توصیه هایی برای جمع بندی کنکور ارشد سراسری

 بسیاری از دوستان همراه با ازمون های مبحثی مطالعه انها هم تمام می شود. بعضی ها هم بیشتر مباحث را خوانده اند و بیشتر راه را رفته اند، آنها هم می توانند جمع بندی را شروع کنند.جای نگرانی نیست چون برنامه ریزی ها شخصی است و با دیگران مقایسه نمی شود. 

این دوستان باید برنامه ریزی شان را بر حسب اولویت ها و منابع مشخصی چیده باشند (که از مشاورشان در این زمینه کمک گرفته اند تا زمانشان را از دست ندهند) و توصیه می شود که نهایتا از اول فروردین جمع بندی را شروع کنند در عین حال که از الان دوره های روزانه را دارند.


نکته دوم اینکه، همیشه گفته ایم و باز هم می گوییم که آنچه می نویسیم یک قانون کلی نیست و بیشتر توصیه هایی است که به نظر می رسد برای اغلب دوستان با عادات مطالعاتی مختلف مفید است. اگر هم برنامه ای توصیه می کنیم بر همین اساس است، بنابراین همین جا ذکر کنم که بهترین راه این است که یا خودتان یا مشاوری که با او پیش رفته اید برنامه جمع بندی را بر اساس شخص خودتان مشخص کنید.سلامت و مهر

خوب از مقدمه که بگذریم به اصل بحث می رسیم. جمع بندی یعنی چی؟!

به نظر من جمع بندی یعنی همه چیز! یعنی انسجام دادن به هر آنچه که خوانده ایم و مشخص کردن تکلیفمان با آنچه نخوانده ایم! فکر میکنم از هر رتبه برتری که بپرسید دوره را مهم ترین قسمت کنکور می داند. کسی که خوب دوره نمی کند انگار هیچ چیزی نخوانده است. یک وجه مثبت هم دارد. نگرانی کسانی که فکر می کنند هیچ چیزی یادشان نیست، هر چه خوانده اند بی فایده بوده، همه سوالات برایشان آشناست اما درصدشان پایین است و از این دست نگرانی ها را برطرف می کند پس دوره بیشتر نگرانی هایتان را رفع خواهد کرد، آن بخشی را هم که رفع نمی کند طبیعی است!…

۱- خداحافظی با منابع متعددی که به شما چشمک می زنند!

همیشه تاکید کرده ایم که در ابتدای مسیر منابع تان را مشخص کنید، به آنها اعتماد کنید و مدام درگیر منابع تان نباشید. شما بر اساس سال های پیش منابع را مشخص کرده اید و در مصاحبه رتبه های برتر هم دیده اید که منابع یکسانی را می خوانید. پس به هیچ وجه در مورد منابعی که خوانده اید تردید نکنید. از این جهت می گویم که بعضی دوستان که الان در حال تست زنی هستند، بعضی تستها را در کنکور می بینند و بعد آن را در کتابی که خوانده اند پیدا نمی کنند! بله حتما همینطور است قرار نیست همه تست ها را جواب بدهید.

توصیه ما این است که در دوران جمع بندی به هیچ وجه منبعی اضافه نکنید، منبعی را تغییر ندهید و منبعی که قبلا خوانده اید را رها نکنید!! (بعضی دوستان هستند یک کتاب رو می خونند و بعد میرن سراغ یک کتاب دیگه. بعد هم ازشون میپپرسیم که خوب کتاب قبلی چی شد؟ میگه هیچی دیگه خوندمش! حالا میخام یکی دیگه بخونم!! گفتن اینم خوبه! یک مشاور دیگه گفت باید اینو میخوندی!).

تقریبا در همه دروس یک کتاب اصلی و یک مجموعه خلاصه کفایت می کند، مگر اینکه مشاورتان طبق شرایط و برنامه ریزی شما یک خلاصه کتاب دیگر هم به شما معرفی کرده باشد، یا برای درس خاصی منبعی اضافه کرده باشد ( مثلا بالینی). همچنین اگر به توصیه های قبلی توجه کرده باشید و خلاصه هایتان را به شکل تطبیقی خوانده باشید الان نیازی به برگشتن به کتاب اصلی ندارید و باید مدام همان خلاصه هایی که از کتاب دارید دوره کنید.

داخل پرانتز: این روزها این پیام هم زیاد شده است که” من تازه شروع کرده ام، چی بخونم؟”. باید بگم که دیر شروع کرده اید و من نمی تونم در این زمینه کمک زیادی بکنم. ولی سوال سختیه و پاسخ دادن بهش مسئولیت زاست. بعضی نمی تونند توی دو ماه و نیم خودشون رو به کنکور برسونند بعضی هم بسته به پایه و سرعت و این موارد شاید بتونند. پس نمیتونیم بگیم نه فایده ای نداره! هر کسی خودش مسئول تصمیم گیریش هست!  البته برای کتاب آسیب، توصیه من به خواندن کتاب گنجی هم هست که می توانند تنها مباحث مهم و پرتکرار را بخوانند.

۲- اولویت بندی مباحث مهم و پرتکرار طبق کنکورهای سال های اخیر

الان زمانی است که شما کل کتابتان را خوانده اید و به همه عناوین و مباحث اشراف دارید. هیچ وقت در دور اول توصیه نکرده ایم که مباحث را اولویت بندی کنید چون اصولا کتاب ها در فصولشان نظمی دارند و انسجام کتاب را حفظ کرده ایم. اما الان خودتان به کتاب مسلط هستید. می توانیم مباحث را به شکلی جابجا کنیم که اولویت ها حفظ شود تا اگر زمانتان محدود شد اولویت های مهم را با خیال راحت خوانده باشید. پس توصیه می کنم لیستی از مباحث همه دروس تهیه کنید و آنها را اولویت بندی کنید. مباحثی هم که خودتان در آزمون های آزمایشی احساس ضعف زیادی در آنها می کنید می تواند جزو اولویت ها باشد. نکته دیگر اینکه شما دیگه نیازی نیست که با آزمون جامع هماهنگ بشین چون قطعا نمیتونید برای یک آزمون جامع کل مباحث رو دوره کنید، با همان مواردی که دوره می کنید سر جلسه حاضر بشید.

 

۳- برنامه ریزی مبحث محور، نه زمان محور (این یک برنامه پیشنهادی است)

برای اینکه برنامه تان منسجم باشد، ابتدا مبحث مشخص شده یک درس را بخوانید (هر چند ساعت یا روز که طول کشید) بعد سراغ مبحث درس بعدی بروید. مثلا فرضا اولویت اول شما برای رشد پیاژه، برای اسیب اختلال شخصیت، و به همین ترتیب برای سایر دروس است. ابتدا پیاژه را بخوانید هر موقع تمام شد و کامل جمع شد، سراغ اختلالات شخصیت بروید و بعد از آن سراغ درس بعدی (ترتیب دروس هم فرقی نمی کند). اولویت اول همه دروس که تمام شد  (هر چند روز که طول کشید) دوباره مجدد شروع کنید و مبحث دوم هر درس را به همین شکل بخوانید. چرا نمی گوییم که اول کل مباحث رشد را بخوانید و بعد بروید سراغ کل درس بعدی؟؟ شخصا هیچ وقت این روش را توصیه نکرده ام و نمی کنم. چون معتقدم همه دروس باید با هم پیش برود تا نگرانی از ماندن مباحث سایر دروس نباشد. به شکل فوق که می خوانیم می دانیم که در حال پیش بردن و جمع بندی مباحث مهم هر درس هستیم. یک نکته اینکه، برای فیزیولوژی  در کنار جمع بندی که برایش انجام می دهید، حتما هر روز این درس را مرور کنید.سلامت و مهر

۴- خواندن مباحث مرتبط در کنار یگدیگر

مباحث را به شکلی بچینید که مباحث مرتبط با هم در کنار هم قرار بگیرند. مثلا در رشد گزل و والن، فروید و آنافروید، پیاژه و ویگوتسکی، اریکسون و سایر نظریه های روانی اجتماعی، اشپیتز و هارتمن و …. به هم شبیه یا مرتبط هستند و گاهی سوالات مقایسه ای دارند، پس بهتر است که کنار هم جمع بندی شوند و به شکل مقایسه ای خوانده شوند. پس در تهیه لیست مباحث خود در یک درس این موضوع را رعایت کنید. همچنین ممکن است در دروس دیگر هم مباحث مرتبطی وجود داشته باشد که  بتوانید این مباحث را کنار هم بگذارید. مثلا در برنامه تان نظریه فروید در رشد را با نظریه روان پویشی در بالینی در یک چرخه بگذارید (منظورم از چرخه همان چیزی است که بالا توضیح دادم  ) یا هفته ای که اختلال خواب را از آسیب می خوانید بخش خواب و بیداری فیزیولوژی را هم بخوانید. (همه مباحث را که قطعا نمیتوانید به این شکل بخوانید منظور این هست که می توانید چنین مطالب مرتبطی را نزدیک هم بگذارید).

۵- تست زنی

هر چه بیشتر تست بزنید بهتر است. تست های ارشد و دکتری آزاد ، تست های دکتری سراسری و در درجه آخر بهداشت هم حتی کمک کننده هستند . فقط حواستان باشد که اگر سوالی را نتوانستید پاسخ دهید در درجه اول به خودتان نسبت ندهید چون منابع متفاوتی هم دارند. همچنین تست های تالیفی را بخوانید تا به تسلط خودتان در آن کتاب خاص مطمئن شوید.  تست های آزمون های آزمایشی را هم که حتما بخوانید و تحلیل کنید و باز هم حواستان به غلط های این آزمون ها باشد و تا به منطق و منبعی برای جوابی که می خوانید نرسیده اید از سوال نگذرید. می دانیم که در این کتاب ها غلط های زیادی در گزینه های درست وجود دارد از این رو آقای فرمانی در حال تهیه مجموعه تست های ارشد همراه با پاسخ تشریحی هستند که تا آخر سال آماده خواهد شد و می توانید برای دوره استفاده کنید.

۶- و اما چطور جمع بندی کنم؟؟

مجدد هایلایت و خلاصه هایتان را می خوانید و مطالب برجسته تر و مهم تر را با رنگ دیگری مشخص می کنید. چون تست زنی هم می کنید می توانید ببینید که نگاه طراح ها بیشتر به چه مطالبی هست! هر چه هست از منابعی که برای آن مبحث مشخص کرده اید بخوانید و تست هایش را بزنید. اما بهتر است که به فکر هفته های اخر کنکورتان هم باشید! در آن زمان محدود نمی توانید مجدد همه کتابتان را دوره کنید. حالا که همه مفاهیم را فهمیده اید و با دوره مجدد مهم ترین مطالب فقط باقی مانده ، من توصیه میکنم برای مخصوصا مباحثی که فرار هستند، به هم شبیه هستند و …یک برگه داشته باشید و تمام نکاتی که به نظرتان می رسد در هفته های اخر نیاز دارید که به شکل نکته وار بخوانید را یادداشت کنید (قطعا برای همه مباحث و دروس امکان پذیر نیست، برای مباحثی که خودتان تشخیص می دهید فرار است، خیلی حفظی است یا شما در آن مشکل دارید). .منظورم خلاصه نویسی مجدد نیست! فقط کلیدواژه های مهم یا نکات خیلی فرار تَکرار میکنم کلید واژه و فقط مطالب فرار! مثلا برای همین گزل و والن ممکن است مراحلشان را با هم اشتباه کنید . در یک برگه مراحل این دو و چند نکته بسیار فرار دیگر رو یاداشت کنید . به شکلی که وقتی به اون کلمه نگاه می کنید باقی مطالب به خاطرتون بیاد. این برگه رو برای توضیح و اینها نمی نویسید چون انتظار میره که توضیحات و مفاهیم را به خوبی بدانید این برگه صرفا یک جور یادآوری کلیدواژه ها و تلنگر زدن به شماست. حالا اگر نزدیک کنکور احیانا به کلیدواژه ای نگاه کردید و خاطرتان نیامد یک سری به جزوه می زنید. یک عالمه برگه جمع نکنید برای نزدیک کنکور، فقط مطالبی که همیشه فراموش می کنید   مثلا من اینها رو داشتم: یک برگه برای انواع هورمون ها و انتقال دهنده ها – یک برگه برای مراحل و دوره های پیاژه و کلیدواژه های هر مرحله – فرمول های آمار –  انتقال دهنده های درگیر در بیماری ها، بعضی از انواع عقب ماندگیها که به هم شبیه بودند و  علایم و کروموزم درگیر در اونها، و غیره… . اما از آنجا که این روش به نوعی بدیع است ، اما ممکن است برای همه مناسب نباشد مثلا برای کسانی که نمی توانند حین درس خواندن بنویسند، تشخیص کلیدواژه و نکات فرار برایشان مشکل تر است، به نظرشان این کار وقت گیر است و خیلی کند هستند و …پس در این زمینه با مشاورتان مشورت کنید.

۷- روزی چند ساعت؟؟

این سوال برای کسی که در دوران جمع بندی هست سوال خوبی نیست اما جالبه که جزو شایع ترین سوال هاست. جواب من هم این هست: هر چقدر میتونی فقط به شکلی که به خودت نامهربانی نکنی (استراحت و تفریح و ارتباطات و غیره باید حفظ شود، مگر اینکه اینقدر شخص درون گرایی هستید که اصلا به اینها نیاز ندارید ولی حتی آدم های درون گرا هم به استراحت نیاز دارند ). مخصوصا خواب به موقع و به اندازه، و تغذیه مناسب رو فراموش نکنید. درسته که ارتباطات و تفریح و اینها کمتر از همیشه میشه اما بهتر هست که قطع نشه. تنها چیزی که توصیه میکنم ارتباط تون رو باهاش قطع کنید دنیای مجازی است!! (به جز کانال هایی که مطالب کنکوری میگذارند اون هم در ساعت مشخصی از روز). حتی گروه ها رو هم توصیه نمی کنم چون نیازی به ارتباط داوطلبان به این شکل نمی بینم (مضراتی بیشتر از محاسنش داره). اصلا من نمی دونم گوشی روی میز مطالعه یک داوطلب کنکوری چیکار میکنه؟ در ضمن نوسان اصلا غیرطبیعی نیست بنابراین اگر واقعا خسته بودید و احساس کردید که نمی تونید درس بخونید بهتر هست که استراحت کنید. چون وقتی به جسم و روان خودتون اهمیت نمیدین اونها هم به شما اهمیت نخواهند داد و پا به پای شما تا کنکور پیش نخواهند آمد!!

در هفته هایی که پیش رو دارید، کنارتون هستیم و به همراهیتون می بالیم. مهم تلاش شماست و حرکت شما به سمتی که می خواهید و بس!

تجارب دانشجویان موفق  ارشد روانشناسی

salamatomehr

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی