رشد اجتماعی کودک 3ماهه تا سه سالگی

کودکان چگونه اجتماعی می شوند؟

 

رابطه ای که کودک با والدینش و در وحله ی اول با مادرش ایجاد می کند، طرحی کلی برای همه ی روابط دیگر او خواهد بود. کودکان با تقلید از ما اجتماعی می شوند.

آنها ابتدا از حالت های صورت تقلید می کنند، و بعد از ژست ها(اشارات)، بعد از حرکات، و سرانجام از کل الگوهای رفتاری.

در همان فاصله ی زمانی کوتاه سال اول زندگی، کودک بسیاری از تشریفات پایه ی اجتماعی را از والدین دریافت می کند و می آموزد. بنابراین پدر و مادر مسولیت دارند که آگاهی اجتماعی خود را بیش از هر زمان دیگری افزایش دهند.

کودکان از بدو تولد به صداهای زیر انسانی پاسخ می دهند و از همین زمان است که شما باید شروع به صحبت کنید و همیشه به این کار ادامه دهید. با شروع به صحبت کردن با کودک خود،او را در مسیر اجتماعی شدن می اندازید.


رشد اجتماعی نوزاد

کودک شما دوست دارد وقتی با او صحبت می کنید به شما گوش بدهد، نگاه کند و پاسخ بدهد. او سر خود را به بالا و پایین تکان می دهد، دهانش را حرکت می دهد، زبانش را بیرون می آورد، و بدنش را تکان می دهد.

 

چگونه می توانید کمک کنید:

- کاری کنید که کودکتان مکرر با شما تماس پوستی داشته باشد زیرا این کار برای برقراری پیوند اجتماعی ضروری است.

- با پاسخ دادن به تمامی واکنشهای او یک ” گفتگوی ” دو طرفه را ترتیب دهید.

 

با کودک پیوند برقرار کنید:

نوزاد از ابتدت به ابراز محبت پاسخ می دهد. ایجاد پیوند اجتماعی بستگی به تماس چشم با چشم و پوست با پوست دارد.

رشد اجتماعی در 3 ماهگی (12 هفتگی(

کودک شما سرش را به طرف صدای شما می چرخاند و به شما لبخند می زند. او خشنودی خود را با لبخند زدن، لگدزدن با پا، و حرکت دستانش نشان می دهد.

 

چگونه می توانید کمک کنید:

- بسیاری از برداشت های اولیه کودک شما از جهان از طریق تغذیه با شیشه یا پستان به دست  می آیند. هنگام تغذیه با او تماس چشمی برقرار کنید تا ضمن احساس خوشایند شیر خوردن، ارتباط اجتماعی را نیز تجربه کند.

- اگر شما با توجه، محبت، در آغوش گرفتن،آرامش بخشیدن، و صداهای آرام بخش به کودکتان پاسخ دهید، او یاد می گیرد که مهربان بودن پاداش دارد. اگر به کودک لبخند بزنید او هم در پاسخ و به عنوان سلام لبخند می زند.

 salamatomehr

هنگام تغذیه ارتباط چشمی برقرار کنید:

از زمان تغذیه برای نزدیکی جسمانی بهره بگیرید.کودک را نزدیک خود بگیرید، به چشمانش بنگرید و آرام با او حرف بزنید.

رشد اجتماعی در 4 ماهگی (16 هفتگی(

کودک شما به کسانی که با او صحبت یا بازی می کنند نگاه می کند و لبخند می زند. او شما یا سایر اعضای خانواده اش را می شناسد. او دوست ندارد مدت زیادی با یک اسباب بازی تنها گذاشته شود،و هنگامی که تنها می ماند گریه می کند. اگر به طرف او بروید دست از گریه بر می دارد و بدنش را پیشاپیش پیچ و تاب می دهد.

 

چگونه می توانید کمک کنید:

- به صورت اغراق شده ای برگردید و با کودک خود روبرو شوید،طوری که او به راحتی بفهمد که دارید به سوی او می روید و به او توجه می کنید.تا آنجا که می توانید با او ارتباط چشمی برقرار کنید و در تمام حالات و اشارات صورت غلو کنید.

- هر کاری را که کودکتان انجام می دهد تقلید کنید،ولی به صورت اغراق آمیز.

- تا می توانید وقت بیشتری برای بازی با او اختصاص دهید.آواز خواندن و بازی هایی که با شعر و حرکات موزون همراه اند او را تشویق می کنند در پاسخ صدا درآورد.

 

در پاسخ های خود غلو کنید:

هنگام پاسخ دادن به کودک از ژست ها و حرکات بزرگ و غلو شده استفاده کنید تا به آسانی بفهمد که به او توجه می کنید.

سلامت و مهر مشاوره خانواده و روانشناسی بالینیsalamatomehr

 

رشد اجتماعی در 5 ماهگی(20 هفتگی)

کودک شما با برگرداندن صورت و بدن از خود شرم و خجالت نشان می دهد،ولی به افراد آشنا لبخند می زند. او به چهار طریق ارتباط برقرار می کند : گریه کردن،صدادرآوردن،حالات صورت و حرکات بدن. او فرق صدای دوستانه و صدای خشمگین را تشخیص می دهد، و نسبت به لبخند زدن و دعوا کردن واکنش های متفاوتی نشان می دهد.

 

چگونه می توانید کمک کنید:

- همه ی صداهای کودک خود را با تغییر دادن زیر و بم و بلندی صدای خودتان،تقلید کنید.

- اگر کودک فقط گوش می کند،توجه او را با صداهای ظریف جلب کنید،موسیقی ملایم بنوازید،دستمال کاغذی مچاله کنید،با زنگهای کوچک صدا درآورید، و یک فرفره نزدیک تخت او قرار دهید.

- همه میهمانان خود را به کودک معرفی کنید تا به افراد غریبه عادت کند.

 

توجه او را جلب کنید:

اگر کودک شما به جای پاسخ دادن فقط گوش می دهد،صداهای ظریفی ایجاد کنید که توجه او را جلب کند.

رشد اجتماعی در 6 ماهگی (24 هفتگی)

کودک شما به طور آشکار و به سرعت در حال پیشرفت است. او با حرکاتی همچون نوازش کردن، ضربه زدن، چنگ زدن، و سیلی زدن واکنش نشان می دهد. او ممکن است به عنوان سلام گفتن یا نشان دادن علاقه دست خود را به صورت شما بکشد. در این سن ممکن است از غریبه ها بترسد و احساس تعلق خود به شما را با چنگ زدن به شما و نگه داشتن شما ،نشان دهد.

چگونه می توانید کمک کنید:

- اگر کودک شما حرکات بدنی زیادی از خود نشان می دهد،حرکات و اشارات جدیدتری به او یاد دهید. وقتی می روید تا او را بغل کنید،دست های خود را باز کنید.او از شما تقلید خواهد کرد.

- حرکات پراحساس و اغراق آمیز نشان دهید و زیر و بم صدای خود را با حرکت خود تطبیق دهید. صبر کنید تا کار شما را تکرار کند.

- به معرفی کردن غریبه ها ادامه دهید و به کودک خود برای عادت کردن به آنها وقت کافی بدهید.

اشارات و حرکات جدید را تشویق کنید:

واکنش های متنوعی نسبت به اداها و اطوار او نشان دهید تا انواع مختلف پاسخ ها و واکنش ها را بیاموزد.



رشد اجتماعی در 7 ماهگی تا 9 ماهگی (28 تا 36 هفتگی)

کودک شما به یک کودک دیگر نگاه می کند،دستش را به طرف او دراز می کند، و او را لمس می کند. او دوست دارد در بازی هایی مثل “دس دسی” و “این میگه بریم دزدی” شرکت کند. کودک شما برای اینکه به او توجه کنید سرفه می کند،صداهای حلقی در می آورد،جیغ می کشد،گریه می کند،و حباب تولید می کند که همگی با حالات صورت و سایر اشارات محاوره ای همراه است.

 

چگونه می توانید کمک کنید:

- مقدار زیادی محبت جسمانی از خود نشان دهید.تجربیات لمسی را تشویق کنید و بازی های تماسی زیادی انجام دهید.

- اگر کودک شما زیاد از خودش صدا درمی آورد،صداهای او را تقلید کنید.سپس صدای جدیدی درآورید و صبر کنید تا پاسخ دهد.به این ترتیب به زودی یاد می گیرد که صدا به معنی ارتباط برقرار کردن است.

- استقلال او را از طریق تغذیه مستقل تقویت کنید،از آزمایشگری او استقبال کنید.

- کلمه ی “نه” را محکم ادا کنید تا او پاسخ منفی را درک کند.

 

زیاد محبت کنید:

سعی کنید از هر فرصتی برای اینکه کودک خود را لمس کنید و او نیز شما را لمس کند استفاده کنید.



رشد اجتماعی در 10 ماهگی تا یک سالگی (37 هفتگی تا 1 سالگی)

کودک شما نام خود را می داند و “نه” را می فهمد.او حس شوخ طبعی دارد و خیلی دوست دارد شما را بخنداند.او با فشردن سر و صورت خود به صورت شما محبت زیادش را نشان می دهد. او بعضی از تشریفات اجتماعی مثل “بای بای کردن” و بوسیدن را بلد است. اگر اسباب بازی او را بگیرید،خشمگین می شود.

 

چگونه می توانید کمک کنید:

- رضایت خود را از هر چیز با خندیدن نشان دهید، و در لابه لای بازی ها و داستان ها بخندید و با او شوخی کنید تا حس شوخ طبعی او را در برخوردهای اجتماعی پرورش دهید.

- او را با کودکان دیگر آشنا کنید و گاهی او را با پرستاربچه و سایر اشخاص تنها بگذارید.تا کم کم با افراد دیگر نیز آشنا شود و هنگام جدایی از شما احساس ناامنی کمتری کند.

salamatomehr

تشریفات اجتماعی را نشان دهید:

هنگام خروج از منزل حتما او را ببوسید و برایش دست تکان دهید. در ورود به منزل با او جداگانه سلام و احوالپرسی کنید.

                                              رشد اجتماعی در 12 ماهگی تا 15 ماهگی

کودک شما می تواند یک یا دو کلمه ی با معنی به زبان بیاورد،از شما چیزی بخواهد،تشکر خود را نشان دهد،و با شنیدن کلمه ” نه ” از انجام کارها خودداری می کند. او دوست دارد دست شما را برای احساس اطمینان و امنیت بگیرد.

چگونه می توانید کمک کنید:

- امکان شرکت در وقایع اجتماعی را برای کودک خود فراهم سازید.صندلی مخصوص او را در کنار میز غذا،روروک او را در مرکز اتاق،و محل نشستن او در اتومبیل را کنار دیگران قرار دهید.

کودک شما ممکن است از غریبه ها بترسد یا انها را دوست نداشته باشد. برای تقویت استقلال وی،کم کم او را به ماندن با دیگران عادت دهید.

- هر وقت نیاز به پشتیبانی دارد،دست او را بگیرید و حمایتش کنید.

او را در مرکز امور قرار دهید:

کودک خود را تا حد ممکن در فعالیت ها شرکت دهید و او را در نزدیکترین مکان به جمع بنشانید.



رشد اجتماعی در 15 ماهگی تا 18 ماهگی

کودک شما بیشتر کمک می کند،هم در کارهای روزمره خانه و هم در پوشیدن و از تن درآوردن لباس های خود. او نسبت به افراد خانواده،حیوانات خانگی،و عروسک ها محبت نشان می دهد. او به بزرگسالان توجه و علاقه ی رو به تزایدی نشان می دهد و دوست دارد از آنها تقلید کند. او به گردهم آییهای اجتماعی علاقمند است.او در کنار یک کودک دیگر،ولی نه با او بازی می کند.

 

چگونه می توانید کمک کنید:

- غریزه یاریگری او را با واگذار کردن کارهای کوچک روزانه به او تقویت کنید.

- اجازه دهید بعضی از لباس هایش را خودش بپوشد،او می تواند جوراب هایش را بپوشد و کلاهش را به سر بگذارد.

- هر وقت می توانید او را با کودکان دیگر آشنا کنید. او به خاطر لذتی که از شما کسب می کند،انگیزه ی لازم برای برقراری روابط دوستانه با دیگران را پیدا می کند. رفتار محبت آمیز با بستگان،کودکان دیگر،عروسک ها و حیوانات دست آموز را تشویق کنید.

 

او را تشویق به اظهار محبت کنید:

محبت و توجه او را نسبت به دیگران،مثل خواهر و برادر،بستگان،حیوانات دست آموز یا عروسک ها تحسین کنید.

salamatomehrسلامت و مهر مشاوره خانواده و روانشناسی بالینی

 

رشد اجتماعی در 2 سالگی تا 2/5 سالگی

کودک شما ممکن است از شریک شدن با بقیه اکراه داشته باشد و احساس رقابت در او دیده شود. او سعی می کند خواست خود را به دیگران تحمیل کند. دوست دارد مستقل باشد ولی در عین حال تایید بزرگترها را نیز می طلبد. ممکن است نسبت به اعمال قدرت با کج خلقی کردن واکنش نشان دهد،که باید نادیده گرفت.

 چگونه می توانید کمک کنید:

- همواره از تلاش های او پشتیبانی کنید. از شکست ها چشم پوشی کنید و نشان دهید چگونه می توان به آرامی مشکلات را حل کرد.هر موفقیتی را تحسین کنید.

 - آموزش رفتار مودبانه و احترام به مالکیت اشخاص را آغاز کنید. در مورد مقررات غیرقابل تخطی مثل مقررات ایمنی،همیشه یکنواخت و قاطع عمل کنید.

- انضباط را به صورت محدود به کار ببرید ولی در مورد آن یکنواخت و عادلانه رفتار کنید. انضباط بیش از حد ممکن است منجر به مشکلات رفتاری شود،و انضباط کمتر از حد لازم نیز می توانند سبب رفتار ضد اجتماعی گردد.

مشارکت را به صورت بازی درآورید:

بازی هایی را آغاز کنید که مستلزم دادن چیزهایی به دیگران باشد.به این ترتیب،کودک می آموزد که با دیگران مشارکت کند.

رشد اجتماعی در 3 سالگی

کودک شما مستقل تر شده و برخورد او با کودکان دیگر دوستانه تر شده است. در این سن است که احتمالا خودخواهی کنار گذاشته می شود و دوستی های با ثبات با سایر بزرگترها و کودکان شکل می گیرد. او وقتی شاهد ناراحتی کسی است با او همدردی می کند و ممکن است سخاوتمندتر نیز شده باشد.

 

چگونه می توانید کمک کنید:

- خودخواه نبودن حاصل عضویت در گروه است.بنابراین کودک خود را تشویق کنید که در منزل بار خودش را به دوش بکشد.

- در هر فرصت ممکن از او تمجید کنید.

- هیچ گاه برای آشنا کردن کودک با راست گویی و صداقت زود نیست.همیشه این کار را تشویق کنید حتی اگر اعتراف به یک عمل خطا باشد.راستگویی او را تحسین کنید و دفعه ی بعد با رفتار ناپسند وی برخورد کنید. هرگز او را برای راستگویی تنبیه نکنید.

 

بازی با دیگران را تشویق کنید:

مشارکت موجب پذیرش اجتماعی و این نیز به نوبه ی خود موجب سخاوت می شود. کاری کنید با دیگران زیاد تماس داشته باشد.

salamatomehr

http://koodakefarda.ir

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی