رشد کنترل ادرار و مدفوع در کودکان

هیچ دو کودکی کنترل ادرار را در یک سن به دست نمی‌آورند.
اینکه بدانیم چگونه و از چه زمانی، دیگر کودک را پوشک نکنیم، کمی مشکل است و اگر فکر می‌کنید کودک شما باید در زمانی که شما انتظار دارید، ادرار و مدفوع خود را کنترل کند،‌کاملا در اشتباه هستید.

زمان واقعی آن هنگامی است که کودک شما آماده باشد و منظور از آماده بودن زمانی است که مغز،‌ اعصاب و عضلات به اندازه کافی رشد کرده باشند. به ندرت ممکن است قبل از سن ۱۵تا ۱۸ ماهگی اعصاب تکامل یافته باشند و عضلات به آنها پاسخ دهند. در واقع هرگز نباید کودک خود را مجبور کنید روی لگن بنشیند زیرا این کار باعث می‌شود کودک از انجام کار سر باز زند و احتمالا منجر به مشکلات بعدی، مثل بی‌اختیاری مکرر یا خیس کردن رختخواب می‌شود.


رشد کنترل ادرار در کودکان

دفع بی‌اختیار ادرار برای تمامی کودکان رخ می‌دهد بهتر است والدین به یاد داشته باشند که یک کودک قبل از سن ۱۵ ماهگی به سختی می‌تواند ادرار خود را برای یک ثانیه نگه دارد و نمی‌تواند آن را آنقدر نگاه دارد تا برای او لگن بیاورید و روی آن بنشیند. تا 2/5 سالگی کودک شما قادر خواهد بود ادرار خود را تا چهار یا پنج ساعت نگه دارد و از آن به بعد مدت زمان طولانی‌تر می‌شود.

از حدود ۱۲ماهگی اگر کودک مجبور شود کاری خلاف خواست خود انجام دهد، از اطاعت سر باز می‌زند. تلاش سرسختانه والدین برای آموزش نشستن روی لگن می‌تواند منجر به شکست کامل شود.

تمام کودکان عاشق توجه و مراقبت وسواسی هستند و هیچ چیز به اندازه اینکه ببینند همه خانواده با دقت کارهای او را روی لگن زیر نظر دارند، کودک راضی اش نمی‌کند. کودک عاشق این است که مامانش نزدیک او بنشیند و مشغول چرب‌زبانی، بازی کردن و رشوه دادن شود و درمی‌یابد که دفع بی‌اختیار ادرار بلافاصله پس از برداشتن لگن، تمام خانواده را دچار سردرگمی می‌کند، بنابراین این کار را روزی چند بار فقط برای جلب توجه انجام می‌دهد.

اجتناب از مشکلات آموزش لگن

_ اگر مصمم باشید آموزش لگن را از سن پایین شروع کنید،احتمال بروز مشکلات بیشتر است. بیشتر اختلالات کنترل ادرار ناشی از مجبور کردن کودک به ماندن روی لگن و ادرار کردن،و استفاده از انضباط برای تحمیل خواست خودتان است. بنابراین اشتیاق بیش از حد برای آموزش استفاده از لگن نداشته باشید.

----اجا زه دهید کودکتان با سرعت مخصوص به خودش رشد کند. هیچ راهی برای تسریع این روند وجود ندارد.نقش شما کمک به کودکتان در طی کردن این روند است. کاری که می توانید بکنید این است که وقتی کودک نشان می دهد که می خواهد ادرار کند به سرعت وارد عمل شوید، و سعی کنید همیشه لگن یا توالت دم دست و قابل حصول باشد. همچنین کودک را زیاد تحسین کنید.

 ----  به کودک خود کمک کنید با امتناع از نوشیدن مایعات از دو ساعت قبل از خوابیدن، واداشتن او به ادرار کردن قبل از رفتن به رختخواب،و پوشاندن لباس خواب هایی که بتوان آنها را به راحتی بالا یا پایین کشید،شب ها تشک خود را خیس نکند.

--------  اگر فکر می کنید کودک شما از نظر کنترل ادرار عقب است، برای اینکه معلوم شود علل جسمانی در کار است یا خیر، با متخصص مشورت کنید. کم بودن ظرفیت مثانه، انسداد پیشابراه، و در مورد دختران،حالب نابجا همگی ممکن است منجر به بی اختیاری ادرارگردند.

رشد کنترل ادرار در یک سالگی     سلامت و مهر

کودک شما مثانه خود را بدون اراده تخلیه می کند و هیچ گونه کنترلی روی آن ندارد. معمولا کودک بعد از غذا پوشک خود را خیس می کند.

چگونه می توانید کمک کنید:

- می توانید از زمانی که کودک شما قادر شد به تنهایی بنشیند،مدت کوتاهی او را روی لگن بگذارید،ولی انتظار نداشته باشید چیزی بیش از ادرار قبلا دفع شده در آن بریزد.

- مدت طولانی در کنار او نمانید و تشویقش هم نکنید، ولی اگر حقیقتا مقداری ادرار کرد،مختصری تحسینش کنید.

- حتی اگر بلافاصله پس از بلند شدن از روی لگن خود را خیس کرد،او را سرزنش نکنید.

او را با لگن آشنا کنید:

کودک شما تا مدتی قادر به کنترل مثانه خود نخواهد بود. با این حال می توانید با آشنا کردن کودکتان با لگن،او را به تدریج آماده کنید.

 

رشد کنترل ادرار در 13 ماهگی      

اگر پس از خوردن غذا کودک را روی لگن بگذارید،ممکن است استفاده از آن نتیجه بدهد. با این حال او هنوز قادر به کنترل تخلیه ی مثانه نیست.

چگونه می توانید کمک کنید:

- انتظار نداشته باشید کودک کنترلی روی تخلیه ی ادرار خود داشته باشد. اجازه دهید خود کودک راهنمای شما باشد. salamatomehr

- شما می توانید کودک خود را عادت دهید تا پس از هر وعده غذا چند دقیقه روی لگن بنشیند، ولی این به معنای آموزش دیدن نیست.

شاید عادت متوقف شود:

تولد یک خواهر یا برادر دیگر یا سایر وقایع آسیب زا ممکن است در آنچه کودک شما آموخته است اشکال ایجاد کند. نگران نشوید.

شاد باشید....                                                                                        

رشد کنترل ادرار در 15 ماهگی

در این سن کودک شما کم کم وقتی نیاز به دفع ادرار دارد آن را احساس می کند.با این حال نمی تواند ادرار خود را به خوبی نگه دارد و باید آن را فورا رها کند.

چگونه می توانید کمک کنید:

- گاهی اوقات از کودک خود بپرسید آیا می خواهد به توالت برود.اگر پاسخ منفی بدهد تقریبا می توان مطمین بود که درست می گوید.

- کودک نمی تواند پس از جلب توجه شما ادرار خود را به مدت طولانی نگه دارد،بنابراین با گشاده رویی از هر گونه بی اختیاری که اتفاق می افتد چشم پوشی کنید.

 

از او بپرسید آیا لگن می خواهد:

هر وقت فکر می کنید کودک به توالت احتیاج دارد از او سوال کنید. اگر “نه” گفت ناراحت نشوید.زیرا بیشتر اوقات همین پاسخ را می دهد.

رشد کنترل ادرار در 18 ماهگی

اکنون مثانه و اعصاب کودک شما به حدی تکامل یافته است که کودک می تواند اخطار بیشتری به شما بدهد، ولی سیستم هنوز به تنظیم نیاز دارد.

چگونه می توانید کمک کنید:

 تمام موارد موفقیت کودک را تحسین و از شکست ها به طور کامل چشم پوشی کنید.

انتظار نداشته باشید کودکتان شب ها خود را خیس نکند زیرا هنوز ظرفیت مثانه به اندازه کافی زیاد نشده است.

همیشه موفقیت ها را تحسین کنید:

هر بار که کودک شما با موفقیت از لگن استفاده می کند کاری کنید بفهمد شما چقدر از این موضوع راضی و خشنود هستید.

رشد کنترل ادرار در 21 ماهگی

در حدود این سن کودک شما احتمالا تکرر ادرار پیدا می کند. این موضوع و نیز افزایش دفعات خیس کردن،طبیعی است.

 

چگونه می توانید کمک کنید:

_ آرامش خود را حفظ کنید.زمان نشستن روی لگن را افزایش ندهید.

 

از شکست ها کاملا چشم پوشی کنید:

اشتباه کردن در این سن برای کودک شما طبیعی است. هر وقت خود را خیس کرد بدون جاروجنجال کردن صرفا لباس او را عوض کنید.



رشد کنترل ادرار در دو سالگی

کودک شما از اینکه می تواند به تنهایی سر لگن برود بسیار به خود می بالد.ممکن است از شما بخواهد که وقتی که روی لگن است او را تنها بگذارید.

چگونه می توانید کمک کنید:

- اگر دوست دارید از توالت استفاده کند،کاری کنید که به راحتی به آن دسترسی داشته باشد،محل نشستن برای او خیلی بزرگ نباشد، و نور کافی در فضا موجود باشد.

- به اندازه ی نیاز کودک به او آزادی بدهید و او را حمایت کنید. از اشتباهات او خشمگین نشوید. این امر حس استقلال و غرور او را تقویت و کنترل ادرار او را تسریع می کند.

کمکش کنید مستقل شود:

کاری کنید بدون کمک شما به توالت دسترسی داشته و اندازه ی محل نشستن برای او مناسب باشد.در همان نزدیکی باشید زیرا ممکن است به کمک شما نیاز پیدا کند.

رشد کنترل ادرار در 2/5 سالگی

کودک شما آنقدر به خود اعتماد دارد که از شما می خواهد در طول روز پوشک به او نپوشانید، و قادر است اغلب موارد خشک باقی بماند.

چگونه می توانید کمک کنید:

- اگر کودک بخواهد،به جای پوشک برای او شورتهای ضخیم آموزشی تهیه کنید.

- انتظار نداشته باشید شب ها خشک بماند یا خود را زیاد خیس نکند.

شورت های آموزشی تهیه کنید  :

شورت های ضخیم مخصوصی وجود دارد که وقتی کودک خود را خیس کند،بیش از شورت های معمولی رطوبت را در خود نگه می دارند کودک را به استفاده از آنها تشویق کنید.

رشد کنترل ادرار در 3 سالگی

سلامت و مهر salamatomehr

اگر کودک خود را قبل از خوابیدن به توالت ببرید،ممکن است شب خود را خیس نکند. معمولا این کار مزاحم استراحت وی نمی شود.

چگونه می توانید کمک کنید:

- قبل از خوابیدن او را به توالت ببرید.

- اگر سه شب متوالی خود را خیس نکرد،کم کم شب ها به او پوشک نپوشانید.

- یک لگن کنار تختخوابش قرار دهید تا اگر احساس نیاز کرد از آن استفاده کند.

برای کمک به خشک ماندن او:

یک لگن کنار تختخواب کودک خود قرار دهید تا اگر شب هنگام بیدار شد از آن استفاده کند. تا مدتی کماکان یک لایه ی پلاستیکی محافظ رطوبت در رختخواب او قرار دهید.

 

 رشد کنترل مدفوع در کودکان

کنترل مدفوع معمولا قبل از کنترل ادرار حاصل می شود، ولی زمان به دست آوردن کنترل مدفوع متغیر تر است. به نظر می رسد بعضی کودکان به آرامی از مرحله ی دفع بازتابی و بی اختیار مدفوع پس از هر وعده غذا،به مرحله ی دفع ارادی آن که کاملا در کنترل آنها است،عبور می کنند. بعضی کودکان نیز (بخصوص پسرها) ممکن است تا پس از دو سالگی هیچ نشانه ای از کنترل مدفوع نشان ندهند. این موضوع نشان می دهد که محدوده ی طبیعی برای زمان به دست آوردن کنترل مدفوع چقدر وسیع است.

محدوده ی زمانی وسیع دیگری نیز،یعنی از 12 ماهگی تا 2/5 سالگی،وجود دارد که طی آن کودکان ممکن است با مدفوع خود بازی کنند یا آن را به اطراف بمالند. علت این کار این است که کودکان مجذوب آنچه از بدنشان خارج می شود می گردند،و دلیلی بر کثیف بودن کودک نیست. بنابراین لطفا این موضوع را به یاد داشته باشید و اقدامی که می کنید منحرف کردن حواس کودک به چیز دیگری باشد،نه اینکه آنها را به خاطر کاری که تا این حد طبیعی است سرزنش کنید.

همانگونه که کودکان دوست دارند با مشغول نگهداشتن والدین خود در مورد کنترل ادرار ،مرکز توجه قرار گیرند،اگر وسواس نشان دهید به همان سرعت یاد می گیرند که کل روند کنترل مدفوع ،نشستن روی لگن، و دفع مدفوع را به عنوان وسیله ای برای جلب تمام توجه و اهتمام شما به کار گیرند. کودک شما سریعا می آموزد که اگر مدفوع نکند،مامان و بابا نگران او می شوند و بدین ترتیب شما با رفتار نامناسب،کودک خود را به طرف یبوست سوق می دهید. به یاد داشته باشید که شما نمی توانید برنده باشید .

          هر چه بیشتر جاروجنجال کنید،کودک شما خوشحال تر می شود زیرا می بیند که کنترل بیشتری روی شما دارد. بنابراین همانند کنترل ادرار،نقش شما این است که اجازه دهید کودکتان با سرعت خاص خودش رشد کند و این کار را برای او تسهیل کنید. اشتیاق بیش از حد برای آموزش لگن از خود نشان ندهید، ولی هر وقت کودک شما موفق شد تمیز بماند او را بسیار تحسین کنید. و اگر خود را کثیف کرد جار و جنجال به راه نیندازید.

 

رشد کنترل مدفوع در 15 تا 18 ماهگی

کودک شما پس از غذا خوردن،به علت بازتاب معده_روده ای ،مدفوع خود را تخلیه می کند.او هنوز آمادگی استفاده از لگن را ندارد ولی ممکن است بتوانید بعد از غذا خوردن ، به موقع نیاز او به دفع مدفوع را حدس بزنید و او را روی لگن بنشانید.

چگونه می توانید کمک کنید:

_ هنوز برای کودک شما زود است شروع به یادگیری استفاده از لگن کند، ولی می توانید او را به نشستن روی لگن عادت دهید.

_ به محض اینکه کودک شما توانست به تنهایی بنشیند،او را فقط بعد از غذا روی لگن بنشانید.

_ هرگز او را بیش از چند دقیقه روی لگن باقی نگذارید و اگر حوصله اش سر رفت اجازه دهید بلند شود.

_ اگر موفق به دفع مدفوع شد به او آفرین بگویید و اگر نشد چیزی نگویید.

او را به لگن عادت دهید:

از وقتی کودک توانست به تنهایی بنشیند پس از هر وعده غذا او را تا وقتی که مایل است روی لگن بگذارید، ولی بیش از چند دقیقه طول نکشد.

 

رشد کنترل مدفوع در 18 ماهگی تا دو سالگی

کودک شما هنگام نشستن روی لگن یا بازی کردن با آن احساس شادی و آرامش می کند.

چگونه می توانید کمک کنید:

- برای کودکتان الگوهای عینی ای از استفاده از لگن را نمایش دهید.مثل :کودکی دیگر ،کتاب ها و قصه ها

- کاری کنید که هر کاری با لگن یا روی آن می کند همراه با احساس شادی و آرامش باشد.

 تماشای الگوهای استفاده از لگن:

برای کودکتان کتاب های تصویری از نحوه ی استفاده از لگن را بخوانید و نشان دهید.

 رشد کنترل مدفوع در 2 تا 2/5 سالگی

اشتیاق کودک شما برای تمیز و مستقل بودن بسیار شدید است. اجازه دهید فقط خواسته های او راهنمای شما برای آموزش باشد.

چگونه می توانید کمک کنید:

- هر شب که کودک شما خود را کثیف نکرد،او را تشویق کنید،هرچند ممکن است هنوز خود را خیس کند.

- در مورد تمایل خود به تمیز ماندن او اضطراب زیادی نشان ندهید.منتظر علامت یا درخواست او باشید.

اگر تمیز ماند او را تحسین کنید:

آموزش کنترل مدفوع قبل از آموزش کنترل ادرار صورت می گیرد.بنابراین مهم است که بین این دو تمایز قایل شوید و هر کدام از این موفقیت ها را جداگانه تحسین کنید.

رشد کنترل مدفوع در 2/5 تا 5 سالگی

در این سن کودک شما می تواند مدفوع خود را کنترل کند و نگهدارد به نحوی که وقت کافی برای رسیدن به توالت بدون کثیف کردن خود را داشته باشد.

چگونه می توانید کمک کنید:

- اکثر بچه ها در 5 سالگی خود را کثیف نمی کنند. ولی این موضوع به هیچ وجه در مورد تمام بچه ها صدق نمی کند.آرامش خود را حفظ کنید.

- لباس هایی به او بپوشانید که اگر نیاز به توالت داشت به راحتی بتواند آن ها را در آورد.

اجبار نکنید.جاروجنجال راه نیندازید:

اکثر بچه ها حتی پس از اینکه برای مدتی تمیز بوده اند،گاهی اوقات خود را کثیف می کنند.اگر کودک خود را کثیف کرد جارو جنجال را نیندازید.

www.koodakefarda.ir

salamatomehr

سنجش مهارتهای رشدی کودکان تا 6 سال

سنجش هوش و شخصیت کودک و نوجوان و بزرگسال

 

 

 

 

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی