عوارض و پیامدهای منفی( پدیده کودک همسری )

به گزارش سلامت و مهر به نقل از ایرنا ،  معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: ظرف نیمه نخست امسال 22 هزار و 394 مورد ازدواج در استان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه پارسال 15 درصد کمتر شده است.

سید جواد حسینی روز یکشنبه در نشست کارگروه تخصصی زنان و خانواده خراسان رضوی افزود: میزان طلاق نیز در همن مدت 13.1 درصد نسبت به پارسال کاهش یافته است.
وی همچنین گفت: پارسال 75 هزار فقره وام ازدواج با کارمزد چهار درصد در خراسان رضوی پرداخت و نیمه نخست امسال نیز 67 هزار و 396 فقره وام ازدواج اعطا شد.
معاون استاندار خراسان رضوی افزود: همچنین پارسال شش هزار و 759 مورد ازدواج بین افراد 10 تا 14 سال در استان ثبت شد. 2 هزار و 257 مورد واقعه طلاق نیز طی همین مدت در بازه سنی 15 تا 19 سال صورت گرفت.


وی ادامه داد: کودک همسری یک آسیب بسیار جدی است اما روند رو به رشد در استان ندارد. از سال 1392 تا پارسال میانگین کودک همسری و ازدواج زیر 15 سال در کشور پنج و چهار دهم درصد ازدواجها را شامل می شود. این رقم در 9 ماه پارسال 5.5 درصد بود.



حسینی گفت: کودک همسری معمولا جبریت در ازدواج و با نوعی اجبار همراه است که آثار منفی دارد. فروپاشی نهاد خانواده و طلاق، بازماندگی از تحصیل، تهدید سلامت، خطرات زایمان

و ورود پسران در سن کودکی به بازار کار سیاه از پیامدهای منفی کودک همسری هستند.
وی افزود: سنتها و آداب رسوم طایفه ای که بیشتردر بخشهای فقیرنشین شدت دارد از عوامل دخیل در کودک همسری است که باید با ایجاد فرهنگ و ارائه آموزشهای لازم حساسیت این طایفه ها را نسبت به ازدواج دختران در سنین کودکی کاهش داد.بزرگترین مرجع روانشناسی ایران
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی فقر مالی را از دیگر عوامل دخیل در این دغدغه ذکر و بیان کرد: با رونق اقتصادی آمار کودک همسری نیز کاهش می یابد.


وی بر لزوم تمرکز بر مساله کودک همسری تاکید و بیان کرد: اداره کل زنان و خانواده استانداری و کارگروههای مربوط به اجرای سیاسیتهای 16 گانه ابلاغی رهبری با موضوع خانواده باید روی این مساله تمرکز و راهکارهای عملیاتی برای کاهش این پدیده را ارائه کند.
حسینی افزود: به دانشگاهها نیز توصیه می شود در پایان نامه های فوق لیسانس و دکترا نیز کار پژوهشی روی پدیده کودک همسری انجام شود. دستگاهها و کارگروههای مرتبط با این موضوع تا یک و نیم ماه آینده باید جمع بندی و فعالیتهای خود در این خصوص را به کارگروه زنان و خانواده استان ارائه دهند.


خبرنگار: ندا جواهرفر **انتشار: حسین کریم زاده

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی