دانلود نمونه برنامه ریزی درسی برای مقطع دبیرستان + جدول ( تکنیک های مطالعه موفق و موثر)

 دانلود نمونه برنامه ریزی درسی برای مقطع دبیرستان + جدول ( تکنیک های مطالعه موفق و موثر)

چگونه برنامه ریزی درسی کنیم؛ نکاتی برای بهتر درس خواندن

 

مطالعه بخش مهمی از موفقیت تحصیلی است. اما گاهی اوقات پیدا کردن وقت کافی برای مطالعه‌، سخت به نظر می‌رسد. مخصوصا خواندن بخش‌هایی که به مرور بیشتری نیاز دارند. یکی از راه‌های مطمئن برای موفقیت در مطالعه، داشتن یک برنامه‌‌ ریزی درسی منسجم است. یک برنامه‌ی درسی مناسب می‌تواند راه‌گشا باشد، حتی اگر انجامش خیلی از آن چیزی که ما فکر می‌کنیم سخت‌تر به نظر برسد. شما نه‌تنها باید بر اساس اولویت مطالب برنامه‌ریزی کنید، بلکه باید آن‌قدر هوشمندانه عمل کنید که از مسئولیت‌های دیگرتان در قبال خانواده و دوستان غافل نشوید و در ضمن لازم نباشد سرگرمی‌هایتان را کنار بگذارید.

در نهایت با کمی فکر و کمی فعالیت بیشتر، هیچ مشکلی برای انجام یک برنامه‌ریزی درسی مناسب و رسیدن به همه‌ی اهداف تحصیلی خود نخواهید داشت. با این نوشته همراه باشید تا گام به گام یاد بگیریم چگونه برنامه ریزی درسی کنیم و با صرف انرژی مناسب و وقت کافی، به تمام اهداف مطالعاتی خود برسیم.

گام اول: برنامه‌‌‌هایتان را بنویسید

۱. لیستی از تمام مواردی که نیاز به مطالعه دارند، تهیه کنید

اولین گام برای برنامه ریزی درسی، تهیه‌ی فهرستی از تمام موضوعات و دروسی است که شما نیاز به مطالعه‌ی آنها دارید. تعهدات خود و کارهایی را که باید انجام بدهید، روی کاغذ بیاورید. این به شما کمک خواهد کرد تا ایده‌هایتان در رابطه با کارهایی که باید انجام شوند، پرورش یابند. اگر شما امتحاناتی پیش رو دارید، آنها را در اولویت مطالعه قرار بدهید.

۲. بررسی کنید برای هر کلاس درس یا امتحان چه کارهایی باید انجام بدهید

ابتدا همه‌ی موضوعاتی را که باید مطالعه کنید، یادداشت کنید. حالا ببینید برای هر موضوع چه کارهایی باید انجام بدهید. شاید زمان‌هایی که شما باید برای یک درس اختصاص بدهید یا روند برگزاری یک کلاس درسی خاص در هر هفته تغییر کند. این تغییرات، شانس‌ شما برای پیدا کردن زمان‌های سوخته‌ای است که می‌توانید برای مطالعه از آنها استفاده کنید.salamatomehr

اگر یک کتاب راهنمای درسی یا یک کتاب برای مرور کردن دروس دارید، از آن برای کامل کردن لیستی که تهیه کرده‌اید، استفاده کنید.

زمان‌هایی را برای مطالعه ذخیره کنید.

زمان‌هایی را برای مرور یادداشت‌هایتان در نظر بگیرید.

زمان‌هایی را برای راهنمایی گرفتن و مطالعه درباره‌ی امتحان مورد نظرتان اختصاص بدهید، (البته اگر احتیاج به راهنمایی گرفتن دارید).

۳.لیست‌تان را اولویت‌ بندی کنید

پس از آنکه یک لیست از تمام موضوعات یا امتحانات پیش روی‌تان تهیه کردید، سعی کنید بفهمید برای هر کدام چه کارهایی لازم است انجام بدهید، حالا وقت آن رسیده است که لیست‌تان را بر اساس اولویت‌ها مرتب کنید. درس‌ها را به نسبت اهمیتی که دارند رتبه‌بندی کنید، این کار به شما کمک می‌کند بفهمید چه موضوعاتی نیاز به زمان بیشتری برای مطالعه دارند. همین‌طور اینکه چه موضوعاتی برای پر کردن زمان‌های خالی شما مناسب‌تر هستند.بزرگترین مرجع روانشناسی ایران

برای همه‌ی موضوعات و امتحانات یک شماره در نظر بگیرید. مثلا اگر به زمان بیشتری برای درس ریاضی نیاز دارید، عدد ۱ را برای ریاضی در نظر بگیرید و اگر کمترین زمانی‌ که احتیاج دارید مربوط به درس تاریخ است (فرض کنید ۵ موضوع برای مطالعه در نظر گرفته‌اید) شماره ۵ را به تاریخ اختصاص بدهید.

برای هر موضوع درسی یا امتحان یک ضریب سختی قرار بدهید.

برای هر موضوع درسی یا امتحان مقدار زمان مشخص و مورد نیاز را در نظر بگیرید.

برای هر موضوع درسی یا امتحان مقدار زمانی‌ را که نیاز به مرور کردن دارد، اختصاص بدهید.

۴. یک جدول با ستون‌ها و خانه‌های مشخص برای تقسیم‌بندی زمان‌های مفید درس خواندن طراحی کنید

پیش از آنکه ادامه بدهید، نیاز است زمان‌های‌ در دسترس در طول هفته‌ را، به‌صورت یک جدول با خانه‌های اختصاصی برای هر درس تقسیم‌بندی کنید. پس از انجام این کار می‌توانید هر ستون جدول را به یک موضوع اختصاص بدهید.

یک ترفند برای ایجاد برنامه ریزی درسی، طراحی زمان مطالعه روزانه یا هفتگی هر درس است. با این کار شما یک برنامه دارید و دیگر لازم نیست مدام روند درس خواندن‌تان را کنترل کنید. با ایجاد یک برنامه‌ی روتین، شما به مطالعه کردن عادت می‌کنید.

چک کنید چه زمان‌ها و روزهایی در طول هفته هست که می‌توانید همیشه در این اوقات مطالعه کنید. به‌عنوان مثال ممکن است شما بین ساعت ۳ تا ۴ بعد از ظهر، وقت‌تان آزاد باشد یا مثلا هر سه‌شنبه یا پنج‌شنبه وقت آزادتان بیشتر باشد. در صورت امکان سعی کنید برنامه ریزی درسی خود را پس از جمع‌آوری این اطلاعات انجام بدهید؛ چون معمولا چینش یک برنامه‌ی روتین و منظم به شما کمک می‌کند یک ذهن درس‌خوان داشته باشید و مطالب با سرعت بیشتری در ذهن‌تان جا بیفتد.

بهتر است برای هر خانه‌ی جدول‌تان بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان در نظر بگیرید. خانه‌های با زمان کوتاه‌تر معمولا از خانه‌های با زمان طولانی‌ مناسب‌تر هستند. این‌طوری شما برای درس خواندن بیشتر ترغیب می‌شوید و درس‌ها به نظرتان خسته‌کننده نمی‌آیند.

برای تمام زمان‌های قابل استفاده‌تان خانه‌هایی را در نظر بگیرید.

اگر شما مقدار مشخصی وقت قبل از امتحان‌تان دارید، به جای یک برنامه‌ی هفتگی روتین یک تقویم متغیر برای خودتان درست کنید. به‌طوری‌ که بتوانید مقداری زمان قبل از هر امتحان در نظر بگیرید.

۵. زمان‌هایی را برای فعالیت‌های غیر درسی‌تان در نظر بگیرید

در حالی‌که برای هر موضوع درسی زمانی را در نظر می‌گیرید، باید مطمئن شوید که اوقاتی را به خانواده، دوستان و استراحت‌تان اختصاص داده‌اید. اگر نتوانید بین زندگی شخصی و زندگی علمی خود تعادل ایجاد کنید، هرگز در تحصیل‌تان موفق نخواهید شد.

زمان‌هایی را برای رویداد‌هایی که نمی‌توانید هرگز دوباره تجربه‌شان کنید (مثلا تولد مادربزرگ‌تان، یک مراسم مخصوص فامیلی، یا قرار ملاقات با پزشک‌تان) در نظر بگیرید.

ستونی را برای زمان‌بندی کارهایی که ملزم به انجام آنها هستید در نظر بگیرید. تعهداتی مثل جلسات تمرینی شنا، زمان‌های مربوط به برنامه‌های خانوادگی یا انجام مراسم مذهبی.

یادتان نرود مقدار مناسبی وقت برای استراحت، خواب و ورزش اختصاص بدهید.

اگر تنها زمان محدودی قبل از امتحان فرصت دارید، فعالیت‌های غیر‌درسی‌ و فوق‌برنامه‌تان را لغو کنید یا به تعویق بیندازید.

۶. جدولی را که در مرحله‌ی قبل طراحی کردید، پر کنید

زمانی‌ که ستون‌ها و خانه‌های جدول برنامه ریزی درسی‌ خود را طراحی کردید با توجه به آنچه که نیاز دارید، ستون‌ها را پر کنید. موضوعی را که هر جلسه باید مطالعه کنید، بنویسید. این کمک می‌کند که در مسیر درست باشید و به شما اجازه می‌دهد کتب و مطالب درسی‌تان را جلوتر از زمانی که پیش‌بینی کرده‌اید، پیش ببرید.

یک چارت روزانه‌ی آماده یا چیزی شبیه به این تهیه کنید. می‌توانید از یک دفتر یادداشت ساده استفاده کنید.

اگر تلفن همراه هوشمند دارید، می‌توانید برنامه‌ریزی خود را روی تلفن‌تان ذخیره کنید.

در ابتدا فقط برای یک هفته برنامه طراحی کنید، تا زمانی‌ که کاملا روی برنامه‌ریزی مسلط شوید.

اولویت مطالعه را برای نزدیک‌ترین امتحانات‌تان در نظر بگیرید. همه‌ی مطالب خود را برای محدودترین زمانی‌ که می‌توانید داشته باشید در نظر بگیرید و ببشتر به موارد اساسی قبل از امتحان مورد نظر بپردازید.

دوره‌های درسی‌تان را اولویت‌بندی کنید. به اینکه در ابتدا در انجام این‌ کار ضعیف هستید فکر نکنید؛ شما مصمم هستید که بزنید وسط خال.

 

گام دوم: برنامه‌‌ریزی مخصوص به خودتان را آماده کنید

 

۱. برنامه ریزی درسی فعلی خود را ارزیابی کنید

اولین قدم برای ایجاد یک برنامه ریزی درسی خوب این است که برنامه‌ریزی قبلی و چگونگی گذراندن زمان‌هایتان را تا این لحظه، بررسی کنید. ارزیابی برنامه‌ریزی فعلی‌تان کمک می‌کند که نگاه مناسب‌تری برای چگونگی استفاده از زمان داشته باشید، شما را قادر می‌سازد که بفهمید کدام زمان‌ها و روش‌ها برای اهداف مطالعاتی شما مناسب‌تر هستند و انجام کدام فعالیت‌ها را باید متوقف کنید.

معین کنید در حال حاضر چند ساعت در هفته مطالعه می‌کنید.

ببینید در حال حاضر چند ساعت در هفته به سرگرمی‌هایتان اختصاص می‌دهید.

بررسی کنید تا الان چند ساعت در هفته را با دوستان و خانواده وقت می‌گذراندید.

با یک حساب سرانگشتی ببینید کدام فعالیت‌ها را برای ذخیره زمان بیشتر می‌توانید حذف کنید. می‌دانم افراد علاقه‌ی زیادی دارند که وقت بیشتری را صرف سرگرمی کنند، اما چاره‌ای نیست شروع کنید.

اگر شاغل هستید، دقت کنید که برنامه ریزی درسی‌ تان با برنامه‌ریزی شغلی شما هماهنگی داشته باشد.

۲. سبک مطالعه‌ای را که برای‌تان مناسب‌تر است، پیدا کنید

درست است دانستن این مطلب که «زمان‌هایتان را چگونه سپری می‌کنید» برای ایجاد یک برنامه ریزی درسی خوب مهم است؛ اما در عین حال اینکه دقیقا بدانید کدام شیوه و سبک مطالعاتی برای شما مناسب‌تر است موضوع مهم‌تری است. همین‌طور به شما کمک می‌کند تا زمان‌هایی را که به‌طور معمول به هدر می‌رفته است کشف و از آنها برای مطالعه استفاده کنید. از خودتان چند سؤال بپرسید:

آیا شما جزو کسانی هستید که یادگیری شنیداری‌تان بهتر است؟ اگر این‌طور باشد، می‌توانید از زمان‌هایی که مشغول رانندگی هستید یا اوقاتی که در حال ورزش یا پیاده‌روی هستید هم استفاده کنید.

آیا شما به لحاظ بصری راندمان بهتری در یادگیری دارید؟ با مرور تصاویر یا دیدن فیلم بهتر مطالب را می‌فهمید و به خاطر می‌سپارید؟ اگر این‌طور است سعی کنید از طریق دیدن فیلم‌های مرتبط با مطالبی که باید بیاموزید، هم آموزش ببینید و هم سرگرم شوید.

 

۳. خودتان را ملزم به اجرای برنامه‌تان کنید

اگرچه ممکن است شما یک برنامه‌‌ی بسیار جذاب برای خودتان طراحی کنید، اما توجه داشته باشید که طراحی برنامه تضمین نمی‌کند که آن برنامه حتما اجرا شود. برای گرفتن نتیجه‌ی مناسب از برنامه‌ریزی‌تان، باید کمی وقت صرف کنید و سعی کنید خودتان را به اجرای برنامه‌ریزی طراحی شده «وادار» کنید. برای انجام این کار:

باید بدانید برنامه‌ریزی شما چگونه عمل می‌کند؛ این یک نکته اساسی است. اگر معمولا تمرکزتان را از دست می‌دهید و زمان‌های زیادی از دست می‌رود سعی کنید در برنامه‌ریزی خود وقت‌های اضافه‌ای برای خودتان در نظر بگیرید.

اگر می‌دانید که اهل وقت تلف کردن هستید و اصطلاحا کسی هستید که دقیقه‌ی نود به فکر درس خواندن می‌افتید، در جدول‌تان مقداری وقت اضافه قبل از پایان مهلت درس خواندن‌تان در نظر بگیرید. این وقت مثل یک ضربه‌گیر عمل می‌کند و باعث می‌شود ناگهان با پایان مهلت‌تان مواجه نشوید. این کار در واقع مقداری وقت برای‌ شما ذخیره می‌کند.

اگر شما کسی هستید که انعطاف کمی در انجام کارها و برنامه‌ها دارید، خودتان را عادت بدهید تا بتوانید سرعت عمل بیشتری داشته باشید. می‌توانید این کار را با در نظر گرفتن پاداش یا تشویق در صورت سر وقت و دقیق انجام دادن برنامه ریزی درسی‌ تان انجام بدهید.

 

گام سوم: از برنامه‌ریزیتان پیروی کنید

 

۱. از وقت‌های آزادتان به بهترین شیوه استفاده کنید

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌‌ها در دنبال کردن برنامه ریزی درسی، وسوسه شدن است. وسوسه‌ی اینکه با خودتان بگویید به جای اجرای برنامه استراحت کن، تفریح کن. یا اینکه خودتان را به نحوی سرگرم کنید. در هر صورت باید در برابر این وسوسه‌ها مقاومت کنید و فقط از زمان‌هایی که در برنامه ریزی درسی‌تان برای سرگرمی در نظر گرفته‌اید، استفاده کنید.salamatomehr

وقت آزاد را به‌عنوان پاداش درس خواندن‌تان بدانید.

از وقت آزاد به‌عنوان یک راه شارژ کردن دوباره‌ی خودتان استفاده کنید. می‌توانید چرت زدن در وقت آزاد را امتحان کنید. پیاده‌روی کنید یا برایآرامش‌ خود تمرینات یوگا انجام بدهید. یوگا کمک می‌کند برای برگشتن دوباره به فضای درس خواندن، تمرکز لازم را به‌دست آورید.

در وقت‌های آزادتان از محلی که در آنجا درس می‌خوانید خارج شوید؛ این باعث می‌شود حال و هوایتان عوض شود و کسل نشوید.

۲. برای خودتان زنگ تفریح‌های کوتاه در نظر بگیرید و بیش از آن وقت‌تان را هدر ندهید

مطمئن شوید که برای هر کدام از خانه‌های جدول مشخص شده در برنامه‌‌ریزی، یک زنگ تفریح در نظر گرفته باشید، تا بتوانید در زمان مناسب به استراحت بپردازید. مهمترین عنصر در پیروی از برنامه‌ریزی‌تان این است که مطمئن شوید کاملا همه‌ی موارد برنامه‌ را رعایت می‌کنید و تنها از همان مقدار زمان استراحت که در برنامه گنجانده شده است، استفاده می‌کنید. تلف کردن زمان، بیشتر از آن مقداری که در برنامه‌ریزی به‌عنوان زنگ تفریح در نظر گرفته شده است، می‌تواند باعث تخریب برنامه‌ریزی شما شود و در این صورت در درس‌تان موفق نخواهید شد.

برای هر کدام از خانه‌های مربوط به جدول برنامه‌ریزی‌تان یک زنگ تفریح بین ۵ تا ۱۰ دقیقه در نظر بگیرید. این زمان نباید از این مقدار بیشتر شود.

در ابتدای کار می‌توانید از زنگ هشداردهنده روی ساعت یا تلفن همراه‌تان برای شروع و اتمام زنگ تفریح استفاده کنید. این کار باعث می‌شود زمان را رعایت کنید.

از زنگ تفریح‌تان آگاهانه استفاده کنید. مطمئن شوید که از این وقت برای بازسازی خودتان بهره می‌برید. حرکات کششی انجام بدهید، به یک پیاده‌روی کوتاه بروید، یک میان وعده مختصر میل کنید، یا خوتان را با شنیدن موسیقی سرحال بیاورید.

از مواردی که ممکن است حواس‌تان را پرت کند تا زمان استراحت‌تان را رعایت نکنید و وقت زیادتری به آن اختصاص بدهید اجتناب کنید.

 

۳. به برنامه‌ریزی‌تان پایبند باشید و از آن سرپیچی نکنید

مهم‌ترین نکته درباره‌ی برنامه‌‌ریزی این است که شما باید آن‌ را درست اجرا کنید. هیچ موضوعی نباید باعث شود که شما از برنامه‌ریزی خودتان سرپیچی کنید.

سعی کنید به‌طور منظم به تقویم یا برنامه‌تان نگاه کنید تا برای‌تان عادت شود. چون معمولا چیزی که جلوی چشم نیست، فراموش می‌شود. پس یادتان باشد که برنامه‌تان باید همیشه جلوی چشم‌تان باشد.

هنگامی‌ که چیزی برای شما به روال عادی زندگی‌تان تبدیل شود، ذهن شما شروع به هماهنگی با آن می‌کند و اتوماتیک به انجام آن کارها عادت می‌کنید، مثل عادت به نشستن پشت میز یا مطالعه کردن. به‌عبارت دیگر، وقتی شما این کارها را انجام می‌دهید چون ذهن‌تان آماده شده است، ناخودآگاه برای درس خواندن متمرکز می‌شوید.

۴. دیگران را در جریان برنامه‌ریزیتان قرار بدهید

گاهی اوقات اجرای برنامه‌ها سخت می‌شود؛ چون افراد مهم زندگی‌مان باعث می‌شوند ما از اهداف‌مان فاصله بگیریم. این اتفاق از طرف آنها عمدی نیست، آنها دوست دارند وقت‌شان را با شما بگذرانند. پس ناچارید برای جلوگیری از این اتفاق، برای افرادی که در زندگی‌تان هستند درباره‌ی برنامه‌‌ریزی‌تان توضیح بدهید. از آنها بخواهید خود را با برنامه‌‌ریزی شما هماهنگ کنند.

یک کپی از برنامه‌ریزی روزانه‌تان را روی در یخچال خانه بچسبانید و یک کپی دیگر از برنامه‌ریزی‌تان را برای دوستان‌تان که مدام با آنها وقت می‌گذرانید ایمیل کنید.

اگر کسی برنامه‌ای برای وقت گذراندن با شما ترتیب داده‌ است که با برنامه‌ریزی شما و زمان‌های مطالعه‌تان تداخل دارد، مؤدبانه از او بخواهید که اگر مقدور است برای زمان دیگری برنامه‌ریزی کند.

برنامه ریزی کنکور ۹۹

درس خوندن بدون برنامه ریزی و نقشه راه به هیچ عنوان نتیجه بخش نیست مثل این هست که چشم بسته راه بریم! بنابراین برای گرفتن یک نتیجه فوق العاده و رسیدن به اهدافمون باید یک برنامه ریزی قابل اعتماد داشته باشیم تا از تایمی که میزاریم بیشترین بهره رو ببریم.
برنامه ریزی کنکور اگر اصولی باشه، مسیر رسیدن به رشته و رتبه دلخواهت رو هموار تر میکنه و به ثانیه به ثانیه زندگیت نظم میده.

برنامه ریزی کنکور

خیلی از کنکوری‌ها این موضوع رو میدونن اما نمیتونن برنامه ریزی کنکور مناسب و اصولی برای خودشون داشته باشن به همین خاطر بیشتر روزها رو تو سردرگمی و آشفتگی سپری میکنن. اگر خواهان موفقیت در کنکور هستید حتما باید یک برنامه منسجم و خوب برای خودتون تنظیم کنید.

 
یک برنامه ریزی کنکور خوب چه ویژگی‌هایی داره؟
اختصاصی بودن برای هر فرد

شما توی این دنیا منحصر به فرد هستین و کسی دیگه ای نیست که عینا اهداف و خصوصیات شما رو داشته باشه، بنابراین یک برنامه ریزی صحیح باید بر اساس خصوصیات جسمی و روحی شما تنظیم بشه.
انعطاف پذیری

برای هر فردی ممکنه در طول روز یکسری اتفاقات غیر منتظره (مثل اومدن مهمون) بیفته که اجازه نده طبق برنامه ریزی پیش بره اما نباید این اتفاقات باعث تغییرات عمده در برنامه ریزی شما بشه. حتما توی برنامتون ساعات و روزهایی رو برای جبران ساعت هایی که در اثر موارد غیر قابل پیش بینی از دست رفته قرار بدید.
در نظر قرار دادن اهداف

اینکه هدف شما برای شرکت در کنکور قبولی در چه رشته ای هست در برنامه ریزی خیلی اهمیت داره، چونکه قبولی در رشته های دانشگاهی مختلف رتبه و درصد های متفاوتی رو میطلبه. طبیعی هست که برای رسیدن به درصد و رتبه های خوب باید ساعات مطالعه بیشتری در طول روز داشته باشید و این ساعات رو در برنامه ریزی تون بگنجونید. مثلا داوطلبی که هدفش قبولی در پزشکیه با دو تا سه ساعت مطالعه در روز امیدی به دستیابی به هدفش نیست چون باید بیشتر از این ها مطالعه کنه.
سادگی و انجام پذیری

حتما توصیه میکنم برنامه ای واسه خودتون تهیه کنید که بتونید اجرا کنید. خیلی دیدم دانش آموزهایی رو که در اوایل جوگیر میشن و یه برنامه فضایی رو واسه خودشون تنظیم میکنن! نهایتش هم برنامه رو نمیتونن اجرا کنن و بی انگیزه میشن (روز از نو روزی از نو). توجه کنید که برنامه نباید فراتر از حد توان شما باشه، وقتی میانگین مطالعه روزانتون ۳ ساعته برای ۱۰ ساعت برنامه ریزی نکنید. شما باید قدم به قدم ساعت مطالعتون رو افزایش بدید.
تنوع برنامه ریزی

بارها داوطلبانی مشاهده شدن که ۶-۵ ساعت رو پشت سرهم صرف مطالعه یک درس خاص کردن، خب این روش درست نیست که در طول روز یک درس خاص رو مطالعه کنید و روز بعد یک درس دیگه رو. حتما تو برنامتون تنوع رو رعایت کنید، دروس اختصاصی رو در کنار عمومی در برنامه هر روزتون بگنجونید. این کار باعث میشه ک شما از مطالعه یک درس خاص در طول رو زده نشید.
قابل ارزیابی بودن

برنامه شما باید میزان پیشرفت و پسرفتتون رو بهتون نشون بده، یعنی باید بدونید تو انجام چه کارهایی و مطالعه چه درس هایی موفق بودید و یا ضعف داشتید. این ویژگی باعث میشه شما نقاط ضعفتون رو بشناسید و در برنامه ریزی های بعدتون برطرفش کنید.
مکتوب بودن

ثبت ساعت مطالعاتی هر درس به صورت جدا گونه و تعداد تست‌های زده شده باعث ایجاد یک مقیاس اندازه گیری میشه! از طریق این مقیاس میتونیم بفهمیم نسبت به قبل چقدر پیشرفت کردیم تا خودمون رو بهتر از قبل ارتقا بدیم. یا اینکه اگر عملکردمون نسبت به قبل افت کرده برای بهبودش برنامه ریزی کنیم. بنابراین شدیدا پر کردن دفتر برنامه ریزی خودتون رو جدی بگیرید.
خب حالا روش برنامه ریزی کنکور چجوری هست؟

 
گام اول برنامه ریزی کنکور

برای برداشتن اولین قدم باید جواب یکسری از سوال هارو بدونی : ساعت مطالعه روزانه و هفتگی رو میدونی چقدره؟ میدونی چند ساعت میخوابی؟ میدونی چقدر زمان صرف سرگرمی (تلویزیون، شبکه های اجتماعی و تفریح با دوستان و…) میکنی؟ به طور کل باید بدونی که در طول روز چقدر زمان صرف کارهای مختلف میکنی، اگر جواب سوالات بالا رو میدونی قدم اول رو برداشتی، اگر هم که نه بهت توصیه میکنم چند روزی بدون اینکه برنامه ریزی کنی به ثبت کردن تاریخ و مدت زمان کارهایی که در طول روز انجام میدی بپردازی. برای مثال اینطور ثبت کن : ۱۲ شب تا ۷ صبح خوابیدم، ۸ تا ۸:۳۰ صبحانه خوردم، ۹ تا ۱۱ ریاضی خوندم، ۲ تا ۵ تلویزیون تماشا کردم، ۶ تا ۸ ادبیات خوندم و الی آخر. حالا بعد چند روز از عادت‌های خودت خبر داری و میدونی که به طور میانگین چند ساعت در روز درس می‌خونی و چه‌ قدر از وقتت رو به کارهای دیگه اختصاص میدی. تمام این‌ها رو به صورت مکتوب در دفترچه‌ی خودت داری. این کار باعث میشه دقیقا بدونی در چه زمانی مشغول چه کاری هستی تا کمک کنه یک برنامه ریزی صحیح برای خودت داشت باشی.
گام دوم برنامه ریزی کنکور

برنامه ریزی شامل مراحل ماهانه، هفتگی و روزانه هست. یکی از خصوصیات برنامه ریزی اصولی حرکت از مقیاس های بزرگ به مقیاس های کوچیکه. برنامه ریزی ماهانه به این صورته که مباحث و دروسی رو که در طول یک ماه میخواید مطالعه کنید رو مشخص کنید مثلا چه فصل هایی از کتاب زیست و چه مباحثی از ریاضی و… باید بخونید. بهتره که حجم مطالعه رو هم مشخص کنید (مثلا ۸۰ صفحه ادبیات از صفحه فلان تا فلان). حالا برای برنامه ریزی هفتگی از حجم مطالعاتی و مباحثی که در برنامه ماهانه مشخص کردید کمک بگیرید، مثلا برای این هفته ۲۰ صفحه از اون ۸۰ صفحه ای که مشخص کردید و یا یک مبحث از مباحث مشخص شده کتاب ریاضی رو بخونید. کوچکترین مقیاس برنامه ریزی کنکور به صورت روزانه هست، حالا مباحث و حجم مطالعاتی برنامه هفتگی رو در روزهای هفته پخش کنید. مثلا برای خودتون تعیین کنید که روز شنبه از ساعت ۱۸ تا ۲۰ از صفحه ۳۴ تا ۴۲ فلان کتاب یا نصف یک مبحث ریاضی رو مطالعه کنید و تست هاشو کار کنید.
البته خیلی از داوطلبا چون آزمون آزمایشی شرکت میکنن با برنامه این آزمون ها پیش میرن و چندان نیاز به برنامه ریزی بلند مدت ندارن. معمولا آزمون های آزمایشی هر دو هفته و سه هفته یکبار برگزار میشه، بنابراین اینجا بیشتر باید به برنامه ریزی هفتگی و روزانه اهمیت بدید.
هر روز چه درس‌هایی بخونم؟

برنامـه مطالعاتـی شـما در سـال کنکـور بایـد تنـوع داشـته باشـه. تـو نمیتونـی مثل سـال‌هـای قبـل هـر روز فقـط یـک درس رو بـرای امتحانـات پایـان تـرم مطالعـه کنــی. شــما دومجموعــه درس بــرای کنکــور پیــش روی خودتــون داریــد، دروس عمومــی و اختصاصــی. برنامــه مطالعاتــی هــر روز شــما بایــد ترکیبــی از مجموعــه درس هــای ایــن دو گــروه باشــه. البتــه بایــد توجــه داشــته باشــی کــه نســبت مطالعـه دروس اختصاصـی و عمومـی در طـول روز همیشـه یکسـان نیسـت. بـه عنـوان مثـال داوطلـب‌هـای حرفـه ای در تابسـتان بـه دروس اختصاصـی نسـبت بــه عمومــی توجــه بیشــتری دارن و ایــن موضــوع بعــد از عیــد و در مــاه هــای پایانـی کنکـور به تعادل میرسه. بنابرایـن در برنامـه مطالعاتـی روزانه‌ای کـه تنظیـم میکنیـد هـم بـرای دروس عمومـی و هـم بـرای دروس اختصاصـی وقت اختصـاص بدیـد.

نسـبت مطالعـه ایـن دو مجموعـه دروس در فصـل هـای مختلف سـال کنکـور میتونـه بـه شـرح زیـر باشـه:

    فصـل تابسـتان: ۸۰ درصـد زمـان مطالعاتـی روزانـه بـرای دروس اختصاصـی و ۲۰ درصـد بـرای دروس عمومـی
    فصــل پاییــز: ۷۰ درصــد زمــان مطالعاتــی روزانــه بــرای دروس اختصاصــی و ۳۰ درصــد بــرای دروس عمومــی
    فصـل زمسـتان: ۶۰ درصـد زمـان مطالعاتـی روزانـه بـرای دروس اختصاصـی و ۴۰ درصـد بـرای دروس عمومـی
    فصل بهار (سه ماه پایانی برای آمادگی جهت شرکت در کنکور): ۵۰ درصــد زمــان مطالعاتــی روزانــه بــرای دروس اختصاصــی و ۵۰ درصــد بــرای دروس عمومــی یــک نکتــه مهــم در تنظیــم برنامــه ریــزی روزانــه توجــه بــه درس هــای ضعیفــی هسـت کـه هیـچ وقـت در اون درسهـا بـه دالیـل مختلـف مثـل ضعـف در پایـه و… پیشـرفتی نداشـتی. سـعی کـن مطالعـه ایـن درس هـا رو در برنامـه هـر روزت قـرار بـدی. مطمئـن بـاش بعـد از مـدت زمـان کمـی ایـن درس هـا کـه قبلا نقطه ضعف تو بود نقطـه قـوت هـای مطالعاتـی تـو تبدیـل میشـن و از مطالعـه شـون لـذت میبـری.

چجوری برای مرور درس‌ها برنامه ریزی کنم؟

مـرور از مهـم تریــن فراینـدهایـی هســت کــه باعـث تسـلط شــما بــر روی هــر مبحثـی میشــه. امکان نداره داوطلبی بتونه با یکبار مطالعــه یــک مبحــث خــاص، بــه درک درستی از اون برسه و تسلط پیدا کنه. مهمتریـن جمله‌ای کـه در ایـن رابطـه میتونم بـه شـما بگـم ایـن هسـت: رمـز یادگیــری مؤثــر، تکــرار مطالــب هســت. تکــرار، یکــی از اهرمهــای قدرتمنــد در اختیـار ماسـت. تکـرار باعـث میشـه اطالعـات مـدام بـه مغـز مخابـره بشـه و مغـز بــا ایــن تکرارهــا اصطالحــا بــه خوبــی شــیرفهم میشــه. مـرور ایـن امـکان رو بـه شـما میـده تـا مطالعـه هـای ناقـص خودتـون رو کامـل کنیـد و فراینـد یادگیـری رو بـه طـور صحیـح و بـدون نقـص ادامـه بدیـد.

یکـی از مهـم تریـن ابـزار هـای مـرور در برنامـه ریـزی تسـت زنـی اسـت. بــه عنــوان مثــال بــرای درس هــای محاســبانی شــما فقــط یکبــار درســنامه رو مطالعــه میکنیــد و بعــد از تهیــه خلاصه در روزهــای بعــدی زمــان خودتــون رو صــرف تســت زنــی میکنیــد. ایــن رونــد فقــط مختــص درس‌های اختصاصــی نیسـت، شـما درس هـای عمومـی کـه نیـاز بـه مهـارت پاسـخ گویـی بـه سوالات دارن (مثــل عربــی) رو نیــز بــا همیــن روش مــرور میکنیــد. بنابرایــن بــه تســت زنــی بــه چشــم یــک مــرور حرفــه ای نــگاه کنیــد.

از طرفــی درسهایـی مثـل زیسـت شناسـی، مباحـث حفظـی درس شـیمی و یـا درس دیـن و زندگـی رو بـا مطالعـه نـکات هایلایت شـده کتـاب درسـی مـرور میکنیـد. در نظـر داشـته باشـید کـه اگـر برنامـه ای کـه تنظیـم میکنیـد صحیـح و اصولـی باشـه، شـما در تمـام روزهـای هفتـه بحـث مـرور رو خواهیـد داشـت. حتمـا در انتهـای روز زمانـی رو بـه مـرور دروس خونـده شـده در طـول روز اختصاص بدیــد. همچنیــن در طــول هفتــه تایم‌هــای اختصاصــی مــرور بــرای درسهــای خونــده شــده در روزهــای قبــل قــرار بدیــد در صــورت انجــام ایــن کار میــزان فراموشـی رو بـه حداقـل میرسـونید و بـا بالا بـردن تسـلط روی دروس مختلـف بــه آرامــش ذهنــی فوق‌العــاده میرســید.
اگه یه برنامه غیر منتظره پیش امد چیکار کنیم؟

خاله، عمو، دایی و هر دوست و آشنایی هر لحظه ممکنه در خونه رو بزنن و مهمون باشن در این شرایط دو حالت داری:

بهشون بگی عزیزم من نمیتونم امروز شما رو توی خونمون راه بدم چون کنکور دارم پس همین راهی که اومدی رو برگرد!

یا اینکه پذیرای مهمون‌ها باشی و بدون نگرانی از تایم‌های تحت عنوان جبرانی که قبلا در برنامه ریزی خودت پیش بینی کردی استفاده کنی.

زمان‌های جبرانی که از قبل در برنامه خودت در نظر گرفتی اینجا معجزه میکنه و میتونی اون تایمی رو که از دست دادی انتقال بدی به زمان های جبرانی که از قبل در نظر گرفتی.
چطور درس‌هایی که ازشون متنفریم رو بخونیم؟

یکسری درس‌ها هستن که ممکنه بعد از قبولی در دانشگاه دیگه رنگ اون رو نبینی اما برای اینکه نتیجه خوبی بگیری باید اون‌ها رو بخونی. پس به جای اینکه غر بزنی که من عربی نمی خونم یا من از ریاضی بدم میاد با یک برنامه ریزی صحیح درس‌هایی که چندان علاقه‌ای به اون‌ها نداری رو مطالعه کن. تصورت این باشه که این درس‌ها چقدر در آینده خودت تاثیر گذاره و درصد بالای اون‌ها میتونه مسیر زندگی‌ات رو عوض کنه.

البته میتونی از سیستم پاداش و مجازات هم استفاده کنی. بعد از اینکه برنامه درسی خودت رو اجرا کردی به خودت جایزه بده، مثلاً با خودت بگو «بعد از تموم کردن این فصل یه میان وعده خوشمزه میخورم.» یا «اگه تمام برنامه امروز رو اجرا کردم، می‌تونم امشب سریال مورد علاقم رو ببینم.». مسلما ساعت‌ها خوندن درسی که بهش علاقه نداری تو رو خسته و بی حوصله میکنه پس با پاداش دادن به خودت مطالعه این درس‌ها رو به فعالیتی لذت بخش تبدیل کن.

برنامه ریزی کنکور
توصیه های مهم در برنامه ریزی کنکور

    بلند پروازی نکنید برنامه رو بیش از حد توانتون تنظیم نکنید، واقع بین باشید.
    مباحث پیچیده و سخت رو زمانی مطالعه کنید که کارایی و توان ذهنی بیشتری دارید.
    حتما حتما در برنامه یک روز درس های متفاوتی رو قرار بدید و تنها یک درس خاص رو مطالعه نکنید.
    تک برنامه ای باشید، از آشفته کردن ذهنتون با چند برنامه ای بودن و برنامه های درهم و نامنظم خودداری کنید.
    تا حد ممکن تعداد تست هایی که قراره در یک هفته کار کنید رو هم مشخص کنید تا بتونید برای تست ها هم برنامه ریزی کنید.
    بعد از ۴۵ دقیقه تا یک ساعت مطالعه بی وقفه حتما استرحت کوتاهی در حد ۱۵-۱۰ دقیقه داشته باشید. البته میتونید هر ۱۵ دقیقه مطالعه هم استراحتی در حد ۲-۱ دقیقه داشته باشید.
    توجه کنید که در طول هفته تمام دروس اختصاصی و عمومی در برنامه ریزی باید جا داشته باشن و همراه مطالعه زمانی رو هم برای تست زدن در نظر بگیرید. اینجوری نباشه که یک هفته فقط مطالعه کنید و یک هفته فقط تست بزنید.
    برای خواب و استراحت و تفریحات هم برنامه ریزی داشته باشید، خوب خوابیدن برای تمرکز و هوشیاری کامل لازمه پس حتما ۸-۶ ساعت خواب شب داشته باشید. برای تفریح کردنم زمانی رو در نظر بگیرید مثلا آخر هفته ها یک نصفه روز رو به خوش گذرونی با دوستاتون بپردازید، اما نباید این تفریحات شمارو از مسیر مطالعاتی دور کنه، حتما کنترلش کنید.
    برنامتون رو بر اساس ضرایب دروس در کنکور بچینید و ساعات بیشتری به دروسی که ضرایب بیشتری دارن اختصاص بدید. مثلا در رشته تجربی دروسی مثل زیست و شیمی ضریب بیشتری دارن پس ساعت های بیشتری نسبت به بقیه درس ها بهشون اختصاص داده میشه. البته از نقاط ضعفتون در بعضی درس‌ها نگذرید و سعی کنید زمان مطالعه‌ای بیشتر برای اینکار در نظر بگیرید تا بتونید این ضعفتون رو برطرف کنید.
    سعی کنید درس‌ هایی رو که انتخاب می‌کنید با هم تفاوت داشته باشن مثلا اگر اول ریاضی خوندید بعد از اون به سراغ فیزیک نرید. بهتره از درس‌های عمومی یا اختصاصی مثل زیست به عنوان درس بعدی انتخاب کنید.
    در روزهای مدرسه میتونید ۴ تا ۶ ساعت مطالعه داشته باشید سعی کنید دروسی رو مطالعه کنید که در اون روز تدریس شده اینطوری قدرت تسلط و تثبیت بهتری پیدا میکنید. در روزهای تعطیل ۱۰ تا ۱۲ ساعت میتونید درس بخونید. اینجوری حدودا در کمترین حالت ۴۰ ساعت و در بیشترین حالت ۵۴ ساعت مطالعه هفتگی دارید.
    اگر در برنامه ریزی تون زمانی که برای مطالعه مباحث و تست زنی در نظر گرفتید بیشتر از حد مطالعه روزانتون هست در این صورت زمان کم میارید. برای رفع این حالت میتونید از حجم تست زنی کم کنید و یا مباحث کم اهمیت رو کنار بزارید.
    اگر تازه واسه کنکور شروع کردید و به مطالعه عادت ندارید، از ساعات مطالعه کمتر که توانش رو دارید و خسته نمیشید شروع کنید. مثلا اگر توانایی شما ۴-۳ ساعت مطالعه در روز هست، برنامه ریزی ۱۲ ساعت مطالعه در روز برای خودتون تنظیم نکنید! ما شما رو از این کار بر حذر می داریم! چون با اینکار در نهایت شاهد افت انگیزه و خستگی مطالعاتی شما هستیم که اصلا خوب نیست. افزایش ساعت مطالعه روندی تدریجی داره اگر روزانه شما فقط ۱۵ دقیقه به درس خوندنتون اضافه کنید در پایان هفته ۱٫۵ ساعت به ساعت مطالعه روزانه تون اضافه کردید. اینطوری توانایی درس خوندنتون به مرور افزایش پیدا میکنه و در عرض چند هفته به ساعت مطالعه مطلوبی می رسید.
    برای جبران عقب موندگی هاتون حتما ساعت های خالی رو در برنامه روزانه و هفتگی تون در نظر بگیرید تا اگر نرسیدید مبحثی رو تموم کنید حتما توی اون ساعات جبران کنید. البته توجه کنید که نباید این موضوع تبدیل به یک عادت بشه، اولویت با اجرای برنامه اصلی هست.
    حتما در پایان هفته تحلیلی از عملکردتون داشته باشید تا ضعف هاتون رو بشناسید و برطرف کنید. و با توجه به برنامه این هفته تون برنامه ای برای هفته بعدتون تنظیم کنید.

 

برگرفته از:

irmohasel

wikihow


دیدگاه ها

  • سلام من تصمیم دارم دروس تخصصی و عمومی رو در روز های جداگانه بخوانم یعنی مثلا سه روز در هفته فقط عمومی و بقیه فقط اختصاصی بنظرتون این کار درسته؟

    • سلام بهترین برنامه این هست که همه را همزمان پیش ببرید مثلا شما اگر قرار باشه چند وسیله ببرید از یک شهر به شهر دیگه همزمان چند قدم و چند قدم پیش ببرید خوبه یا نه یکی را ببرید و برگردید و بعدی را برسانید کدام بهتره ؟

    سلام متشکرم مطلبتون کمک کرد بهم و میخام به برنامه ریزی مناسب امتحان نمونه دولتی بدم که اگه خدا بخاد و پایبند باشم به برنامه ریزیم بتونم ثبت نام کنم و امتحان بدم ????

    • سلام وقت بخیر برای اجرای برنامه پنج دقیقه های اول هر تصمیمی را دریابید .

    من دانش آموز تجربی هستم و واقعا نمیدونم چطوری به برنامه ام عمل کنم

    • سلام وقت بخیر نیازمند چند تست تخصصی هست تا ابتدا تشخیص درستی دریافت کنید و سپس نظر نهایی و راه درمان به شما اعلام خواهد شد با تشکر محمد کفاش روانشناس بالینی 09052065335

    سلام خسته نباشید من هرچقدر برنامه ریزی میکنم نمیتونم به اون عمل کنم مخصوصا ساعات خوابم عادت کردم ساعت ۱ نصف شب بخوابم هرچقدر هم برنامه مینویسم مه مثلا زمان خوابم و بیارم پایین ولی باز با قبلی راحت ترم لطفا راهنماییم کنید ????????فاطمه ۱۴ساله

    • سلام وقت بخیر احتمالا مبتلا به افسردگی و اضطراب باشید چون افسردگی خواب را خیلی زیاد یا خیلی کم می کنه و اضطراب و افسردگی باعث تولید افکار منفی میشه برای درمان این مشکل به صورت آنلاین در تماس باشید با تشکر محمد کفاش روانشناس بالینی 09052065335

    سلام من دانش اموز تجربی هستم یک ماه با قی موند از تابستون شروع به خوندن کنم ولی واقعا درباره مرور گیجم نمیدونم چطوری بزارمش تو برنامم و درسای اختصاصی عمومی چطوری بچینم

    • با سلام بهترین مرور همان سیستم 3-7-40 و سال است . یعنی هر سه روز یک بار مرور و پس از هفت روز مطالعه یک بار مرور و پس از چل روز مطالعه مرور و پس از یکسال مطالعه مرور و چنانچه قادر به برنامه ریزی نیستید می بایست تست اهمال کاری ( کشف میزان به تاخیر انداختن کارها و دروس) از شما اخذ شود و چنانچه در مشهد نیستید با شماره تلفن 09052065335 محمد کفاش روانشناس بالینی در تماس باشید تا با تعیین وقت قبلی از شما تست های تشخیصی به صورت تلفنی یا اینترنتی اخذ شود . با تشکر

    خیلی مفید و کاربردی بود ممنونم

    • با سپاس از همراهی شما . در ادامه می توانید سایر مطالب مفید تحصیلی را از وب سایت دریافت نمائید.

    سلام من برنامه ریزی میکنم اما نمیتونم طبق اون عمل کنم چه کنم ????????

    • برنامه ریزی شما باید انعطاف بیشتری داشته باشه و موانع عدم انجام اون رو بررسی کنید و مجدداً برنامه ریزی نمایید و منابع حمایتی خودتان مثلاً آیا خانواده هست ، دوستان ، مسائل مالی و... را بررسی کنید

    سلام من برنامه ریزی میکنم اما نمیتونم طبق اون عمل کنم چه کنم ????????

    • برای اینکار باید بررسی شود آیا دچار کمال گرایی شده اید و پس از آن اهمال کاری مثلا من باید مطالب را صددرصد حفظ باشم و این تفکر کافیست تا یکبار یادتان نیاد و لذا خود انتقادگری ، ترس از شکست و تفکرات منفی میاد سراغت و رو میاری به اجتناب ( استفاده از موبایل و تلویزیون جهت کاهش موقت اضطراب و ناامیدی به عبارتی دچار اهمال کاری و به تعویق اندازی هستین ) و دنبال فرصتی می گردید که یا انجام نشه یا کامل باشه و این فرصت گیر نمیاد جای نگرانی نیست این دور باطل با روشهای جدید روانشناسی قابل درمان هست محمد کفاش روانشناس بالینی مشهد 09052065353

    بسیار مفید بود ممنون

    • با سپاس از همراهی شما

    من خیلی علاقه زیادی به درس دارم قبل از اینکه شروع به درس خواندن کنم با علاقه زیادی سمت کتاب میرم اما تا کتاب و باز میکنم احساس میکنم حوصله ندارم و بلند میشم من واقعا دیگ خسته شدم از این وضع درس ها هم خیلی سخت و دشوار شده برام

    • درمان های جدید روانشناسی با روش های ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌CBTوذهن آگاهی به راحتی می تواند کمک شما کند تا از این وضعیت خلاص شوید

    چرا دانلود نمیشه؟

    • سلام لینک دانلود تست شد و مشکلی نداره مرورگر خودتان را بروزرسانی نموده و گرینه دانلود فایل را بزنید .

    خیلی خوبه مطالب امیدوارم نتیجه بگیرم وبتونم واقعادرس بخونم

    • برای داشتن پیشرفت کاری چند کار اهمیت داره . 1- برنامه ریزی 2- شناسایی موانع انجام برنامه 3- اقدام در جهت رفع آنها 4- تعیین اهداف دقیق ( اهداف کوتاه مدت - میان مدت و بلند مدت ) 5- عمل به اهداف 6- ارزیابی و نتیجه گیری ( چنانچه پاسخ بله و نتیجه مثبت بود خودتان را تشویق کنید و چنانچه جواب منفی بود از طریق فن حل مسئله اقدام نمائید که یکی از مراحل آن بارش مغزی است یعنی ارائه راه حل برای موانع توسط افراد مختلف و نوشتن مزایا و معایب هر کدام از راه حل ها و راه حلی که بالاترین نمره را گرفت در اولویت قرار می دهیم و همین طور راه حل دوم الی آخر ( فصل مشترک این اختلالات اهمال کاری ، کمال گرایی مغایر با پیشرفت گرایی ، عدم مدیریت زمان ، عدم برنامه ریزی صحیح و موثر ، نگرانی ، ناامیدی و استرس , عدم تمرکز ..) با استفاده از روش های جدید درمانی از جمله CBT , ACT , MBCT , MBSR می توان این موارد را به راحتی درمان نمود و کمک بزرگی به افراد کنکوری که که از این مقوله ها غافل می مانند و با وجود زحمات فراوان نتایج خوبی گاها نمی گیرند و لذا بعضی مواقع گیر کار در کلاس کنکور و اضافه کاری نیست بلکه در اهمیت ندادن به ریشه های کار است . موفق باشد . محمد کفاش روانشناس بالینی و درمانگر اختلالات خلقی و اضطرابی مشهد . 09052065335

    چرا دانلود نمیشه؟؟

    • فایل دانلود مشکلی نداره و تست شده

    عالیه

    • با تشکر از همراهی شما

    سلام من خیلی دوست دارم درس بخونم و برنامه ریزی هم کردم ولی نشد فکر کنم مشکل از برنامه ریزی باشه لطفا کمکم کنید ممنون

    • سلام نیاز به بررسی بیشتری دارید و جهت مشاوره در مشهد با 09052065335 تماس بگیرید با تشکر

    سلام من هر بار برنامه ریزی کردم اصلا نتونستم خوب درس بخونم و با برنامه ریزی جلو برم لطفا یک جدول برنامه ریزی بگذارید

    • با سلام برنامه ریزی کامل فقط جدول و رقم نیست و دلایل دیگر هم باید بررسی بشه از جمله اهمال کاری ( تست تشخیصی و درمان دارد) ، کمال گرایی ( تست تشخیصی و درمان تخصصی دارد) و افسردگی و اضطراب و... جهت مشاوره حضوری با شماره 09052065335 تماس بگیرید . مشهد

    لطفا اگر میشه یک نمونه از برنامه ریزی از یک فرد که نتیجه گرفتند بزارید

    • با سلام ایین موارد خلاصه ای از تجربیات افراد نتیجه گرفته هست و نمونه دقیق مصداق در نظر نگرفتن تفاوتهای فردیست و برنامه ی هر فردی کاملا مجزا و اختصاصی بوده و این مقاله جنبه دانش افزایی داشته و با کمک مشاور خود می توانید برنامه روزانه خودتان را تنظیم نمائید با تشکر از همراهی شما

    عالی دستتون درد نکنه

    • خواهش می کنم با سپاس از شما

    عالی دستتون درد نکنه

    • با سپاس از همراهی شما

    چرا برنامه ش دانلود نمیشع????????????

    • سلام برنامه تست شد و دانلود میشه مرورگر تان را اپدیت نمائید

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی