ترس از قضاوت ( ارزیابی منفی دیگران Fear of negative evaluation) هراس اجتماعی + چند راهکار

ترس از قضاوت ( ارزیابی منفی دیگران Fear of negative evaluation) هراس اجتماعی + چند راهکار

ترس از ارزيابي منفي چيست؟

خب فاطمه تكليفت رو انجام دادي؟

من هنوز دارم مي خونم كه بتونم جواب سوالاي تكليف رو بدم. خيلي قسمتارو هنوز مشكل دارم...

چرا؟! من 3 روزه ازت ميپ رسم ميگي كه داري ميخوني. امشب مهلت ارسال تموم ميشه ها...

آخه خود استاد ميخواد چك كنه. اگه خوب نباشه فكر ميكنه من بي سوادم يا به درس گوش نكردم.

خود استاد گفت كه ميخواد ببينه كجا رو بچه ها اشكال دارن كه همون قسمت هارو مروركنه. درسته كه خوندت باعث ميشه اشكالاتت در بياد و استادم همين رو مي خواد ولي من فكر مي كنم تو خيلي حساسيت به خرج ميدي.

سه روز براي خواندن و به نتيجه نرسيدن براي يك تكليف ساده براي شما هم عجيب است؟ شما هم تا به حال از اين دست ترس ها را تجربه كرده ايد؟ اينكه نگران باشيد ديگران راجب شما چه فكر مي‌كنند؟ چه ميزان توانست اين ترس شما را اذيت كرده و زندگي شما را مختل كند؟

انسان ها تقريبا از دوران نوجواني به طور تدريجي وارد اجتماع مي شوند و بافت جديدي از جامعه را تجربه مي‌كنند كه باعث مي شود تا ارتباطات نوجوان گسترده تر شود. با ورود به اين بافت نگراني نوجوان از ارزيابي منفي ديگران افزايش پيدا مي كند و باعث مي شود تا فرد در پديده هاي اجتماعي_روانشناختي مثل همرنگي، ‌ابراز خود، رفتارهاي حمايت كننده اجتماعي و...  مشكلاتي را تجربه كند كه به باعث بوجود آمدن اضطراب اجتماعي و خودناتوان سازي در فرد مي‌شود.
در خودناتوان سازي نيز فرد به دليل ترس از شكست خوردن،‌ موقعيت هايي را انتخاب مي كند كه اگر شكست خورد بتواند آن را به ديگران نسبت دهد و ديگران را مقصر نشان دهد و اگر هم پيروز شد بتواند آن را نتيجه تلاش هاي خود جلوه دهد.


اضطراب اجتماعی

زماني كه فرد دچار اضطراب اجتماعي مي شود،‌ از بودن در اجتماع مضطرب شده و نمي تواند توانايي هاي خود را به دليل اضطراب بيش از نشان دهد. به وسليه ي 2 مولفه شناخته مي شود:

آشفتگي و اجتناب اجتماعي كه در رفتار فرد بروز پيدا مي كند.

ترس از ارزيابي منفي كه يك مولفه ي شناختي است و در فكر فرد اتفاق مي افتد.

پژوهشگران معتقدند كه ترس از ارزیابی منفی باعث پیشرفت و بروز ترس های عمومی، اضطراب و آسیب شناسی روانی می شود. با توجه به اينكه داشتن تعاملات مثبت و موفق با ديگران جزء يكي از مهم ترين نياز هاي هر انساني است،‌ درك اينكه ترس از ارزيابي منفي چه تاثيراتي مي تواند بر زندگي ما انسان ها داشته باشد بسيار اهميت دارد.


ترس از ارزيابي منفي(Fear of negative evaluation)

همانطور كه گفته شد ترس از ارزيابي منفي يك مولفه شناختي است كه در اختلال اضطراب اجتماعي وجود دارد. افراد مبتلا به اين اختلال فكر مي‌كنند كه همه ي مردم آنها را به طور منفي ارزيابي خواهند كرد و از اينكه در معرض ارزيابي منفي قرار بگيرند ترس دارند.


ويژگي های افرادي كه ترس از ارزيابي منفي دارند

نگراني درباره ارزيابي هاي ديگران

آشفتگي مفرط نسبت به ارزيابي هاي منفي

پرهيز از موقعيت هاي ارزيابي

انتظار تجربه ارزيابي هاي منفي از سوي ديگران

عقاید و باورهای افرادي كه ترس از ارزيابي منفي دارند

من اغلب از اینکه دیگران متوجه کمبودهای من شوند می ترسم.

می ترسم دیگران مرا تأیید نکنند.

من می ترسم که مردم از من عیب بگیرند.

وقتی با کسی صحبت می کنم، نگران اين هستم كه چه فكر درمورد من مي‌كند.

من معمولاً نگران این هستم که چه نوع برداشتی از من ایجاد شود.


تاثیرات ترس از ارزیابی منفی

افرادي كه ترس از ارزيابي منفي ديگران را دارند، تماماً تلاش مي‌كنند تا به نحوي رفتار كنند كه از ارزيابي منفي ديگران دور بمانند. براي مثال هنگام انجام دادن اعمالي حتي خسته كننده و تكراري، اگر بدانند با تاييد ديگران همراه خواهد بود كوشش بيشتري خواهند داشت. افراد داراي ترس از ارزيابي منفي،‌ از مقايسه هاي اجتماعي اجتناب مي‌كنند و ترجيح مي‌دهند تا يك رابطه‌ي مثبت نامتقارن داشته باشند تا يك رابطه‌ي متعادل. يعني ترجيح مي‌دهند بيشتر دوست داشته شود تا دوست بدارد. اين افراد در  به كار بردن عبارت هاي مثبت در روابط خود بويژه در گفتگوهاي چهره به چهره، ‌حساسيت زيادي نشان مي‌دهند. جای تعجب نیست که ترس از ارزیابی منفی نیز با افزایش کمرویی، ایجاد اختلالات خوردن و کاهش عزت نفس همراه است. نگراني شديد از ارزيابي منفي توسط ديگران،‌ منجر مي شود تا فرد از تصوير بدني خود به نارضايتي برسد و درنتيجه‌ي آن  شخص خود را با دو عقيده به چالش مي‌كشد:

ارزش من در جهان تحت تاثير ظاهر جسماني من است.

ظاهر من غير قابل قبول است.

تداوم اين نارضايتي بدني مي‌تواند منجر به افسردگي، پايين آمدن عزت نفس در فرد و اضطراب اجتماعي بيشتر شود. مورد ديگري كه مي تواند بر اين ترس تاثيرگذار باشد،‌ عوامل خانوادگي و روابط با همسالان است.  
گزارش آماری

مطالعات زيادي نشان داده اند كه والديني كه كودكان را بسيار محدود مي‌كنند و او را از انجام بسياري از رفتارها محدود مي‌كنند، كودك مي تواند در آينده ترس از ارزيابي منفي و اختلال اضطراب اجتماعي را تجربه كند.  


پيشگيري ترس از ارزیابی منفی

پژوهش‌ها نشان داده است كه ترس از ارزيابي منفي،‌ در سنين پايين يعني در بين 10 تا 19 سالگي در فرد به وجود مي آيد. از طرفي در بين عواملي كه مي توانند بر اين نوع از ترس اثر گذار باشند، به عاملي تحت عنوان روابط با همسالان اشاره كرديم كه مي تواند بر فرد اثر گذار باشد. درنتيجه در مدارس مي توانند با ارائه‌ي مهارت هاي كنار آمدن و ايجاد روابط با همسالان،‌ از بوجود آمدن اين ترس در فرد جلوگيري كرد.

همچنين اگر والدين داراي اين ترس هستن يا به طور كل مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعي هستند،‌ درمان و مراجعه به روانشناس يا روانپزشك نيز مي‌تواند از بوجود آمدن ترس از ارزيابي منفي در فرزندان جلوگيري كند. ( محمد کفاش رواشناس بالینی و درمان اختلال هراس اجتماعی و انواع فوبیا  وسواس ....)


درمان ترس از ارزیابی منفی

نفس عميق بكشيد. يكي از تكنيك هايي در بخشي از درمان هاي تن‌آرامي(Relaxation) به كار ميرود، تكنيك نفس كشيدن است كه اثبات شده است مي تواند روش مناسبي باشد. تنفس عميق باعث مي شود سيستمي كه در بدن باعث به وجود آمدن ترس مي شود،‌ آرام شود.

تمركز خود را تغيير دهيد. در اين شرايط سعي كنيد حواس خود را به انجام كارهاي ديگر گرم كنيد تا تمركز شما برموقعيتي كه باعث ترس شما شده است، پرت شود.

تمارين تن آرامي و ذهن آگاهي را انجام دهيد. نكته ايي كه لازم است فراموش نكنيم اين است كه در حقيقت ترس شما و افكارتان اغراق آميز و تحريف شده هستند. درنتيجه از آنجايي كه تكنيك هاي ذهن آگاهي كمك مي كنند تا بر افكار خود كنترل كنيد،‌ مي توانند روش هاي مناسبي براي كاهش ترس شما باشند. به طوركل اين تمارين، ابزاری درمانی است که برای کاهش علائم انواع اضطراب استفاده می شود و بسيار تاثيرگذار هستند.salamatomehr
جمع بندي ای سنج

ترس از ارزيابي منفي،‌ باعث مي شود تا افراد همواره تمامي اتفاقات و رفتارها را به شيوه ايي تهديدآميز درك كنند. همچنين اين افراد، از عدم اعتماد به نفس در مهارت های اجتماعی درک شده خود برخوردار هستند. در پايان لازم است بگوييم كه تحقيقات بسياري اثبات كرده اند كه در صورت عدم درمان ممكن است زمينه براي بروز اختلال اضطراب اجتماعي فراهم شود.

آیا شما هم ترس از ارزیابی منفی دارید؟ برای درمان آن چه راهکارهایی را انجام داده اید؟ لطفا دیدگاه و نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

 

محمد کفاش روانشناس بالینی و درمان تخصصی انواع وسواس و ترس ها - هراس اجتماعی

دیدگاه خود را بیان کنید



نظرسنجی