کاهش اعتماد به نفس کودکان با مداخله بیش از حد والدین در امورشان

کاهش اعتماد به نفس کودکان با مداخله بیش از حد والدین در امورشان

دکترای روانشناسی کودک و نوجوان با اشاره به اینکه وسواس فکری والدین اعتماد به نفس کودک را کاهش می‌دهد، گفت: این کودکان همیشه در زندگی هراس دارند که در مورد هر تصمیم‌شان مورد مؤاخذه قرار گیرند.

به گزارش سلامت و مهر به نقل از فا ر س محمد زارع نیستانک دکترای روانشناسی کودک و نوجوان در ارتباط با وسواس فکری والدین و تأثیر مخرب آن بر روی کودکان اظهار داشت: هر چند که والدین با شخصیت وسواسی، بسیار کمال‌گرا هستند، ولی این افراد به هیچ عنوان به فرزندانشان اجازه نداده که برنامه‌های زندگی و روزمره‌شان را به سبک خودشان انجام دهند.


 

وی افزود: افراد وسواسی نمی‌توانند ناقص بودن کارها را بپذیرند و این مسئله برایشان به شدت اضطراب‌آور است، بنابراین، افرادی که دچار وسواس فکری بوده همواره کودکشان باید وظایفش را به بهترین نحو انجام دهد.

دکترای روانشناسی کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: والدین با این اختلال روانشناختی به شدت در کارها و برنامه‌های فرزندان خود مداخله کرده و این مسئله کاهش اعتماد به نفس آنها را به همراه دارد. salamatomehr

زارع نیستانک بیان داشت: کودکان والدین دچار وسواس فکری در زندگی هیچ وقت انجام خطا را تجربه نکرده، چرا که این والدین بر کامل بودن و کیفیت برنامه‌های کودک خود، حساس هستند و بر آن تأکید می‌کنند.

وی در پایان گفت: فرزندان این والدین به دلیل وسواس فکری کودک خود اعتماد به نفس نداشته و دیگران را بهتر از خود می‌بینند، همچنین این کودکان توانایی تصمیم در زندگی را نداشته، چرا که هراس دارند با کوچک‌ترین اقدام در زندگی، مورد مؤاخذه قرار گیرند.

 

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی