نکات کلیدی انتخاب رشته کنکور98

نکات کلیدی انتخاب رشته کنکور98

 پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری 98 توسط سازمان سنجش آموزش کشور ، داوطلبانی که در این آزمون ثبت نام نموده اند ، باید برای انتخاب رشته خود اقدام نمایند. به همین منظور دفترچه ای تحت عنوان دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری توسط سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می شود و داوطلبان باید با مراجعه به سایت اینترنتی این سازمان ، دفترچه انتخاب رشته گروه آزمایشی خود را دریافت نمایند.

مرحله انتخاب رشته مهم ترین تاثیر را برای پذیرش در دانشگاه دارد ، بنابراین باید با اطلاع از تمام جزئیات مربوطه ، یک انتخاب رشته اصولی داشته باشید. در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ، مهم ترین سوالی که ممکن است برای داوطلبان ایجاد شود این است که چگونه یک انتخاب رشته درست داشته باشیم تا در رشته مورد علاقه خود پذیرفته شویم ؟ به همین منظور مطلب زیر فراهم شده است تا راهنما و پاسخگوی سوالات شما باشد.

 داوطلبان بایستی به ترتیب مراحل زیر انتخاب رشته خود را انجام دهند :

    ورود به سایت انتخاب رشته کنکور به نشانی sanjesh.org
    دانلود دفترچه انتخاب رشته گروه آزمایشی که در آن شرکت کرده اید.
    انتخاب کدرشته های مورد علاقه از دفترچه و یادداشت نمودن آن ها
    تکمیل فرم پیش نویسی که در انتهای دفترچه قرار داده شده است (برای کاهش خطا در زمان وارد کردن اطلاعات در سامانه)
    در این مرحله بر روی لینک فعال شده “انتخاب رشته کنکور سراسری” کلیک نموده و فرم انتخاب رشته را دریافت نمایید.
    حال فرم انتخاب رشته را با توجه به فرم پیش نویس ، تکمیل نمایید.
    پس از درج کد رشته ها در فرم ، بار دیگر آن ها را کنترل کنید و سپس بر روی گزینه تائید کلیک نمایید.


    در پایان تمام مراحل از فرم انتخاب رشته و کدپیگیری ارائه شده توسط سامانه پرینت تهیه کنید.

 



مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 98

در دفترچه انتخاب رشته کنکور 98 کد رشته های تحصیلی دانشگاه های روزانه ، نوبت دوم ، غیرانتفاعی ، پیام نور ، پردیس خودگردان و… قرار داده شده است که داوطلبان مجاز به انتخاب حداکثر 150 کد رشته می باشند. داوطلبان باید بر اساس رتبه و ترازی که در زیر گروه های مختلف کسب کرده اند ، برای انتخاب رشته اقدام نمایند. علاوه بر آن ، به وضعیت مجاز بودن برای انتخاب رشته دانشگاه های مختلف باید توجه شود و اگر داوطلبی مجاز به تحصیل در دانشگاه روزانه و نوبت دوم نشده باشد ، حق انتخاب رشته های تحصیلی این دانشگاه ها را نخواهد داشت.


نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته

انتخاب های خوش بینانه :

20 درصد از انتخاب های اول به بخش خوش بینانه اختصاص داده می شود. در واقع این انتخاب ها بدون توجه به رتبه و تراز داوطلب می باشد و فقط علاقه داوطلب به تحصیل در این رشته ها ، در نظر گرفته می شود.

انتخاب های منطقی :

انتخاب های منطقی شامل رشته هایی می باشد که با توجه به رتبه و تراز دوطلب ، شانس پذیرش در این رشته ها معقول می باشد. در ضمن بیشترین انتخاب ها باید به این بخش اختصاص داده شود.

انتخاب های بدبینانه :

اگر داوطلبی در هیچ یک از انتخاب های خوش بینانه و واقع بینانه خود پذیرفته نشود ، انتخاب های بدبینانه او بررسی می شود. در بخش بدبینانه رشته هایی قرار داده می شود که شانس پذیرش داوطلب در آن ها بالا می باشد.


چه فاکتورهایی را باید برای انتخاب رشته در نظر داشته باشیم

علاقه : مهم ترین فاکتور برای انتخاب رشته ، توجه به علاقه داوطلب است. ممکن است شما به رشته ای علاقه داشته باشید اما این علاقه فقط در نگاه کلی و بدون هیچ شناختی از آن رشته است. برای مثال برای رشته های علوم پزشکی باید روحیه کار در بیمارستان را داشته باشید یا رشته های فنی و مهندسی نیازمند یک ذهن فعال و دقیق است. بنابراین با تحقیق در مورد رشته مورد نظرتان ، انتخاب رشته اصولی انجام دهید.سلامت و مهر

مسافت و دوری دانشگاه : تحصیل در استانی دور از استان محل زندگی ، دارای هزینه های زیاد رفت و آمد ، هزینه اقامت در خوابگاه ، وجود اختلافات فرهنگی میان دو استان ، کمبود امکانات ، دوری از خانواده و … می باشد که باید همه ی این موارد را در نظر داشته باشید.

شهریه دانشگاه : همه ی دانشگاه ها به جز دانشگاه های روزانه ، دارای شهریه می باشند. بنابراین با توجه به توان مالی که دارید ، دانشگاه هایی را انتخاب کنید که می توانید شهریه آن را پرداخت نمایید.

بازار کار : اگر هدف شما از تحصیل در یک رشته خاص وارد شدن به بازار کار آن رشته می باشد ، بنابراین در زمان انتخاب رشته باید بازار کار را نیز در نظر بگیرید. در این زمینه می توانید برای آشنایی بیشتر از شاغلین مرتبط با رشته موردنظرتان راهنمایی دریافت کنید.


تاثیر انواع سهمیه ها در انتخاب رشته کنکور سراسری

برای انتخاب رشته کنکور سراسری ، سهمیه های مختلفی تاثیر گذار می باشد و به دلیل آنکه اکثر داوطلبان اطلاعات کافی در ارتباط با سهمیه ها ندارند ، در ادامه مطلب قصد داریم به جزئیات مربوط به انواع سهمیه ها بپردازیم.

سهمیه مناطق : مناطق مختلف کشور از لحاظ امکانات آموزشی و سطح رفاه ، به سه منطقه تقسیم می شوند ؛ مناطق و مرکز استان ها جزء منطقه 1 ، مناطق نیمه پیشرفته و شهرستان ها جزء منطقه 2 و مناطق با امکانات کم و روستاها جزء منطقه 3 دسته بندی می شوند. البته منطقه آموزشی شما براساس محل تحصیل 3 سال آخر دوره دبیرستانتان تعیین می شود.

نحوه گزینش دانشجو از هر کدام از مناطق بدین صورت است که اگر 35 درصد کل سهمیه مربوط به منطقه 1 ، 30 درصد کل سهمیه مربوط به منطقه 2 و 35 درصد سهمیه مربوط به منطقه 3 باشد ، بنابراین 35 درصد ظرفیت رشته ها به داوطلبان منطقه 1 ، 30 درصد ظرفیت رشته ها به داوطلبان منطقه 2 و 35 درصد ظرفیت رشته ها به داوطلبان منطقه 3 اختصاص می یابد.

سهمیه 25 درصدی : 25 درصد ظرفیت هر کد رشته در هر دانشگاهی به دارندگان سهمیه 25 درصدی اختصاص دارد. «همسر و فرزندان شهدا» ، «آزادگان و همسر و فرزندان آنها» ، «جانبازان 25% و بالاتر و همسر و فرزندان آنها» مشمول سهمیه 25 درصدی می باشند.

سهمیه 5 درصدی : 5 درصد ظرفیت هر کد رشته در هر دانشگاهی به داوطلبان دارای سهمیه 5 درصدی اختصاص دارد. «جانبازان زیر 25% و همسرو فرزندان آنها» ، «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه درجبهه » شامل سهمیه 5 درصدی می باشند.

سهمیه بهیاری : 5 درصد از ظرفیت رشته پرستاری به داوطلبان دارای دیپلم نظام قدیم با نظام جدید رشته بهیاری که دارای 3 سال سابقه کاری مرتبط در مراکز درمانی می باشند ، اختصاص دارد که البته این سهمیه فقط به داوطلبان استان بومی تعلق دارد ، به عبارت دیگر هر داوطلب فقط می تواند رشته ی پرستاری ارائه شده در استان بومی خود را انتخاب نماید. (منظور از استان بومی استان محل خدمت می باشد)

سهمیه کارمندی : 10 درصد از ظرفیت رشته های ارائه شده در دانشگاه شبانه (نوبت دوم) ، به کارمندان رسمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری تعلق دارد که البته این سهمیه مخصوص داوطلبان بومی استان که دارای حداکثر سن 35 سال تمام هستند ، می باشد.

  اطلاعات جامع از تاثیر سهمیه مناطق، ایثارگران، جانبازان، خانواده شهدا و رزمندگان در کنکور سراسری 98

یکی از نکات مهم در رابطه با کنکور سراسری ، میزان اعمال سهمیه ها می باشد. چرا که تاثیر بسزایی برای قبولی داوطلبان در انتخاب رشته  کنکور سراسری دارد. یکی از اهداف اعمال سهمیه ایجاد برابری و عدالت برای پذیرش داوطلبانی است که به امکانات آموزشی دسترسی چندانی ندارند. کنکور سراسری شامل سهمیه های مختلف سهمیه مناطق ، رزمندگان و ایثارگران ، خانواده شهدا ، بهیاری و … می باشد که در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری به طور کامل در خصوص هر یک از این سهمیه ها توضیح داده شده است.


تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری 98

پرجمعیت ترین سهمیه در کنکور سراسری ، سهمیه مناطق است و حدود 95 درصد داوطلبان را به خود اختصاص داده است که شامل سه سهمیه مختلف ( سهمیه منطقه 1 ، سهمیه منطقه 2 و سهمیه منطقه 3 ) می باشد ، در واقع این تقسیم بندی براساس محل زندگی داوطلبان دسته بندی می شود. شهرهای بزرگ و پیشرفته و در واقع مراکز استان ها منطقه 1 ، مناطق نیمه پیشرفته منطقه 2 و شهرهای محروم که دسترسی چندانی به امکانات آموزشی ندارند ، جزء منطقه 3 محسوب می شوند. شرکت کنندگان آزمون سراسری ، براساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه خود ، جزء یکی از سهمیه های مناطق یک ، دو یا سه محسوب می گردند. به عبارت دیگر دانش آموزان رشته های ریاضی ، تجربی و علوم انسانی بر اساس بخش محل اخذ مدرک دوم و سوم دبیرستان و مدرک پیش دانشگاهی و دانش آموزان رشته های فنی حرفه ای و کاردانش بر اساس بخش محل اخذ مدرک اول ، دوم و سوم دبیرستان ، جزء یکی از سهمیه های مناطق سه گانه محسوب می شوند.

                                          

         

 

**سایر منـاطقی کـه در جداول شماره 2 و 3 ارائه نشده اند، دارای سهمیه منطقه سه هستند**

    اگر داوطلب یک سال از سال های آخر تحصیل خود را در یکی از مناطق و دو سال بعد را در منطقه ی دیگری گذرانده باشد ، در اعمال سهمیه منطقه ی مرفه تر به عنوان منطقه ی اصلی محسوب می شود.
    داوطلبانی که 2 سال آخر تحصیل خود را خارج از کشور گذرانده باشند ، به عنوان داوطلب منطقه ی 3 محسوب می شوند.
    داوطلبان دارای معلولیت نیز جزء سهمیه منطقه 3 محسوب می گردند.

                           

            نحوه اختصاص سهمیه مناطق به داوطلبان کنکور سراسری به چه صورت می باشد؟

به دلیل آنکه داوطلبان کنکور سراسری از امکانات آموزشی یکسان برخوردار نمی باشند ، ظرفیت هر یک از رشته های دانشگاهی را براساس تعداد شرکت کنندگان هر منطقه تقسیم بندی می کنند. برای مثال اگر ظرفیت یک کد رشته محل 100 نفر باشد و تعداد داوطلبان مناطق 1 ، 2 و 3 به ترتیب 35 ، 45 و 20 درصد باشد ، بنابراین انتظار می رود 35 درصد از ظرفیت رشته به داوطلبان منطقه 1 ، 45 درصد از ظرفیت رشته به داوطلبان منطقه 2 و 20 درصد از ظرفیت رشته به داوطلبان منطقه 3 اختصاص یابد. بنابراین بر اساس این تقسیم بندی ، داوطلبان هر منطقه صرفا با داوطلبان منطقه خود در رقابت هستند نه با داوطلبان مناطق دیگر.salamatomehr


تاثیر سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری 98

رزمندگانی که از تاریخ 31 شهریور ماه 59 الی 31 شهریور ماه 67 به مدت 6 ماه متوالی یا متناوب و به صورت داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه حضور داشته اند ، می توانند از سهمیه رزمندگان استفاده کنند بدین صورت که باید 75 درصد نمره آخرین نفر قبولی را کسب نمایند تا مشمول این سهمیه شوند. این دسته از داوطلبان باید با مراجعه به ارگان های ذیربط کد پیگیری 12 رقمی را دریافت و درفرم ثبت نام خود درج نمایند.

    نیروهای فعال بسیجی و بسیجیان عادی مشمول سهمیه رزمندگان نمی شوند.
    کارمندان رسمی ارتش در صورت داشتن حداقل 8 ماه حضور در جبهه و سربازان وظیفه در صورت داشتن حداقل 12 ماه حضور در جبهه ، مشمول سهمیه رزمندگان می باشند.
    داوطلبانی که در دوران جنگ تحمیلی از کارکنان رسمی ، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بوده اند ، در صورت داشتن حداقل 6 ماه سابقه خدمت پیوسته و 9 ماه سابقه خدمت ناپیوسته ، می توانند از سهمیه رزمندگان استفاده کنند.

تاثیر سهمیه جانبازان و ایثارگران در کنکور سراسری 98

بر اساس قوانین موجود در کنکور سراسری ، 25 درصد از ظرفیت هر کد رشته محل به همسر و فرزندان شهدا ، آزادگان و همسر و فرزندان آن ها ، جانبازان 25 درصد و بالاتر ، همسر و فرزندان آن ها اختصاص دارد. همچنین 5 درصد ظرفیت هر کد رشته محل به جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها ، همسر و فرزندان رزمندگان به حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد.

    داوطلبان دارای سهمیه جانبازان و ایثارگران باید با مراجعه به سازمان های مربوطه ، کد پیگیری 12 رقمی مربوط به سهمیه خود را دریافت کنند. برای اطلاع از نحوه ی دریافت کد ایثارگری ارتش و سپاه بر روی لینک کلیک کنید.
    درصورتی که ظرفیت سهیمه 25 درصدی توسط داوطلبان دارای این سهمیه تکمیل نگردد ، از داوطلبان دارایسهمیه 5 درصد ایثارگران  درصدی که حد نصاب لازم را داشته باشند ، گزینش انجام می شود.
    این دسته از داوطلبان باید 70 درصد نمره آخرین نفر قبولی را کسب کنند تا مجاز به استفاده از سهمیه خود باشند.

تاثیر سهمیه خانواده شهدا در کنکور 98

خانوانده محترم شهدا اعم از همسران و فرزندان شهدا ، پدر ، مادر ، برادر و خواهر شهید ، مشمول این سهمیه می گردند. یکی از شروط تعلق گرفتن این سهمیه به خانواده شهدا  این است که داوطلب می بایست 70 درصد نمره آخرین فرد قبولی را کسب نماید تا سهمیه برای او اعمال گردد. ذکر این نکته ضروری است که سهمیه خانواده شهدا همانند سهمیه مناطق فقط برای کد رشته محل هایی که داوطلب بومی آنجا می باشد ، اعمال می گردد.


تاثیر سهمیه بهیاران در کنکور سراسری 98

داوطلبان دارای دیپلم نظام قدیم یا نظام جدید رشته بهیاری ، می توانند با استفاده از سهمیه بهیاری برای ورود به رشته پرستاری اقدام کنند. نحوه اختصاص سهمیه بهیاری به داوطلبان دارای شرایط بدین صورت است که 5 درصد ظرفیت رشته پرستاری در مقطع کارشناسی پیوسته به این دسته از داوطلبان اختصاص دارد.

    دارا بودن مدرک پیش دانشگاهی برای دارندگان دیپلم بهیاری نظام جدید ، الزامی می باشد.
    دارا بودن 3 سال سابقه خدمت بهیاری در مراکز دولتی و غیر دولتی استان محل خدمت الزامی است.
    داوطلبانی که متقاضی استفاده از این سهمیه می باشند ، باید در فرم ثبت نام خود بند مربوط به سهمیه بهیاری را فعال نمایند.

تاثیر سهمیه بسیج در کنکور سراسری 98

در کنکور سراسری برای داوطلبانی که دارای کارت بسیج فعال می باشند ، سهمیه ای در نظر گرفته نشده است و داوطلبان بسیجی تنها برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد می توانند از این سهمیه استفاده کنند. نحوه استفاده از سهمیه بسیج در کنکور دانشگاه آزاد بدین صورت است که داوطلب حداقل باید 100 امتیاز داشته باشد و ملاک امتیاز ها به صورت زیر است:

    در ازای هر ماه عضویت عادی 1 امتیاز
    در ازای هر ماه عضویت فعال 2/5 امتیاز
    در ازای هر ماه عضویت در شورای پایگاه 3/5 امتیاز
    در ازای هر ماه عضویت در شورای حوزه 4 امتیاز

بر اساس امتیاز بندی فوق ، داوطلبانی که دارای 100 امتیاز می باشند ، باید با مراجعه به سپاه پاسداران منطقه خود کد 12 رقمی مربوطه را دریافت کنند و در فرم انتخاب رشته دانشگاه آزاد درج نمایند. داوطلبان دارای سهمیه بسیج فعال باید 90 درصد نمره آخرین نفر قبولی در رشته های غیرعلوم پزشکی و 95 درصد نمره آخرین نفر قبولی در رشته های پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی کسب نمایند تا مجاز به استفاده از سهمیه خود شوند.


منظور از رشته های بومی و کشوری در انتخاب رشته کنکور سراسری 98

رشته های کشوری :

ظرفیت رشته های کشوری به نسبت هر یک از سهمیه های مناطق 1 ، 2 ، 3 و خانواده شهدا در میان داوطلبان توزیع می شود. در واقع رشته های کشوری اختصاص به گروه خاصی ندارد و همه ی داوطلبان با توجه به سهمیه ای که دارند ، از آن بهره مند می شوند.

رشته های بومی :

در شته محل هایی که نوع گزینش آن ها به صورت بومی می باشد (قطبی ، ناحیه ای ، استانی) 80 درصد ظرفیت رشته به داوطلبان بومی آن منطقه و 20 درصد ظرفیت به سایر داوطلبان اختصاص دارد. برای آنکه بهتر متوجه شوید به 2 جدول زیر توجه نمایید:


نواحی بومی
    
استان های تابعه
ناحیه یک     البرز ، تهران ، زنجان ، سمنان ، قزوین ، قم ، مرکزی
ناحیه دو     آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، اردبیل
ناحیه سه     اصفهان ، چهارمحال و بختیاری ، یزد
ناحیه چهار     سیستان و بلوچستان ، کرمان
ناحیه پنج     بوشهر ، فارس ، کهگیلویه و بویراحمد ، هرمزگان
ناحیه شش     کردستان ، کرمانشاه ، همدان
ناحیه هفت     ایلام ، خوزستان ، لرستان
ناحیه هشت     خراسان رضوی ، خراسان شمالی ، خراسان جنوبی
ناحیه نه     گلستان ، گیلان ، مازندران


قطب های بومی
    
استان های تابعه
قطب یک     البرز ، تهران ، زنجان ، سمنان ، قزوین ، قم ، مرکزی ، گلستان ، گیلان ، مازندران
قطب دو     سیستان و بلوچستان ، کرمان ، خراسان رضوی ، خراسان شمالی ، خراسان جنوبی
قطب سه     آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، اردبیل ، کردستان ، کرمانشاه ، همدان
قطب چهار     اصفهان ، ایلام ، چهارمحال و بختیاری ، یزد ، خوزستان ، لرستان
قطب پنج     بوشهر ، فارس ، کهگیلویه و بویراحمد ، هرمزگان

جداول فوق در دفترچه انتخاب رشته کنکور موجود می باشد و این تقسیم بندی توسط سازمان سنجش آموزش کشور صورت گرفته است. برای مثال اگر استان شما یکی از استان های قطب پنج باشد ، 80 درصد از ظرفیت رشته های قطبی این استان ها (بوشهر ، فارس ، کهگیلویه و بویراحمد ، هرمزگان) متعلق به شماست و 20 درصد ظرفیت میان داوطلبان سایر قطب ها تقسیم می شود.


منظور از رشته های نیمه متمرکز در انتخاب رشته کنکور سراسری 98

پذیرش در رشته های با کنکور دانشگاه های سراسری و موسسات آموزش عالی به دو صورت متمرکز و نیمه متمرکز انجام می گیرد. در روش متمرکز فقط رتبه و تراز کسب شده در آزمون ملاک پذیرش می باشد و عوامل دیگری مانند مصاحبه یا معاینات پزشکی در این روش جذب دانشجو تاثیر ندارد.

اما پذیرش در رشته های نیمه متمرکز تحت شرایط خاص و فقط با انجام مصاحبه و سایر مراحل گزینش امکان پذیر است. داوطلبانی که رشته های نیمه متمرکز را در فرم انتخاب رشته خود قرار داده اند ، چنانچه نمره و حدنصاب لازم را برای پذیرش در آن ها را داشته باشند ، برای انجام مصاحبه علمی دعوت خواهند شد و اگر در این مرحله نیز نمره لازم را به دست آورند ، پذیرش آن ها قطعی خواهد شد.

شما می توانید رشته های نیمه متمرکز را در هر کدام از انتخاب های 1 تا 150 خود قرار دهید ، اما همانطور که می دانید نحوه بررسی فرم انتخاب رشته بدین صورت است که از ابتدای فرم رشته ها به ترتیب مورد بررسی قرار می گیرد و اگر در رشته ای نمره لازم را دارا باشید ، در همان رشته نیز قبول می شوید. بنابراین اگر رشته های متمرکز را قبل از رشته نیمه متمرکز قرار دهید و در همان رشته متمرکر نمره لازم را داشته باشید ، دیگر برای مصاحبه رشته نیمه متمرکز دعوت نخواهید شد. لذا توصیه می شود در ابتدای فرم انتخاب رشته خود ، رشته های نیمه متمرکز را قرار دهید تا در صورت احراز شرایط ، برای مصاحبه دعوت شوید.

رشته های نیمه متمرکز در دانشگاه های شاهد ، فرهنگیان و … ارائه می شود و می توانید برای اطلاع از اسامی این رشته ها ، دفترچه انتخاب رشته گروه آزمایشی خود را مطالعه نمایید. توجه داشته باشید که از نظر تعداد برای انتخاب رشته های نیمه متمرکز هیچ محدودیتی وجود ندارد اما در نهایت برای مصاحبه دو رشته دعوت می شوید.


دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 98

چند روز قبل از آغاز فرایند انتخاب رشته کنکور سراسری ، دفترچه انتخاب رشته در سایت سنجش قرار داده می شود و محتویات این دفترچه شامل مواردی مانند شرایط و ضوابط کلی پذیرش دانشجو ، نحوه انتخاب رشته ، تاثیر انواع سهمیه ها در پذیرش دانشجو ، کد رشته های ارائه شده در دانشگاه های سراسری ، نوبت دوم ، غیرانتفاعی و … می باشد. همچنین ظرفیت هر یک از رشته های دانشگاهی نیز در این دفترچه قید شده است.

دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی 98
دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی 98
دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری انسانی 98
دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری هنر و زبان های خارجی 98

 توجه داشته باشید که حتما دفترچه انتخاب رشته مربوط به گروه آزمایشی خود را دانلود و مطالعه کنید.

دانلود  دفترچه و انتخاب رشته سامانه های آزمون سراسری سال1398 ( رشته های با آزمون - صرفا براساس سوابق تحصیلی)

لازم به ذکر است که دفترچه انتخاب رشته آزاد به طور جداگانه و از طریق سایت azmoon.org منتشر می شود.

نکات مهم در خصوص انتخاب رشته کنکور سراسری 98

    همه ی داوطلبانی که ثبت نام کنکور سراسری را انجام داده اند ( اعم از داوطلبانی که در روز برگزاری آزمون حضور داشته اند یا خیر ) مجاز به انجام انتخاب رشته می باشند.
    برای انتخاب رشته وضعیت مجاز بودن خود را در نظر بگیرید و از انتخاب رشته در گروه های آزمایشی و دوره هایی که مجاز نمی باشید ، خودداری نمایید.
    داوطلبانی که علاقمند به تحصیل در دانشگاه غیرانتفاعی و پیام نور می باشند ، بایستی با واریز هزینه جداگانه در سایت سنجش ، برای انتخاب رشته در این دانشگاه ها اقدام نمایند.
    داوطلبانی که در 2 یا 3 گروه آزمایشی شرکت نموده اند ، در زمان انتخاب رشته کنکور 98 فقط مجاز به انتخاب 150 کد رشته می باشند یعنی باید 150 انتخاب خود را در میان گروه های آزمایشی که شرکت کرده اند ، تقسیم نمایند.
    در پایان مراحل انتخاب رشته ، یک کدپیگیری 15 رقمی به شما ارائه داده می شود و در صورت عدم ارائه این کد ، انتخاب رشته شما به پایان نرسیده است.
     انتخاب رشته دانشگاه آزاد 98 از سایر دانشگاه ها مجزا می باشد و برای انتخاب رشته این دانشگاه بایستی به سایت azmoon.org مراجعه نمایید.

 

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی