مصوبات و مطالب مهم مطرح شده در مجمع عمومی سازمان نظام روانشناسی پس از هفده سال

مصوبات و مطالب مهم مطرح شده در مجمع عمومی سازمان نظام روانشناسی پس از هفده سال

 

 


عضاء محترم سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره          

سلام و تحیت؛

با حمد وسپاس خدای متعال مجمع عمومی به عنوان رکن اول قانون تشکیل سازمان در مدت 17 سال گذشته برگزار نشده بود که با همت مسئولین،شورای مرکزی،هیات بازرسان وپیگیری انجمن های علمی در تاریخ 13-3-1400 برگزار شد که در جای خود موفقیت بزرگی برای سازمان محسوب می شود که همانند سایر ریل گذاری های قانونی دوسال گذشته انجام شده است.تلاش شد،تمامی اعضاء در مجمع حضور داشته باشند، بیش از سی روز اطلاع رسانی گردید که بیش از هفت هزار نفر آمادگی خود را جهت حضور در مجمع اعلام کردند.سازمان حداکثر تلاش خود را نمود تا مجمع با نظم وبا بی طرفی کامل وبا شکوه برگزار شود این موضوع را همگان مشاهده کردند.کمیته ای مستقل اجراء و نظارت را برعهده داشتند،درسین برنامه مقرر شده بود،رییس سازمان،رییس شورای مرکزی واعضا وبازرسان عملکرد سازمان را گزارش نمایند ودر پایان به سوالات وابهامات پاسخ داده شود.البته غیر از رییس سازمان فردی دیگر گزارشی از عملکرد سازمان ارایه ننمود.بلکه مسایل کلی وابهام آمیزبیان شد وفرصت پاسخ گویی هم داده نشد.اما حضور شکوهمند اعضا تا سقف 4800 نفر بارقه های امید را در دل دوستداران سازمان روشن نمود که اعضا نسبت به سازمان خود علاقمند هستند وفرق خادم وکسانی که میخواهند از موقعیت مجمع برای تبلیغات انتخاباتی استفاده نمایند،می دانند.بالاخره نفس برگزاری افتخاری است برای مسئولین فعلی بعد از 17 سال برگزار شد ومصوبات خوبی چون تعیین حسابرس رسمی ونحوه برگزاری مجمع عموی در آینده جای تبریک دارد.اما چون تجربه اول سازمان بود اشکالاتی هم داشت که لازم است بدلیل اهمیت موضوع شفاف سازی شود.


در شروع مجمع بیش از چهل فعالیت سازمان توسط رییس سازمان گزارش شد که بعضی از این فعالیت ها برای اولین بار در طول این 17 سال  انجام شده اند،از جمله: اجرای آئین‌نامه مالی و معاملاتی، بررسی مالی 15 سال گذشته، ارسال تعرفه‌ها به هیأت دولت، قانون‌گرایی، مقابله با رانت‌خواران، مقابله با روان‌شناس‌نماها، اصلاح پروانه‌های تخصصی، صورت‌بندی اموال، ارتباط نزدیک با اعضاء، اطلاع رسانی شفاف، حضور مؤثر در تمام جریانات کشور، حل مسأله سازمان بهزیستی، وزارت ورزش و جوانان، تفاهم‌نامه با ارگان‌ها و نهادها، فرهنگ سازی و ارتقاء جایگاه سازمان، بهسازی سایت سازمان، راه‌اندازی کمیسیون تلفیق در بعضی استان‌ها،کاهش صف متقاضیان پروانه،تقویت نظارت و بازرسی سازمان، افزایش اعتبار پروانه سازمان، ملاقات با استانداران درباره جایگاه شوراهای استانی، پیگیری راه‌اندازی فراکسیون سلامت روان در مجلس شورای اسلامی، اقدامات موثر در کارآمدی رشته در دوران کرونا، راه اندازی کمیسیون مشاوره اسلامی، اقدام جهت دریافت شناسه ملی برای سازمان، اقدام جهت طرح نظام جامع ارزشیابی مراکز و دفاتر، نگارش طرح سند ملی روانشناسی و مشاوره و دهها فعالیت دیگرسازمان را درجایگاه ویژه ای قرار داده است .محمد کفاش روانشناس بالینی 

انتظارمی رفت عملکرد اعلامی مورد نقد قرار گیرد اما نه اینکه مورد بررسی قرار نگرفت،بلکه با یک برنامه از پیش تعیین شده مطالبی بی ارتباط با عملکرد فعلی وغیر ضروری با طرح مسایل گذشته  وانتصاب آن به وضعیت فعلی بدون اینکه قایل به تفکیک شوند.براساس پاسخی که در ادامه می اید بیش از نوددرصد مطالب مربوط به گذشته سازمان بیان شد وفرصت پاسخ گویی در انتها حذف شد در صورتی در جلسات کمیته منتخب ، شورای مرکزی و همچنین صراحت قانون اگر در مجمع عمومی فردی بر علیه افراد دیگر یا ارکان مطلبی را خلاف واقع بیان نمایند، ضرورت دارد،وقت لازم جهت پاسخگویی در انتها در اختیار فرد یا ارکان قرار داده شود. این مسأله در سین برنامه درج شده بود. بنابراین می بایست درانتها به رئیس، معاونین و اعضاء شورای مرکزی فرصت پاسخ‌‎گویی داده می شد. اما این حق قانونی سلب گردید. در جریان برگزاری مطالبی خلاف واقع، کلی، شعاری، عمدتاً سیاه‌نمایی، توهین‌آمیز و همراه با حرمت‌شکنی بیان شد.. به برخی موارد اشاره می‌شود.

1.       تفکر راهبردی مثبت در مصوبات شورای مرکزی نمی‌بینیم؛ بهتر است، اعضاء شورای مرکزی ادوار مختلف به این سوال پاسخ دهند. جهت اطلاع اعضاء محترم؛ اسامی اعضاء شورای مرکزی و هیأت بازرسان در ادوار مختلف در سایت سازمان درج شده .

2.      مناطق شکل نگرفته است. جهت استحضار، شوراهای استانی از زمان دوره دوم شکل گرفتند. خوب بود شورای مرکزی دوره دوم توضیح می‌دادند؛ البته خلاف اساسنامه نبوده است: استان همان منطقه است.

3.      «آئین‌نامه مالی و معاملاتی» براساس گزارش مالی عینی ارقام‌نگر هیچ گونه آئین‌نامه‌ای قبلا اجراء نشده است. بهتر بود به عنوان عملکرد مثبت سازمان در دو سال گذشته که در همان بدو امر آئین‌نامه را تصویب و اعمال شده است، اشاره می‌شد.

4.      تعرفه خدمات روان‌شناسی و مشاوره، اینکه در گذشته، به هیأت دولت پیشنهاد شده یا خیر، بهتر بود رؤسای سازمان در ادوار قبلی در جلسه حضور داشتند ، توضیح می‌دادند. اما در سال های 98، 99 و 1400 تعرفه هابه هیأت دولت پیشنهاد شده است ودر کمیسیون اقتصاد، اجتماعی و شورای عالی بیمه سلامت هم تصویب شده است. اما هیأت دولت بر اساس تاثیر گذاری وزارت بهداشت تا کنون ابلاغ نکرده است.

5.      در رابطه با مصاحبه‌های کمیسیونهای تخصصی؛ بهتر بود سخنرانی رئیس سازمان را گوش می‌ نمودند؛ جهت کاهش صف متقاضیان سازمان انواع تمهیدات راانجام داده است. سازمان مجری مصوبات شورای مرکزی است.همگان در جریان باشند، اکنون مصاحبه‌ها مجازی است و کسی از شهرستان به تهران نمی‌آید و در همان خانه خود مصاحبه می‌شوند. ضمناً در سخنرانی رئیس سازمان آمده است، علی‌رغم کرونا برای اولین بار کمیسیون چهار استان راه‌اندازی شده است. هرچند بعضی ها..؟ در دادن اختیارات به استان‌ها مخالفت می‌کردند؟

6.      در رابطه با دفتر پلمپ شده: در ادوار گذشته دفتر پلمپ شده نداشته ایم. اما مدیریت جدید همانند بقیه ساختارهای قانونی که ایجاد نموده است. با سازمان مالیاتی جلسات مختلفی برگزارشده؛ لازمه دفتر پلمپ شده شناسه ملی است .از طریق هیأت دولت و معاونت حقوقی ریاست جمهوری در حال دریافت شناسه ملی هستیم.

7.      در رابطه با پروانه‌های روی سایت؛ اولاً در دوره مدیریت اخیر (دو ساله) حتی یک پروانه خارج از ضابطه داده نشده است. اما در دوره اول و دوم پروانه‌هایی داده شده در معادل‌سازی اشکالاتی وجود دارد. تمام موارد در تمدید و کمیسیون خاص در حال بررسی و تطبیق مجدد است. از سایت حتی یک پروانه حذف نشده است. بلکه قبلاً براساس آخرین مدرک تحصیلی در سایت درج شده بود که با پروانه متفاوت است یا معادل سازی اشکال داشته است. سازمان بدون اینکه در فرآیند جاری مشکلی ایجاد شود. با همراهی شورای مرکزی در حال اصلاح است. ارتباطی به دوره مدیریت فعلی ندارد. بهتر بود شورای مرکزی ادوار اول و دوم در این باره پاسخ می‌دادند.

8.     در رابطه با معاونت آموزشی؛ وزارت علوم در اجرای برنامه‌های بازآموی و نوآموزی باید با سازمان همکاری نمایند، برنامه‌های بازآموزی و نوآموزی الزاماً توسط سازمان اجراء می‌شود. وجود معاونت آموزشی نه تنها لازم است، بلکه باید فرآیند نظارت بر کارگاه‌ها و دوره آموزشی را متناسب با نیاز سازمان گسترش دهند تا به حقوق اعضاء اجحاف نشود. البته رؤسا و شورای مرکزی سابق در این باره توضیح مستوفی خواهند داد.

9.      اعضاء کمیسیون‌ها نمی‌توانند کارگاه برگزار نمایند؛ اعضاء کمیسیون‌ها هیچ دستمزدی از سازمان دریافت نمی‌دارند؛ کارهای تخصصی دانشگاهی و حرفه ای منافاتی با عضویت آنان در کمیسیون ندارد جهت اطلاع دو نفر از بازرسان بیشترین حجم کارگاه را دارند وهر دو عضو کمیسیون ها هستند.

10.  حراست، مجوز حراست کل کشور را ندارد. جهت اطلاع چه در دوره اخیر و چه در دوره قبلی انتصاب سرپرست حراست با هماهنگی و تأیید حراست کل بوده است. فرآیند دریافت مجوز در جریان است.

11.  احکام هیأت‌های بدوی:احکام براساس آئین‌نامه مصوب شورای مرکزی انجام شده است و قانونی و صحیح است.

12.  پیشنهادات بازرسی کل کشور؛ پیشنهادات ارسالی براساس گزارشات دریافتی توسط بعضی افراد بوده است نه عملکرد سازمان؛ در این رابطه، سازمان در کمتر از ده روز به تمام موارد پاسخ داده است. عملکرد سازمان در دو سال گذشته تماماً بر مدار قانون و در مسیر انجام ساختارهای مغفول مانده و هیچ ترک فعلی صورت نگرفته و عملکرد موفق دوساله خارج از حد انتظار پیش‌بینی شده است.

13.   روال عادی مجمع عمومی رعایت نشده است، بهتر است، کمیته منتخب پاسخ می‌دادند.

14.  در دوره چهارم خشت را از اول کج گذاشتند. بله درست است دو نفر از بازرسان بدون حضور رئیس سازمان غیر قانونی جلسه انتخاب رئیس سازمان را گذاشتند. اینجا خشت کج گذاشته شد که بعداً معاونت حقوقی ریاست جمهوری آن را باطل کرد و اختلافات از اینجا شروع شد.

15- آسیب صد در صد مربوط به دو سال اخیر است. اما اسناد و مدارک موجود خلاف این ادعاست. ازنظرقانونی، باید حقایق بر طبق وظایف تعیین شده بیان شود. حتی اگر خود فرد جزء مسئولان سابق باشند. در دوره جدید به فضل الهی حتی یک مورد هم نمی‌توانید، سند داشته باشید، خلاف قوانین صورت گرفته باشد. بیان مسائل کلی و برون‌فکنی خارج از وظایف حرفه‌ای است.

15.  «سوءاستفاده شخصی»؛ در دوره ریاست جدید هیچ نوع سوءاستفاده شخصی وجود نداشته است. اگر در گذشته وجود داشته «بهتر است مسئولان سابق پاسخگو باشند».

16.  ایجاد «رانت» از درآمدهای سازمان؟!! در دوره دو ساله پایداری ریاست سازمان جلوی رانت‌خواران و ویژه خواران را گرفته است و اسناد و مدارک تماماً موجود است.

17.  ده درصد سازمان کجاست؟ اگر منظورتان کارگاه‌هایی که در حمایت از کنگره‌ها توسط معاونت پژوهشی وقت داده‌اند؛ جنبه حمایتی از کنگره‌های معتبر را داشته است. در تمام ادوار مرسوم بوده است. غیر از این سازمان بی‌اطلاع است.

18.  صدور مجوز به افراد غیر روان‌شناس و مشاور: این ادعا در دوره دوساله اخیر اتهام است . گذشته را رؤسای قبلی توضیح دهند.

19.  در رابطه با اینکه به شش هزار نفر پروانه داده‌اید و به سی هزار نفر نداده‌اید؛ اولاً ضوابطی است شورای مرکزی تعیین کرده است، بهتر است، شورای مرکزی توضیح دهد. اما از این سی هزار نفر بخش عمده‌ای مصاحبه مجدد دارند، بخشی هم مدارکشان نقص دارد و بخشی هم عدم آمادگی است و بقیه طبق ضوابط در حال انجام است. البته سازمان پیشنهاداتی جهت کاهش صف انتظار داده است. ای کاش سخنرانان که در ادوار قبلی مسئولیت داشتند، یک دفعه درآن زمان در این رابطه صحبت می‌کردند تا اینکه شائبه تبلیغاتی صحبت کردن رفع می‌شد.

20.  «سوءاستفاده از مقام و موقعیت» و اعضاء شورای مرکزی را مثال آوردند. صحت ندارد یک اتهام است.

21.  درباره وسایل نقلیه سازمان: در دوره مدیریت اخیر براساس قانون فقط معاونین خودرو در اختیار دارند؛ موتور هم در اختیار حفاظت است و کاملاً قانونی است. در همه سازمان‌ها و ادارات اینگونه است. لطفاً بررسی نمائید، معاونین سازمان نظام پزشکی چه امکاناتی دارند، چه میزان حقوق می‌گیرند، حق مدیریت و مزایای دیگر . معاونین سازمان یک ریال حقوق نمی‌گیرند. معاونین سازمان هیچ تعهدی نداده‌اند مجاناً کار کنند؛ گذشته را که اگر موردی هست رؤسای سابق توضیح باید بدهند.

22.  درباره تصادف یکی از خودروها و سرقت خودرو دیگر: سؤال این است، آیا خودرو سرقت نمی‌شود و یا تصادف نمی‌کند..؟!! یکی از خودروها در اختیار دبیر شورای مرکزی بوده است وجلوی منزل ایشان پارک بوده فردی به خودرو می‌زند. بعد خود آن فرد ماشین را بهتر از گذشته تعمیر و رنگ می‌نماید و در ادامه سازمان بدلیل افت قیمت احتمالی شکایت می‌کند؛ آیا غیر از این کاری باید می‌کردیم که اینقدر اهمیت داشته است در مجمع عمومی مطرح شود. یا خودرو درب منزل یکی از معاونین سرقت شده است. اقدامات قانونی صورت گرفته است و خودرو بیمه بدنه است، کل قیمت دریافت می‌شود آیا غیر از این باید کاری می‌کردیم که در مجمع مطرح فرمودید؟!! در رابطه با اینکه خودروی سازمان در شهر دیگری بوده است، در همان روزهای آغازین مدیریت اخیر طی بخشنامه خروج خودرو بدون برگه مأموریت از استان تهران و کرج ممنوع شده است. گذشته را رؤسای قبلی توضیح دهند.

23.  در رابطه با فرار مالیاتی، سرمایه‌گذاری، خرید باغ و سایر امور مالی و حیف و میل‌ها که بیان شد: شامل دوره مدیریت دکتر حاتمی نمی‌شود. رؤسای سابق توضیح دهند.

24.  در رابطه با «حق وکالت» عددهای نجومی را بیان نمودند که صحت ندارد. در دوره دکتر حاتمی کل پرونده‌ها که بعضا افراد دیگر از سازمان شکایت می‌کنند باید وکیل بگیریم یا تمبر باطل کنیم به 60 میلیون تومان نمی‌رسد. گذشته سازمان ربطی به وضعیت فعلی ندارد.

25.  در رابطه با سازمان بهزیستی: ایشان صورتجلسه‌ای را نشان دادند که امضاء آقای دکتر قبادی‌دانا، دکتر افروز، دکتر درتاج، دکتر حاتمی و یکی از معاونین بهزیستی می‌باشد. در آخرین جلسه‌ای که در سازمان بهزیستی داشتیم، دوستان در جلسه از جمله ریاست شورای مرکزی اصرار به امضا صورتجلسه داشتند. ریاست سازمان از امضاء اجتناب نمودند. همه ناراحت شدند و آقای قبادی‌دانا فرمودند: من دیگر با سازمان همکاری نمی‌کنم. آقای دکتر افروز اصرار نمودند. ریاست سازمان هوشمندانه با این شرط امضاء می‌کنم در شورای مرکزی مطرح و تأیید شود که در کنار امضاء این مطلب را قید شده است و تاکنون هم چون در شورای مرکزی تصویب نشده است، هیچ اقدامی نگردیده است؛ بهتر است با اعضاء صداقت داشته باشیم. بزرگترین امتیاز سازمان در این دوره این است که به هیچ نهادی امتیاز نداده است فقط امتیاز گرفته است. از طرف دیگر در ادامه سخنان خود فرمودند؛ مدیران فنی مراکز بهزیستی چرا می‌گویید، بیایند پروانه از سازمان بگیرند. نمی‌دانم کدام حرف را قبول کنیم، سازمان را واگذار کردیم یا اینکه چرا به مراکز بهزیستی پروانه نمی‌دهیم ...؟!! ملاحظه می شود نقاط قوت سازمان را سیاه‌نمایی می شود. همه می‌دانند در دو سال گذشته تمام نهادها و ارگان‌ها را مدیریت جدید منفعل نموده است و ارزش و اعتبار پروانه سازمان را بالا برده است.

26.  در رابطه با جعل «پروانه سازمان»: معاون انتظامی اقدام کردند و فرد خاطی را به دادگاه معرفی کردند. اینکه با امضاء رئیس دوره دوم و حضورا .. از خود ایشان سؤال کنید.

27.  «بسته‌های آموزشی» فروخته شده است. در زمان رئیس دوره سوم و مسئولیت یکی از سخنرانان اتفاق افتاده است. تا آنجا می‌دانیم، خود سخنران در سازمان در رابطه با این موضوع مورد مؤاخذه قرار گرفته است. البته وقتی یک آزمون برگزار می‌شود بایدسؤالات در سامانه قرار می‌گیرد. ای موضوع مربوط به گذشته است رؤسای قبلی توضیح دهند.

28.  «حاکمیت دروغ، پنهانکاری، سوءاستفاده و توهم»: فقط می‌توانیم بگوئیم، همین سخنرانی‌ها در مجمع مشمول این عرایض است .

29.  معاون آموزشی بیان کرده‌اند، دو نفر بازرس در پرداخت 10 درصد کارگاه منظم هستند. اولاً موردی در معاونت آموزشی وجود ندارد که شخصی حق کارگاه پرداخت نکرده باشد.  ثانیاً در مدت این چند سال بقیه مسئولان یا شورای مرکزی کارگاهی برگزار نکرده اند و بیشترین حجم کارگاه مربوط به هیأت بازرسان است و گاهی در تبلیغات از اسم بازرس سازمان نظام استفاده می شود؟

30.  مسئولیت سازمان با ملک پدری اشتباه گرفته شده است. البته این نوع ادبیات از یک نفر عضو هیات علمی دانشگاه  بعید است. اما دقیقاً مسئولان فعلی؛ سازمان را مانند خانه خود می دانند و از سازمان حفاظت می‌کنند و اجازه سوءاستفاده به رانت‌خواران و ویژه خواران و باج خواهان را نداده و نخواهند داد.

31.  درباره پرونده دادگاهی بعضی از بازرسان: در زمان رئیس دوره سوم محکوم شده بودند؛ به محض اینکه حکم آقای دکتر حاتمی به عنوان رئیس زده شد طی نامه ای به دادگاه اعلام گذشت نمودند. اما توجه داشته باشید، هیچ کس در قبال قانون مصون نیست؛ تخلف، جرم، نشر اکاذیب و اتهام اگر اتفاق بیافتد، اقدام نشود، تخلف محسوب می‌شود.

32.  درباره گواهی صلاحیت شغلی در زمان مدیریت دکتر حاتمی اتفاق نیفتاده است. بهتر است از مسئولین قبلی، سوال شود.

منبع : pcoiran

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی