت، «آصف اوشری»، نویسنده اصلی این مطالعه و دانشیار دانشگاه جورجیا، گفت: «نتایج بد استرس کاملاً واضح است و جدید نیست. اما اطلاعات کمتری در مورد اثرات استرس محدودتر وجود دارد.»
 
وی در ادامه می‌افزاید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که میزان پایین تا متوسط استرس با افزایش فعال‌سازی عصبی حافظه کاری مرتبط است که منجر به عملکرد ذهنی بهتر می‌شود».

حافظه کاری اطلاعات کوتاه مدتی است که شما هر روز برای مواردی مانند به خاطر سپردن شماره تلفن یا یادآوری مسیرهایی برای رسیدن به جایی استفاده می‌کنید.

 


برای این مطالعه، محققان اسکن‌های MRI بیش از ۱۰۰۰ نفر با پیشینه‌های نژادی و قومی مختلف بررسی کردند.

افرادی که سطح استرس کم یا متوسط را گزارش کردند، در قسمت‌هایی از مغز که شامل حافظه فعال است، فعالیت بیشتری داشتند.

در همین حال، یافته‌ها نشان داد افرادی که استرس بالا را گزارش کرده‌اند در آن مناطق مغزی، فعالیت کمتر بود.

تیم تحقیق میزان استرس را از طریق سوالات زیر ارزیابی کردند: "در ماه گذشته، چند بار به دلیل اتفاقی که غیرمنتظره رخ داده است ناراحت شده اید؟ " و "در ماه گذشته، چند بار متوجه شده اید که نمی‌توانید با تمام کارهایی که باید انجام می‌دادید کنار بیایید؟ "

محققان همچنین از شرکت‌کنندگان پرسیدند که آیا احساس می‌کنند زندگی معناداری دارند.

برای ارزیابی حافظه فعال، به شرکت‌کنندگان مجموعه‌ای از تصاویر نشان داده شد و از آنها خواسته شد آنها را به خاطر بیاورند.

محققان MRI مغز شرکت‌کنندگان را در حین تکمیل وظایف ارزیابی فعال‌سازی عصبی در بخش‌های مختلف مغز مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که استرس بد مزمن می‌تواند ساختار مغز را تغییر دهد و منجر به افزایش ماده سفید به بهای از بین رفتن ماده خاکستری شود. ماده خاکستری در کنترل عضلانی، تصمیم گیری، خودکنترلی و تنظیم هیجانی نقش دارد.

این مطالعه اشاره کرد که این استرس مزمن همچنین می‌تواند خطر سردردهای میگرنی، فشار خون بالا و بیماری قلبی را افزایش دهد.

اما استرس کم یا متوسط می‌تواند به ایجاد انعطاف پذیری و کاهش خطر ابتلاء به اختلالات سلامت روان، مانند افسردگی و رفتارهای ضد اجتماعی کمک کند.

به نظر می‌رسد شرکت کنندگان در مطالعه که حمایت بیشتری از طرف خانواده یا دوستان داشتند، بهتر می‌توانستند با سطوح کم تا متوسط استرس به شیوه‌ای سالم کنار بیایند.
 

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی