با شروع استفاده از تلفن‌های همراه، خواب نوجوانان کاهش یافته است

   مطالعه‌ای جدید نشان داد که جوانان، خواب خود را فدای وقت گذراندن با گوشی و تبلت خود می‌کنند.

اگر شخصی جوان بوده که تصور می‌کنید کم خوابی دارید، مطمئن باشید که تنها نیستید: مطالعه‌ای جدید نشان داد که نوجوانان امروز، در مقایسه با نسل‌های گذشته خواب کمتری دارند. یکی از دلایل، جایگزین کردن مدت زمان خواب با مدت زمان استفاده از تلفن‌های هوشمند می‌باشد.

اکثر متخصصان خواب، معتقدند که نوجوانان به ۹ ساعت خواب در هر شبانه روز نیازمند بوده تا دانش‌آموزی فعال و موفق باشند، خواب کمتر از ۷ ساعت را به عنوان خواب ناکافی در نظر می‌گیرند.


تنها یک نگاه به دانش‌آموزانی با چشم‌های ورم‌کرده و قرمز در کلاس کافیست تا بفهمیم آن‌ها از خواب صحیح محرومند ، اما اینکه آیا واقعا کم می‌خوابند یا نه چندان روشن نیست [بدین معنی که ممکن است این اختلال خواب ناشی از منقطع بودن خواب، اختلالات تنفسی یا حتی نامناسب بودن ساعت خواب بوده باشد.

برای پاسخ به این سوال، تیمی به بررسی اطلاعات بیش از۳۶۰,۰۰۰ نوجوان پرداخت. در یک آزمایش، تعداد دفعاتی را که دانش آموزان پایه‌های ۸م، ۱۰م و ۱۲م حداقل ۷ساعت می‌خوابند را بررسی کرده، و آزمایشی دیگر، از دانش آموزان بین پایه‌های ۹م تا ۱۲م، ساعت خوابشان در دوران مدرسه را بررسی نمودند.

    ترکیب و بررسی اطلاعات این دو آزمایش نشان داد که حدود ۴۰% از نوجوانان در سال ۲۰۱۵ کمتر از ۷ ساعت در شب خوابیده که ۵۸% بیش‌تر از سال ۱۹۹۱ و ۱۷% بیش‌تر از سال ۲۰۰۹ می‌باشد. محققین با کمی تعمق بیشتر در داده‌ها، متوجه شدند که هرچقدر زمان آنلاین بودن افراد بیشتر باشد، خواب کمتری را تجربه می‌کنند. بیخوابی در نوجوانانی که ۵ ساعت آنلاین می‌باشند، در مقایسه با هم سن و سالانشان که تنها یک ساعت در روز آنلاین هستند، ۵۰% بیشتر می‌باشد.

    استفاده از گوشی‌های هوشمند بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵، ۱۷% افزایش داشته، که به تصور محققین، عامل کاهش خواب دانش آموزان تا حدود ۷ ساعت یا کمتر می‌باشد. محققین معتقدند که علاوه بر تأثیر جایگزین شدن زمان خواب با مدت زمان استفاده از موبایل، امواج ساطع از موبایل‌ها و تبلت‌ها نیز بر ریتم خواب و بیداری طبیعی بدن تأثیرمی‌گذارد.

با شروع استفاده از تلفن‌های همراه، خواب نوجوانان کاهش یافته است. چرا امروزه کودکان تحمل بیشتری، سرکشی کمتر و شادی کمتری داشته و در کل برای ورود به دوران بزرگسالی آمادگی کافی را ندارند؟ این پدیده‌ها بسیار شک برانگیز است. ممکن است دانش آموزان این کمبود خواب را در طول روز جبران کنند. بدن ما تلاش می‌کند که نیاز خواب خود را برآورده نماید، بدین معنی که بر دیگر جنبه‌های زندگی اثر خواهد گذاشت. تلفن‌های همراه و تبلت‌ها جزء جدا ناپذیری از زندگی امروزه می‌باشند، بنابراین کلید رهایی از مشکلات مذکور، میانه روی می‌باشد. استفاده‌ی روزانه ۲ساعت از تلفن‌های همراه اثر چندانی برخواب نخواهد داشت.

به گزارش سلامت و مهر به نقل از کانال آگاهی از مغز : نوجوانان و بزرگسالان باید با در اولویت قرار دادن خواب و در نظرگرفتن تأثیر آن بر سلامت جسمی و روانی انسان، از استفاده از تلفن‌های همراه، هنگامی که با خواب تداخل دارند، خود داری ورزند. همچنین عدم استفاده از تلفن همراه پیش از خواب، بدلیل تأثیر آن در به خواب رفتن بسیار مهم می‌باشد.

 منبع ScienceDaily 

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی