آیا دختران و مادران تحصيلكرده حتماً بايد كار كنند؟+ 3 نمونه

آیا دختران و مادران تحصيلكرده حتماً بايد كار كنند؟+ 3 نمونه

 سؤال اين است آيا هر بانوي تحصيلكرده‌اي حتماً بايد سركار برود؟

مثلاً نمي‌شود يك دختر خانمي در رشته علوم تربيتي يا روانشناسي يا ادبيات بعد از اينكه ليسانش را گرفت، ازدواج كند، فرزنددار شود، به همسر و بچه‌اش برسد و اوقات خالي‌اش را به امور عام‌المنفعه، شركت در انجمن‌ها و احياناً كاري مختصر در خانه بپردازد و اينطور نباشد كه بيشتر وقتش را به كار پرداخته و خداي ناكرده از خانه و خانواده غافل شود.

**سيمين جم

اين سؤال را از خانم‌هاي تحصيلكرده و متأهلي پرسيده‌ايم كه همسر و فرزند را به كار و  شغل بيرون از منزل ترجيح داده‌اند.


هم ليسانس دارم هم خانه‌دارم و اوضاع هم خوب است


هانيه ف
29 ساله ، ليسانس ، خانه‌دار
ليسانسم را كه گرفتم با مرد مورد علاقه‌ام ازدواج كردم. مردي كه تحصيلات دانشگاهي نداشت، اما اهل كار بود و تا دلت بخواهد شعور و مهرباني داشت. يك سال بعد از ازدواج بچه‌دار شدم و حالا يك همسر مهربان، يك كوچولوي زيبا و يك زندگي جمع و جور دارم كه با هيچ چيزي در دنيا عوض نمي‌كنم. وقتي تصميم به ازدواج گرفتم پدر و مادرم اصرار داشتند كه همسرم شرط كاركردن مرا حتماً در شروط ضمن عقد بپذيرد و بعد از ازدواج هم مصر بودند كه من كار كنم. آنها مي‌گفتند اگر قرار بود خانه‌دار شوي پس چرا وقت و هزينه گذاشتي و درس خواندي و مدرك گرفتي؟ من براي آنها و تمام كساني كه اين سؤال را از من مي‌كردند يك جواب بيشتر نداشتم و ندارم:«ليسانس خانه‌دار خانه را بهتر اداره مي‌كند.» من واقعاً به حرف خود اعتقاد عميق دارم.

دختري كه دانشگاه مي‌رود به هر حال دانش و توانمندي بيشتري پيدا مي‌كند و اين داشته‌ها را مي‌تواند در زندگي شخصي و در خانواده‌اي كه تشكيل مي‌دهد به كار بگيرد و به نحو مفيدي استفاده كند. اصلاً چرا اين ذهنيت كليشه‌اي وجود دارد كه دختران تحصيلكرده حتماً بايد كار كنند؟ به نظرم دختر تحصيلكرده قدرت تعامل و درك بيشتري دارد و همين مي‌تواند در زندگي مشترك تأثير مثبت داشته باشد.

                             
فعلاً نيازي به كار كردن من نيست


مرضيه س
27 ساله ، ليسانس ، خانه‌دار
دارم خودم را براي مسافر كوچولويي آماده مي‌كنم كه چند ماه ديگر از راه مي‌رسد و خانواده خوشبخت دونفره ما را يك خانواده خوشبخت سه نفره مي‌كند. وقتي ازدواج كردم همسرم گفت با كاركردنت مشكلي ندارم، ولي اگر خسته و كوفته از سركار بيايي و هر روز بگويي حوصله ندارم اوقات هر دوي ما تلخ مي‌شود.

حرفش منطقي بود، به ويژه آنكه از نظر مالي هم مشكل نداشتيم و نيازي به كاركردن من نبود. گفتم اگر من كار كنم گوشه‌اي از زندگي را مي‌چرخانم. گفت فعلاً كه نياز مالي نداريم ولي اگر روزي دچار مشكل شديم خودم برايت كار خوب پيدا مي‌كنم تا كمك خرج خانه شوي. حالا كه با خودم فكر مي‌كنم مي‌بينم با يك گفت‌وگوي ساده از مشكلي كه ممكن بود پيش آيد جلوگيري كرديم و در عين حال هر دوي‌مان راضي و قانع شديم.

در واقع معتقدم كار كردن زنان حتي اگر تحصيلكرده باشند بايد توجيه منطقي داشته باشد. اگر زن خانه در رسيدگي به همسر و فرزندش كوتاهي نكند و در عين حال از نظر اقتصادي واقعاً نياز به كاركردن او باشد مشكلي نيست، ولي اگر كاركردن زن به خودش و خانواده كوچك‌ترين لطمه‌اي بزند خب بهتر است قيد كاركردن را بزند. كاركردني كه بخواهد آرامش خانواده را بر هم بزند بهتر است كه نباشد.


همسر و مادر خوب مفيد‌ترين فرد جامعه است


شيوا ر
فوق ليسانس ، 34 ساله ،خانه‌دار
همسرم هيچ مشكلي با كار كردن من ندارد. از همان بدو ازدواجمان اين موضوع را به اختيار خودم گذاشت و من هم با وجود دارا بودن مدرك فوق ليسانس و پيشنهادهاي متعدد شغلي، قيد كار دائم را زدم، ولي گاهي دوركاري يا كار پروژه‌اي مي‌كنم كه البته با همكاري و راهنمايي همسرم انجام مي‌دهم. جالب اينجاست حالا هم كه دو فرزند سه و شش ساله دارم همسرم گاهي مي‌گويد:«اگر احساس كردي نياز به كاركردن داري تعارف نكن، من در كنارت هستم.»

اين برخورد او هميشه موجب دلگرمي من شده و احساس نمي‌كنم كه دست و پاي مرا بسته است. به نظرم اكثر دختران پس از ازدواج ترجيح مي‌دهند يك زندگي آرام و بدون استرس داشته باشند و كاركردن دقيقاً نقطه مقابل آرامش و عامل استرس است، اما اينكه روي كاركردن پافشاري مي‌كنند در موارد بسياري به دليل نگاه سلبي و تغيير ناپذير شوهران به كارنكردن زنان است، در حالي كه اگر مردان كمي در اين زمينه حوصله و انعطاف به خرج دهند خيلي از خانم‌ها در همان چند سال اول اشتغال خسته شده و قيد كار را خواهند زد. سلامت و مهر

بسياري از بانوان خودشكوفايي و مثبت بودن براي جامعه را در كاركردن مي‌بينند، در حالي كه به نظر من مي‌توان با فعاليت‌هاي اجتماعي متعدد براي جامعه مفيد بود. از اين كه بگذريم مفيد‌ترين و مؤثرترين نقش زن اين است كه فرزندان خوب تربيت كند. زني كه به مرد خود آرامش دهد و با حضور فعال و پر رنگ در خانه خيال مرد را از بابت تربيت و آرامش بچه‌ها راحت كند با انگيزه و فراغ بال بيشتري فعاليت خواهد كرد و ضريب مفيد بودن او براي جامعه بالا خواهد رفت. در واقع زنان با ايفاي درست نقش مادري و همسري، بدون آنكه در اداره‌اي صبح تا شب كار كنند و انرژي شان تحليل رود با انگيزه‌سازي براي همسر و با تربيت فرزندان بانشاط بيشترين سهم را در خدمت به جامعه ايفا خواهند كرد.

 *در این رابطه نظر شما چیست؟ کامنت بگذارید

 

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی