SERCA (کشف جدید پزشکی) فعال کننده ای برای کاهش پلاک های مغز مبتلایان به آلزایمر

SERCA (کشف جدید پزشکی) فعال کننده ای برای کاهش پلاک های مغز مبتلایان به آلزایمر

شناسایی مولکول عامل بهبود حافظه و کاهش ابتلا به آلزایمر

محققان مولکولی را شناسایی کرده اند که می تواند تعادل یون کلسیم سلول ها را اصلاح کند و شیوه درمانی جدیدی برای بهبود حافظه و شناخت خواهد بود.

به گزارش سلامت و مهر به نقل از مهر، محققان دانشگاه پردو آمریکا دریافتند مولکول کوچک فعال کنندهSERCA می تواند موجب بهبود حافظه و شناخت شود.

در مدل بیماری آلزایمر، فعال کنندهSERCA در کاهش استرس سلولی و پیشگیری از نابودی سلول ها در نورون ها امیدبخش نشان داده شد. این مولکول با اصلاح تعادل در یون کلسیم سلول ها، می تواند شیوه درمانی جدیدی در تولید داروهای اختلال مغزی باشد.


    «کتی کراجناک»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ما ترکیبی را شناسایی کرده ایم که می تواند بیماری آلزایمر را کُند یا متوقف نماید. همچنین توانایی این ترکیب در عبور از مانع مغزی خون اثبات شده است.»

وی در ادامه می افزاید: «نابودی سلول های مغزی زمانی روی می دهد که تعادل کلسیم سلول ها مختل می شود. ما در این مطالعه بر اصلاح تنظیم کلسیم درون سلولی از طریق توسعه مولکول های تمرکز کردیم که پروتئین های تنظیم کننده کلسیم نظیر SERCA را هدف قرار می دهد

 

  محققان دریافتند این مولکول موجب حفظ توده سلولی مغز شده و حافظه را در موارد تحت درمان تقویت می کند.

در مطالعه قبلی، فعال کنندهSERCA توانست ۶۰ درصد پلاک های مغز فرد مبتلا به آلزایمر را کاهش دهد. مطالعه فعلی اثبات می کند که این مولکول می تواند علائم شایع آلزایمر را درمان کند.

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی