موخواری (trichophagy) وسواس کندن مو با مثال عینی و روش های درمانی

خارج کردن توده یک کیلویی "مو" از معده دختر

با تلاش پزشکان، یک توده یک کیلوگرمی مو از معده دختری 14 ساله خارج شد.

به گزارش قانون به نقل از میزان،خارج کردن توده یک کیلویی پزشکان بیمارستان شهید محمدی بندرعباس موفق شدند یک توده یک کیلوگرمی مو با عرض 30 سانتی متر را از معده دختری 14 ساله خارج کنند.

این دختر با درد شدید شکم به بیمارستان مراجعه و پزشکان پس از انجام آندوسکوپی متوجه می شوند که توده مو در معده این دختر وجود دارد.

عمل صورت گرفته به روی این دختر، موفقیت آمیز بوده است.

اختلال کنترل تکانه زمان های طولانی شناخته شده بودند.در سال 1838 ژان اتین اسکیرول اصطلاح غرایز مونومانیک را برای توصیف رفتارهای مشخص با میل مقاومت ناپذیر بدون انگیزه اشکار پیشنهاد کرد.افراد مبتلا به اختلالات کنترل تکانه در مقابل تکانه- انگیزه -یک وسوسه برای انجام یک عمل که برای خود انها زیانبخش است مقاومت نمی کنند.


 گرچه ممكن است آگاهانه درمقابل تكانه مقاومت بكنند یا نكنند و نیز ممكن است رفتارشان را طرح ریزی بكنند. مبتلایان پیش از ارتكاب عمل دچار تنش یا تحریك فزاینده ای می شوند و هنگام عمل احساس لذت، رضایت یا رهایی می كنند ولی ممكن است احساس ندامت واقعی، سرزنش خویشتن و احساس گناه بكنند كه احساس لذت آنها را از بین می برد.
در متن تجدید نظر شده چاپ چهارم كتابچه تشخیصی و آماری اختلالات روانی، شش طبقه اختلالات كنترل تكانه ذكر شده است كه به گونه ای دیگر طبقه بندی نشده اند.

این شش طبقه عبارتند از:
اختلال انفجاری متناوب، جنون دزدی، جنون آتش افروزی، قماربازی، بیمارگون، وسواس كندن مو و اختلال كنترل تكانه ای به گونه ای دیگر مشخص نشده است.

 

 وسواس كندن مو

خصوصیت اساسی در وسواس كندن مو، كندن مكرر مو است كه سبب از دست دادن محسوس مو می شود. سایر نشانه های بالینی عبارت است از؛ احساس تنش فزاینده پیش از كندن مو، احساس لذت و رضایت یا تسكین پس از آن.
اگر كندن مو در نتیجه یك اختلال روانی دیگر (نظیر اختلالاتی كه با هذیان یا توهم همراهند) یا یك اختلال طبی عمومی (مثل یك ضایعه پوستی قبلی) باشد این تشخیص نباید گذاشته شود.
پیش از اقدام به كندن مو، بیمار دچار حس فزاینده ای از تنش می شود و با كندن مو احساس رضایت یا تسكین به وی دست می دهد. در این اختلال همه مناطق بدن ممكن است درگیر شود و كندن موی سر شایعتر از همه است. سایر نواحی درگیر عبارتند از؛ ابرو، پلك، ریش. تنه، زیربغل و ناحیه عانه كمتر هدف كندن مو قرار می گیرند.

وجه مشخصه این نوع كاهش مو، وجود موهای كوتاه و شكسته در كنار موهای بلند و طبیعی در نواحی درگیر است. هیچ گونه ناهنجاری پوست بدن یا سر دیده نمی شود. كندن مو دردناك نیست، هر چند خارش و سوزش در نواحی مبتلا ممكن است وجود داشته باشد.

موخواری (trichophagy)، یا در دهان گذاشتن مو ممكن است، متعاقب كندن مو دیده شود.

عوارض موخواری عبارتند از:

trichobezoars، سوءتغذیه و انسداد روده. بیماران اغلب رفتار خود را انكار كرده و سعی می كنند طاسی حاصل را پنهان كنند. كوبیدن سر، جویدن ناخن، خراشیدن، گاز زدن، كندن پوست و سایر اعمال خودزنی ممكن است دیده شود.

روشهای درمان بیماری

دارو درمانی
در مورد بهترین روش درمان وسواس كندن مو اتفاق نظر وجود ندارد. درمان معمولاً با همكاری روانپزشك و متخصص پوست انجام می شود. روش های روانی- دارویی كه برای درمان اختلالات روانی- پوستی به كار رفته است، عبارتند از: استروئیدهای موضعی و هیدروكسی زین هیدروكلراید، یك داروی ضداضطراب با خواص آنتی هیستامینی، داروهای ضدافسردگی، داروهای سروتونرژیك و داروهای ضد جنون.salamatomehr

جهت استفاده از دارو حتما با نسخه پزشک متخصص اقدام به درمان نمائید .

رفتار درمانی


درمان های رفتاری موفق مثل؛ پسخوراند زیستی (بیوفیدبك)، نظارت بر خود، حساسیت زدایی پنهان و معكوس كردن عادت نیز گزارش شده است. وسواس مزمن كندن مو با روان درمانی بینش گرا به طور موفقیت آمیزی درمان شده است. در درمان اختلالات پوستی كه عوامل روانی در آنها دخالت دارند، از هیپنوتیزم و رفتار درمانی به عنوان روش های بالقوه موثر یاد شده است.

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی