آموزش هاي قبل از ازدواج جدي گرفته نمي شود

 آمار حاکي از بروز يک واقعه طلاق به ازاي هر چهار ازدواج آن هم در سال هاي اوليه زندگي مشترک است .جامعه شناسان و آسيب شناسان اجتماعي عوامل متعددي را براي جلوگيري از طلاق مطرح مي کنند . آن ها آموزش قبل از ازدواج را يکي از مهم ترين عواملي مي دانند که مي تواند تأثير به سزايي در جلوگيري از طلاق داشته باشد.

 دکتر محمدي روان شناس اجتماعي، بر لزوم آموزش مهارت هاي زندگي قبل از ازدواج براي افراد تاکيد می کند . زوج ها قبل از ازدواج بايد مهارت هايي را در زندگي خود بياموزند تا بتوانند مشکلات فراروي خود را در زندگي مشترک حل کنند.


ارائه آموزش هاي اصولي بر پايه کارشناسي، زن و مرد را براي رويارويي با چالش هاي آينده که هر زوجي به طور اجتناب ناپذير با آن مواجه خواهد شد، آماده مي کند و بهتر است که قبل از ورود به زندگي مشترک اين آموزش ها را ببينند. وي اظهار داشت: زن و مرد بايد در زمينه هاي مختلف مشکلات زندگي، آموزش ها را ببينند و مهارت هاي لازم را کسب کنند زيرا هر کدام از آن ها در زمينه هاي متفاوتي از خانواده رشد کرده اند.سلامت و مهر  .

کنترل خشم، افزايش اعتماد به نفس، مقابله با استرس و فشارهاي روحي، درک احساسات و افکار همسر از مهم ترين مواردي است که در تداوم زندگي اهميت به سزايي دارد. از طرفي وابستگي بيش از حد زن و مرد به خانواده اش مي تواند يکي از دلايل ايجاد اختلاف ميان آن ها باشد که با آگاه کردن آن ها و آموزش مي توان از بروز چنين مشکلاتي پيشگيري کرد.

آموزش ،  ضامن زندگي مشترک موفق
اميري حقوقدان، مشاوره و آموزش هاي قبل از ازدواج را ضامن يک زندگي مشترک موفق دانست و گفت: برخي از زوج ها به دليل نداشتن تفاهم به سمت طلاق مي روندو تعداد چنين پرونده هايي کم نيست. در حالي که آن ها از سر ناآگاهي سازگاري ندارند و حدود ۱۰درصد طلاق ها به دليل دخالت ديگران به خصوص خانواده هاست که بعد از مشاوره و آموزش هاي لازم بسياري از اين پرونده ها منتهي به سازش مي شود و زوج ها زندگي خود را دوباره آغاز مي کنند.

دکتر غلامرضا عليزاده پژوهشگر و جامعه شناس نيز معتقد است: اگر بتوانيم با آموزش به زوج ها تفهيم کنيم که در کنار علايق و سلايق خود به خواسته ها و سليقه همسرانشان احترام بگذارند، قطعاً در زندگي موفق خواهند بود، زيرا امروزه بسياري از دختران به سطح تحصيلات عالي دست يافته اند و توقعات اجتماعي و انتظارات آن ها از همسرانشان افزايش يافته و ديگر آن ها ديدگاه مادران خود را ندارند. از طرفي به دليل فرهنگي هنوز مرد ايراني اين آمادگي را ندارد که آن فضا و تعاملات اجتماعي متوازن را در فرآيند زندگي زناشويي بپذيرد که اين مسئله منشاء بروز بسياري از مشاجرات و بگو مگوي زوج هاي امروزي است که با برگزاري کلاس هاي آموزشي و آموزش هاي قبل از ازدواج مي توان از اين مسئله پيشگيري کرد.

آموزش ها بايد مستمر ومداوم باشد
وي اظهار داشت: اما مقوله آموزش هاي قبل از ازدواج را نهادها و سازمان هايي که با مبحث جوانان و خانواده سروکار دارند جدي نمي گيرند در حالي که بايد اين آموزش ها به طور مستمر ومداوم ارائه شود تا زوج ها با قوت و ضعف خود آشنا شوند.salamatomehr  .

دکتر حسن موسوي چلک رئيس انجمن مددکاران ايران نيز به ضعف در اجراي قانون در اين زمينه اشاره کرد و  گفت: آموزش ها نبايد محدود و مقطعي باشد و هر سازمان و نهادي که امکان ارائه آموزش هاي قبل از ازدواج را دارد بايد در اين مسير گام بردارد اما متأسفانه هنوز اين زمينه سازي از سوي دولت فراگير نشده است. اگر بتوانيم آموزش در عرصه هاي مختلف زندگي را گسترش دهيم گام بزرگي در کاهش آمار طلاق و دعواهاي خانوادگي برداشته ايم.

وي افزود: با آن که در زمينه آموزش و مشاوره هاي ازدواج، قوانيني در برنامه پنجم توسعه و قانون پيشگيري از آسيب اجتماعي وجود دارد اما در اجرا با مشکل مواجه است در حالي که بايد سازمان بهزيستي در زمينه نهادينه کردن مشاوره خانواده براي آموزش هاي قبل از ازدواج اقدام لازم را به عمل آورد چون ارائه آموزش بخشي از قانون پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي است.

آموزش هاي ناقص
دکتر موسوي چلک متذکر شد: در زمينه قانون کم و کاستي وجود ندارد و بيشتر براي اين مسئله با محدوديت اعتباري، اجرا و کمبود منابع نيروي انساني مواجه هستيم و هم اکنون فقط آموزش ها و مشاوره هاي قبل از ازدواج محدود به مواردي مانند آزمايش عدم اعتياد و روابط بين همسران است که در بسياري موارد اين آموزش ها ناقص انجام مي شود و متأسفانه آموزش هاي لازم و اصولي در اين زمينه نداريم، در حالي که به هر ميزان اطلاع رساني و آموزش ها در حوزه هاي مختلف زندگي بيشتر باشد و استمرار يابد در کاهش طلاق و تداوم بنياد خانواده نقش اساسي خواهد داشت.

وي افزود: در قانون پنجم توسعه به مهارت هاي زندگي اشاره شده و اين که مهارت چگونه بايد عملياتي شود. قطعاً براي فراگيري هر مهارتي آموزشي لازم است بنابراين بايدبه آموزش توجه شود تا زوج ها به مهارت هاي زندگي دست يابند.

به گفته معاون امور اجتماعي بهزيستي کشور مطالعات صورت گرفته در کشورهاي خارجي نشان داده اگر آموزش هاي قبل از ازدواج با رعايت استاندارد هاي لازم براي مخاطبان صورت گيرد تا 80 درصد تعارضات داخل خانواده را کم مي کند. مسعودي فريدافزود: مطالعات صورت گرفته در ايران نيز حاکي از آن است که گذراندن دوره آموزش پيش از ازدواج تا 65 درصد تعارضات خانوادگي را کم مي کند.


salamatnews

salamatomehr

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی