اهداف و فواید برنامه ریزی در زندگی : دانلود رایگان کاربرگ برنامه روزانه + برنامه دارویی + برنامه غذایی مراجعین

اهداف و فواید برنامه ریزی در زندگی  : دانلود رایگان کاربرگ برنامه روزانه + برنامه دارویی + برنامه غذایی مراجعین

هدف از تدوین برنامه ی روزانه دارویی و غذایی و فعالیت های روزانه کاهش استرس روزهای روزمره ی مراجعین تا انرژی روانی صرف این مسائل نشود و برای اهداف بزرگ تر فضای ذهنی کافی ایجاد شود و هدف دیگر ایجاد نظم در زندگی مراجع و مسئولیت پذیری و هدف سوم کاهش اختلافات درون خانواده در مورد فراموشی حاصل از عدم انجام این فعالیت ها که با انجام عملی این کار تاثیرات خوبی را در مراجعین تجربه کردم و چه خوب که این تجربه را با دوستان و همکاران به اشتراک بگذارم . با تشکر از همراهی خوب شما سروران . محمد کفاش روانشناس بالینی مشهد . 

5 تاثیر برنامه ریزی در زندگی:


1- برنامه‌ ریزی موفق کمک می‌کند که در مسیر صحیح زندگی بمانید:

خواه با یک برنامه روزانه، یک هدف گذاری در زندگی سالانه، یا یک برنامه ریزی برای زندگی روبرو باشید، روند تفکر واقعی مورد نیاز برای ایجاد یک برنامه ریزی موفق می‌تواند به شما کمک کند تا در مسیر صحیح زندگی خود باقی بمانید.
آیا نیاز است که در یک وقت معین کار کنید؟ داشتن یک برنامه به شما کمک می‌کند بفهمید چه کاری باید و در چه زمانی باید انجام شود. این به سادگی یک ساختار کوچک به زندگی‌تان اضافه می‌کند، و به شما این امکان را می‌دهد که بدانید در مسیر خود قرار دارید بدون اینکه به طور مداوم در مورد آن فکر کنید.

 


2- برنامه‌ ریزی باعث افزایش تمرکز فکری شما می‌شود:


آیا واقعا کاری را می‌خواهید انجام دهید اما به نظر نمی‌رسد که بتوانید وقتی برای انجام آن پیدا کنید؟ برنامه چیدن این احساس را با تغییر نگرش شما نسبت به زمان حال دگرگون می‌کند و نشان می‌دهد که شما می‌توانید چیزهایی را در اطراف خود تغییر دهید تا زمان را برای کارهای مورد نیازتان صرف کنید.

برنامه ریزی کردن به شما کمک می‌کند به جای اینکه در جزئیات زندگی روزمره گرفتار شوید به تصویر بزرگ‌تر نگاه کنید و این به نوبه خود می‌تواند باعث شود بر روی چیزهایی که بیشتر برای‌تان مهم است تمرکز ذهن کنید. زمانی که تمرکز می‌کنید، به راحتی می‌توانید کارهای غیر ضروری را برای انجام کارهای مهم‌تر کنار بگذارید.

3- برنامه ریزی منجر به کاهش جر و بحث‌ها می‌شود:


در صورتی که همه به برنامه زمان‌بندی هفتگی دسترسی داشته باشند، برنامه داشتن به کاهش جر و بحث‌ها کمک می‌کند، مانند برنامه‌هایی که برای تعطیلات و غیره صورت می‌گیرد، آنگاه به طور طبیعی خواهید دید که استدلال‌های کمتری در خانه مطرح خواهد شد. هر عضوی در خانواده می‌تواند ببیند که در کجای برنامه خانوادگی قرار دارد، چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است و تنها برنامه ریزی برای زندگی می‌تواند این کار را متوقف کند. اگر همه در جهات مختلف حرکت کنند، اما برنامه‌ها و اهداف مختلفی را برای زمان خود داشته باشند، حد و مرزی برای استدلال و ناآرامی وجود خواهد داشت.

4- برنامه ریزی زندگی کمک می‌کند تا کارهای بزرگ را از هم تفکیک کنید:


اگر کاری سخت است، معمولا افراد تمایل دارند آن را به بعد موکول کنند. چیزهایی مثل تغییر دکوراسیون اتاق، تمیز کردن تمام خانه، سر و کله زدن با کوهی از کارهای اداری. اگر مراقب نباشید، آن‌ها می‌توانند برای همیشه در لیست برنامه ریزی برای زندگی شما باقی بمانند.
با این حال، تقسیم کردن این مشاغل بزرگ به بخش‌های کوچک‌تر (درست مانند یک مدیر پروژه در یک کسب و کار) می‌تواند به شما کمک کند تا به این کارهای کوچک در زمان و مکانی که می‌خواهید برسید. و پیش از آن که مدت زمان انجام کار به پایان برسد آن کار بزرگ انجام خواهد شد.
شما می‌توانید پیشرفت را ببینید و کم‌تر احساس استرس کنید چون می‌دانید که همیشه به نتیجه کار خود نزدیک می‌شوید. انجام کارهای منزل مانند: خالی کردن اتاق برای تزیین، دکوراسیون اتاق، خرید مبلمان، برنامه برای کارهای جدید منزل، رزرو بلیط برای مسافرت و غیره، در طول روز کار بسیار بزرگ و وقت گیری است اما اگر قادر به تفکیک هر کار باشید می‌توانید رسیدگی به هر اتاق را با کم‌ترین استرس و تحول انجام دهید. تنها چیزی که کمی برای شما طول می‌کشد کمی برنامه روزانه است.

5- برنامه ریزی زندگی کمک می‌کند تا مشکلات را به مسیر درست هدایت کنید:


برنامه ریزی می‌تواند به شما برای دیدن مشکلات بالقوه پیش از پدید آمدن آن کمک کند. برای مثال برنامه برای یک تعطیلات. دانستن درباره برنامه‌های دیگر می‌تواند به تعیین زمان رفتن به بیرون یا مسافرت به شما کمک کند (پدر من در ماه اوت 70 ساله می‌شود، بنابراین بسیار حیاتی است که ما برای روز تولدش بیرون نرویم) دانستن این موضوع از قبل به ما کمک می‌کند تا هفته‌ای مناسب را برای تعطیلات خانوادگی انتخاب کنیم تا بتوانیم همه کارها را انجام دهیم و نگران از دست دادن چیزی نباشیم. اگر شما از برنامه‌ها و تعهدات خود آگاهی بیشتری داشته باشید، احتمال کمتری دارد که دچار استرس شوید چون نیازی به لغو و تغییر چیزی ندارید. برنامه چیدن ارضا کننده است! وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید، احساس می‌کنید که باید آن روز چه کار کنید و بدانید که آماده هستید؟ خیلی راحت‌تر از آن است که سردرگم باشید و ندانید چه کاری باید انجام دهید.
نوشتن همه‌ی برنامه روزانه در دفتر یادداشت خود و عادت به چک کردن آن از شب قبل، کلید یک زندگی بدون استرس است و می‌تواند یک زندگی خوشنود و توام با رضایت را برای شما فراهم کند. هیچ چیز رضایت بخش‌تر از آن نیست که بتوانم در طول روز کارها را همان طور که انجام می‌دهیم تیک بزنیم.

برنامه ریزی صحیح

نکته : همه برنامه‌های روزانه خود را یادداشت کنید و در صورت انجام آن‌ها روی آن تیک بزنید یا آن را هایلایت کنید. این کار به شما انگیزه می‌دهد و حسی از پیشرفت روزانه را به شما القا می‌کند و دفعه‌ی بعدی که با چالش نیاز به برنامه روزانه روبرو شوید، به یاد داشته باشید که می‌توانید با انجام این کار کمک زیادی به خود بکنید. از جمله این کمک‌ها:

بالا بردن تمرکز

حذف بحث و جدل‌ها و ایجاد یک زندگی متعادل‌تر

مدیریت هر آن چیزی که قابل انجام است

حذف مشکلات بالقوه پیش از بروز آن‌ها

در نتیجه برنامه ریزی برای زندگی خود شما با استرس کم‌تری مواجه خواهید شد، پس چرا برای انجام آن اشتیاق نداشته باشید؟!

8 نکته بی نظیر برای برنامه ریزی موفق :


همیشه مهم است که از قبل برای اهداف خود برنامه بچینید و اهداف خود را برای سالی که در پیش رو دارید تعیین کنید. اما به طور معمول زمانی که برنامه نهایی و تثبیت شده است برای انجام آن چه کار می‌کنید؟ آیا یک بار دیگر به آن نگاه می‌کنید؟ آیا به آن پایبند خواهید ماند؟ 2 ماه از ابتدای سال گذشته است که شما متوجه شده‌اید که از مسیر دستیابی به هدفتان دور مانده‌اید، آیا هیچ هدف و تلاشی برای رسیدن به آن‌ها در شما وجود ندارد؟ در صورتی که این طور به نظر برسد، حدس بزنید که برای رفع این مشکل چه اقداماتی را باید انجام دهید. در اینجا 8 نکته بی نظیر برای پایبندی به برنامه ریزی موفق تان آورده شده است.

چگونه برنامه ریزی کنیم؟

1- اگر نتوانید برنامه بچینید، شما به طور پیش فرض قصد دارید که شکست بخورید.

نکته شماره یک این است که خودتان را مجبور به برنامه داشتن کنید، مهم نیست چقدر دردناک و چقدر زمان‌بر باشد. برای انجام کسب و کار بزرگ یا کوچک یا تحصیل، برنامه داشتن یک فاکتور اصلی برای موفقیت و پیشرفت است.
2- قبل از اینکه بتوانید به یک برنامه وفادار بمانید، باید در ایجاد آن واقع‌گرا باشید.

زمانی که شما اهداف خود را در سال جدید تعیین می‌کنید، آیا آن‌ها را براساس آنالیز سال‌های گذشته پایه ریزی می‌نمایید، هرگز!
3- مشکلات را پیش بینی کنید و اقدامات پیشگیرانه و برنامه‌های احتمالی را در موقعیت‌های مهم که ریسک بالایی دارند فراهم کنید.

برنامه داشتن در چنین مواقعی یکی از ویژگی‌های افراد کاریزماتیک است.

4- صحبت کنید.

اگر چیزی در محیط کار شما وجود دارد که شما را از رسیدن به موفقیت و پیشرفت باز می‌دارد، درخواست ملاقات با مافوق‌تان را داشته باشید و بحث پیرامون آن را مطرح کنید. قبل از رفتن به جلسه آماده شوید و یک راه‌حل ممکن تهیه کنید. به این ترتیب، آن ها فقط فکر نمی‌کنند که شما بهانه می‌گیرید و ممکن است به شما برای پیشبرد برنامه کاری‌تان کمک کنند.
5- اگر چه واقع بینانه بودن خوب است، اما همچنین خوب است که دستاورد بالایی داشته باشید.

برای انجام کارها، بیشتر برنامه داشته باشید و به خودتان این تعهد را بدهید که امسال آن را بهتر انجام می‌دهید. اما مراقب باشید، یک مسیر بسیار خوب ما بین اینکه خودتان را مشغول برنامه ریزی برای زندگی کنید و خودتان را بیش از حد گرفتار نکنید وجود دارد.
6- برای روز، هفته، ماه و سال برنامه بنویسید.

به این ترتیب اهداف قابل دسترس‌تر خواهند شد و به احتمال زیاد تسلیم برنامه روزانه خود خواهید شد.
7- از 10 دقیقه ابتدایی هر روز برای برنامه نوشتن و یا بررسی برنامه خود برای آن روز استفاده کنید.


8- در صورتی که شاغل هستید جلسات را به طور مرتب زمان‌بندی کنید تا بتوانید در صورت نیاز پروژه ها را پیگیری کرده و به اعضای تیم انگیزه دهید.

نتیجه گیری:
همانطور که دانستیم برنامه ریزی به زندگی ما جهت می‌دهد. برنامه ریزی باعث می‌شود که در مسیر صحیح زندگی‌تان حرکت کنید، تمرکز ذهنی‌تان را افزایش می‌دهد، حس رضایت شما  را نسبت به خودتان و زندگی‌تان افزایش می‌دهد و ... . پس از همین لحظه برای برنامه ریزی زندگی‌تان اقدام کنید، بی‌شک زندگی بهتری را تجربه خواهید کرد. در آخر خواندن مرحم کوتاه "میدونی چرا نمیتونی به برنامه‌هات برسی؟" را از دست ندهید.


دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی