دلایل سرد مزاجی جنسی برخی زنان پس از زایمان

یکی از موارد شایع در مشکلات جنسی و زناشویی سرد مزاجی زن پس دوران حاملگی و زایمان می باشد. 

این سرد مزاجی می تواند دلایل فیزیولوژیک و یا روانشناختی داشته باشد. 

  در هر حال درک این موضوع که فرایند زایمان موضوعی مهم، پیچیده، و در عین حال متحول کننده دنیای فیزیکی و روانی زن می باشد، مهمترین گامی است که برای شروع درمان اختلالات جنسی پس از زایمان میتوان برداشت.

سرد مزاجی جنسی زنان - سلامت و مهر


 

دلایل فیزیولوژیک

·         بهم خوردن میزان ترشح هورمون جنسی که موجب تحلیل عضلانی و بافتی دیواره واژن و کلیتوریس می شود،

·         پارگی واژن و آسیب بافتی در اثر زایمان طبیعی و استفاده از ابزار وضع زایمان،

·         شلی عضلات کف لگن که ممکن است است موجب افتادگی واژن شود،

·         خشکی واژن که مقاربت و نزدیکی را دشوار کرده و برای زن دردناک میکند،   در هنگام شیردهی خصوصا خشکی واژن امری عادی بوده که نزدیکی را دشوار میسازد،                                         

·         ناتوانی در نگهداری ادرار یا مدفوع در هنگام  رابطه جنسی

·         کاهش حسی واژن که از هر چهار زن یکی به آن مبتلا می شود

·         کاهش توانایی زن در رسیدن به اُرگاسم (ارضای جنسی)

 دلایل روانشناختی

·         افسردگی بعد از زایمان:

از شایعترین عوارض زایمان بروز نوعی بیماری افسردگی بنام Post Partum Depressionمی باشد.   این بیماری علاوه بر رنج و زحمت شدیدی که به زن زائو وارد میکند میتواند برای سلامت جانی نوزاد نیز بسیار خطرناک باشد.   در افسردگی بعد از زایمان میل جنسی زن تقریبا صفر بوده و هیچ لذتی از مقاربت نمی برد.

·         علاقه نداشتن به س*کس:

بدلیل فعل و انفعالات هورونی شدیدی که در بدن زن اتفاق میافتاد و پیامد روانی و روحی ای که این انفعالات دارند، اتفاق میافتد که زن برای مدتی کلا میل جنسی خود را از دست میدهد.   معمولا نزدیکترین زمانی که زن آمادگی مقاربت داشته شش هفته بعد از زایمان می باشد.   همچنین برخورد همسر در طول این دوره از موءلفه های اساسی علاقه مند بودن زن به داشتن س*کس است.

·         آمادگی نداشتن برای س*کس      سلامت و مهر

پس از فرآیند زایمان و در اثر کشش ها و پارگی هایی که در دیواره واژن اتفاق می افتد، زن از نظر فیزیکی ممکن است آمادگی و تحمل فشار مقاربت را نداشته باشد. همچنین خشکی واژن و دیگر مشکلات، ممکن است بشدت س*کس را برای وی دردناک و ناخوشایند نماید. بعلاوه برخورد همسر در آماده سازی و ایجاد کشش مجدد از عوامل انگیزه زا و یا از بین برنده انگیزه می باشد.

·         معذب بودن زن در اثر کمبود فضای خصوصی و یا باور های تربیتی

وجود نوزاد در کنار مادر در اتاق خواب میتواند در میل مادر به نزدیکی جنسی اثری سوء داشته باشد. در فرزند پروری درست، اتاق بچه از بدو تولد جدا بوده و مادر و پدر در صورت لزوم برای شیر دادن یا رسیدگی به دیگر مسائل کودک به اتاق وی میروند. این جدا سازی در پرورش صحیح شخصیت کودک نیز بسیار حائز اهمیت است. اما بعضی از مادران بدلیل راحتی دسترسی به کودک در هنگام خواب و یا وابستگی ایجاد شده و یا باورهای غلطی که از روی دلسوزی دارند کودک را در کنار خود خوابانده و باعث مشکلات بعدی این رفتار اشتباه خود می شوند. بهتر است که قبل از برنامه ریزی برای بچه دار شدن زوجین این مسائل را با هم کنار آمده و با متخصصین رفتاری و روانشناسی نیز مشورت نمایند.

salamatomehr
درمان 
درمان اختلالات جنسی با تشخیص دلیل اختلال شروع شده و پس از رفع دلایل بیولوژیک، پزشک معالج به بازپروری بینشی و تربیتی می پردازد.   در این بازپروری فرد مبتلا (زن) مجددا به ترمیم هویت زنانه خود پرداخته و قادر می گردد در کنار هویت جدید مادر بودن خود، زندگی شخصی خویش را مجددا احیا کند.  

همچنین تنظیم مجدد فضای خانه و نقش جدیدی که هر یک از افراد در رابطه با مادر پیدا میکنند از نکاتی است که در درمان این اختلال مورد توجه پزشک می باشد.
 

References:

 1.  http://www.bumc.bu.edu/sexualmedicine/informationsessions/renewing-your-sex-life-after-childbirth 

2.    http://en.wikipedia.org/wiki/Sex_after_pregnancy
3.    http://www.health.am/sex/more/childbirth-sexual-dysfunction-understanding/
4.    http://www.babycentre.co.uk/a536362/sex-after-the-birth

http://tebberavan.ir/index.php/generic-/1337-sexual-dysfunction.html

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی